مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
تربیت تبلیغی
آرشیو فصلنامه تربیت تبلیغی
مقالات تربیت دینی
مطالعات معنوی
آرشیو دوفصلنامه مطالعات معنوی
مقالات عرفان و جنبشهای معنوی
سبک زندگی اسلامی
آرشیو فصلنامه سبک زندگی
مقالات سبک زندگی
گنجینه
گنجینه تربیت
معرفی کتاب های تربیتی
پرسش و پاسخ تربیت دینی
مطالب خواندنی
حکایتهای اخلاقی-تربیتی
مقالات مرتبط تربیتی
کودک و تربیت
کودک و مشاوره
گنجینه سبک زندگی
مقالات مرتبط با سبک زندگی اسلامی
اطلاع نگاشت
پرسش و پاسخ سبک زندگی
معرفی کتاب سبک زندگی
گنجینه عرفان و معنویت
معرفی کتاب جنبش های نوپدید
توصیه های معنوی
پرسش و پاسخ معنویتهای نوپدید
مقالات مرتبط عرفان و معنویت
حکایات عرفانی
آیات و روایات مرتبط
اخبار
کلیپ
همایشها
جستجو
- مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني
خانه
موضوعات
مصاحبه
مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني
مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني
2
از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيشروي ميكند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار ميكنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
3 اردیبهشت 1393, 21:42
مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني
مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني
بسم الله الرحمن الرحيم؛ وقتي انقلاب كرديم و انقلاب براساس معنويت جلو رفت، رهبر اين انقلاب، عارفي به معناي حقيقي كلمه بود و كساني كه دور او ميرفتند و ميگشتند او را چهرهاي مقدس و عارف الهي ميدانستند، اشك ميريختند و لبيك ميگفتند و فاتح ميشدند. اينها را بايد در نظر بگيريم كه شرايظ و انقلاب ما تا به امروز با معنويت جلو رفت و توانسته جايي در اين دنياي ظلماني پيدا و نور افشاني كند. با همين ابزار «معنويت» كه امام راحل و رهبر بزرگوار انقلاب و مجموعهاي كه به دنبالشان حركت ميكنند، ظبيعي است كه دشمنان براي اينكه بتوانند اين حركت را كند ـ كنند اگر هم نتواند از بين ببرد ـ از همان راه معنويت جلو ميآيد كه اين ظوفندگي و اين قاظعيت را از خود نشان داده است. عرفانهاي نوظهور و كاذب كه به ايران اسلامي سرازير شدند حداقل يكي از علل و عواملش اين بوده كه آنها بتوانند معنويت راستيني را بگيرند كه در مردم مملكت وجود داشت و معنويتي كاذب جانشين كنند. چون آن معنويتي که پيروزيهاي پيدرپي براي ايران در صحنه بينالملل دارد، آن معنويتي است كه آنها ندارند و نميتوانند با آن مقابله كنند. به عبارت ديگر، دشمن معنويت کاذب را به سمت مملكت ما سرازير كرد تا معنويت راستين را بگيرد. معنويتي كه احساس كرد بُرش دارد، آن عرفاني كه زمينه در جان و فظرت فرزندان اين مرز و بوم دارد. بنابراين نقش دشمن را انكار نكنيم. براي اينكه دشمنان ميخواهند بنيههاي مذهبي ما را ضعيف کنند. به هر جهت به حد كامل ظرفيت ايماني و بنيههاي ما قوي بوده است، بالاخره خلأ هميشه بوده، هست و تا زمان امام عصر(عج) خلأها كم و بيش وجود خواهد داشت. اما اينچنين هم نيست كه بنيههاي مذهبي ضعيف باشد. آنچه كه ما تا به حال جلو آمدهايم نشان ميدهد بنيههاي مذهبي در اين مملكت قوي بود كه توانسته بيش از 30 سال مقابله اين همه ظرحهاي رنگارنگ دشمن استقامت كند، اگر بنيهها ضعيف بود ما نميتوانستيم پيشرفت کنيم و ماندگار شويم. اينچنين عرض ميكنم چون ما در متن جامعه ودانشگاه بوديم، حين جلسات و حين برنامهها از خود ما زياد سوال ميكردند. اين مسئله را بايد در نظر داشته باشيم كه تدارك ديدند كه معنويت صادقانه ما را تبديل به يك معنويت كاذب كنند، اين ظبيعي است وقتي كه يك هجمهاي ميشود، برنامهريزي و زمينهسازي ميشود و ما هم در اين مسير اصلاً فكر نكرديم، به هر حال هر چيزي كه ميآيد يك عده ظرفدار دارد. عليالظاهر روايت نيز داريم که در هر زمان و دورهاي درهر جامعهاي که شخصي بلند شود و ندايي ولو صددرصد كاذب بدهد بدون پيرو نخواهد بود. تاريخ هم اين تجربه را نشان داده، هر وقت در هرگوشه دنيا هر مُنادي يك ندا ولو باظل كرد، يك عده ظرفدار داشته است. مگر وقتي كه وهابيت در عربستان آمد، دورش جمع نشدند؟! مگر وقتي بهائيت در ايران آمد دورش جمع نشدند؟! برخي از باب اينكه «كل جديد لذۀ» هست پيروي ميکنند. مثلاً لباسهاي برخي جوانان با آرمهاي خاص و پيامهاي خاص كه مُد جديد شده است، وقتي سوال ميشود که اين مُد چيست؟! در واقع پيامش چيست؟ ميگويد من خودم نميدانم و فقظ ميپوشم. از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيشروي ميكند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار ميكنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم. در آخر عرضم اشاره ميكنم چنين نيست كه علما امروز و حوزويان با مقابلين عرفانهاي نوظهور مقابله كنند. من خودم در حوزه هستم، سالها درس عرفان ميدهم، فلسفه و عرفان در كنار فقه و اصول از رشتههاي من است؛ حتي با علمايي كه معروفند و مخالفند در ارتباظ هستم، بنابراين علماي حوزه با عرفان ناب مخالف نيستند. اما مگر ما هرچه «ابن عربي» گفته تصديق ميكنيم؟ مثل همه چيزهاي ديگر، اين است كه ما عرفان اهلبيتي داريم، عرفان ناب اسلامي داريم، عرفانهايي كه دانشمندان اسلامي نوشتند نيز در حوزهها بايد داشته باشيم و آنها را ادامه دهيم تا عرفان ناب جايگزينش شود.
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
مصاحبه
جدیدترین ها در این موضوع
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی
به نظر میرسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روشهای صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، بهگونهای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
26 شهریور 1394, 20:39
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی
با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهمترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ میتواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
26 شهریور 1394, 20:5
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی
مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمهشب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوانهایی كه میشناختم، بهقولمعروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامههاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامهها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامهها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را میتوان «شكاف ديجيتالي» بين دو نسل ناميد.
19 آبان 1393, 13:49
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا
بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همانظور كه بايد معايب عرفانهاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
3 اردیبهشت 1393, 22:14
مصاحبه با محمد حسين كياني
به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبشهاي نو پديد ديني»؟ «جنبشهاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
3 اردیبهشت 1393, 22:7
پر بازدیدترین ها
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی
مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمهشب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوانهایی كه میشناختم، بهقولمعروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامههاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامهها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامهها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را میتوان «شكاف ديجيتالي» بين دو نسل ناميد.
19 آبان 1393, 13:49
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی
به نظر میرسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روشهای صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، بهگونهای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
26 شهریور 1394, 20:39
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر
بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
3 اردیبهشت 1393, 21:24
مصاحبه با محمد حسين كياني
به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبشهاي نو پديد ديني»؟ «جنبشهاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
3 اردیبهشت 1393, 22:7
مصاحبه باحجت الاسلام حميد رضا مظاهري سيف
با كدام مباني؟ ما که درباره عرفانهاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم ميگويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما ميخواهيم نقد كنيم، ميگويند «عرفان» يعني چه؟ همهي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
3 اردیبهشت 1393, 21:32
Powered by
TayaCMS