معرفی کتاب تربیت دینی کودک و نوجوان؛ نکته‌ها و روش‌ها

معرفی کتاب تربیت دینی کودک و نوجوان؛ نکته‌ها و روش‌ها

نویسنده کتاب تربیت دینی کودک و نوجوان؛ نکته‌ها و روش‌ها مریم ادیب است. در این کتاب آمده است که کودک به مانند نهال نورسی است که برای رشد کردن به یک باغبان ماهر، به زمین خاص و مقدار معینی نور و آب و سایه و آفتاب نیازمند است. هر کودکی نیز تحت شرایط و اوضاع مناسب، به دستان یک مربی توانا و با ویژگی‌های خاصی رشد می‌کند، هرگاه این زمینه‌ها فراهم گردد، وی همچون نهالی پس از روئیدن به مرحله شکوفایی می‌رسد. از مهم‌ترین مسائل یک جامعه تربیت کودکان آن جامعه است، چراکه آینده جوامع به دستان کودکان آن است. اهمیت موضوع تعلیم و تربیت تا به آن حد است که پیامبران و اولیای دین به‌عنوان هادیان جوامع، همواره سرچشمه سعادت و رستگاری بشر را در این عرصه جست‌وجو کرده‌اند. روشن است که هر فردی نمی‌تواند شایستۀ احراز مقام تربیت کودک باشد. همچنین هر روشی نمی‌تواند به‌عنوان روشی مفید در این عرصه باشد. کتاب «تربیت دینی کودک و نوجوان» نوشته مریم ادیب، به‌عنوان کتاب کار برای والدین و مربیان، کتابی است سودمند در امر تربیت دینی فرزندان مسلمان ایران زمین. مهم‌ترین هدف این کتاب پرورش مربیانی توانمند و آگاه در عرصه تربیت کودک است. مطالب کتاب در شش فصل تنظیم شده است که حاوی عناوین ذیل است: تعاریف و اصول، اهمیت ارتباط با قرآن، مطلوب‌ها و آسیب‌ها در رفتار مربیان، روش‌ها و نکته‌ها در همراهی با کودک، همراهی با نوجوان، و نکته‌هایی از اساتید. در این فصول مطالب مفیدی در امر تربیت دینی گنجانده شده است. مطالبی مثل بحث آموزش قرآن، سن شروع تربیت دینی، روش‌های مناسب برخورد با کودک و . . .. خوانندگان کتاب با توجه به نیازشان می‌توانند به مطلب مورد علاقه خود رجوع کنند. در بیان مطالب کتاب از آیات نورانی قرآن کریم و روایات گوهربار اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام بسیار استفاده‌شده است. این کتاب همچنین از بیانات اساتید فن مخصوصاً در فصل آخر کتاب با عنوان نکته‌هایی از اساتید، بهره برده است. بیانات اساتیدی مثل حضرت آیت‌الله جوادی آملی، استاد شهید مطهری، استاد عبدالعظیم کریمی، استاد حجت‌الاسلام دهنوی، استاد غفرانی و استاد جمشیدیان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
Powered by TayaCMS