عادات ناپسند کودک (سعی می‌کنم، ولی نمی‌توانم ناخن‌هایم را نجوم!)

عادات ناپسند کودک (سعی می‌کنم، ولی نمی‌توانم ناخن‌هایم را نجوم!)

بعضی از عادات مانند ناخن جویدن، با انگشت مرتب روی میز زدن، انگشتان را صدا دادن، انگشت شست را مکیدن و حرکاتی هستند که ناخودآگاه انجام می‌شوند. دلیل آنها می‌تواند فشار روحی و یا بیکاری باشد. اگر می‌خواهید رفتار نادرست کودک ادامه پیدا نکند، نسبت به آن حساسیت نشان ندهید. به فرزندتان اعتمادبه‌نفس دهید و بگویید که او اگر اراده کند و بخواهد می‌تواند روی حرکات خود کنترل داشته باشد. او را تشویق کنید تا حرکت ناشایستش را تکرار نکند و برای خاتمه آن، به او قول جایزهای بدهید.

پیشگیری از مشکل

قبل از اینکه حرکت زشتی عادت فرزندتان شود، آن را از بین ببرید: اگر دیدید کودک شما حرکت ناشایستی می‌کند، او را صدا زده و به او بگویید کاری انجام دهد یا به او چیزی بدهید بخورد تا موقتاً حواس او را پرت کنید. می‌توانید یک کار و عادت خوب را که می‌دانید مورد علاقه او است جلوی راهش قرار دهید تا در درازمدت توجهش به آن جلب شده، مشغول شود و اتوماتیک وار عادت بد را فراموش کند.

هرچه عادتی بیشتر طول بکشد، جزو رفتار کودک شده و دیرتر از بین می‌رود. عادت زشت خود را ترک کنید: والدین الگوی رفتاری کودک هستند. اگر شما خودتان حرکات نادرستی انجام می‌دهید، مثلاً انگشتانتان را صدا می‌دهید، نمی‌توانید به فرزندتان بگویید که آن کار را نکند...

 حل مشکل

 کارهایی که باید انجام داد

برای ترک عادت نادرست فرزندتان راه‌هایی پیشنهاد کرده و قوانینی وضع نمایید: اگر ناخن‌هایش را می‌جود به او بگویید که همیشه ناخن‌گیر یا سوهان ناخن همراهش باشد تا ناصافی ناخن‌هایش را از بین ببرد. اگر انگشتانش را صدا می‌دهد یا می‌جود، بگویید که می‌تواند مدتی روی دست‌هایش بنشیند تا چند دقیقه بگذرد و او از آن کار صرف‌نظر نماید. قانونی بسازید که چه موقع و کجا می‌تواند حرکات ناپسندش را انجام دهد. بگویید: "تو فقط موقعی می‌توانی انگشتانت را صدا دهی که در اتاقت تنها باشی." به این صورت کودک نه‌تنها متوجه می‌شود که چه کارهایی نادرست است، بلکه راه‌هایی برای انجام ندادن آن نیز به او پیشنهاد می‌شود. او متوجه می‌شود که اگر مایل است آن کار را انجام دهد، بایستی به اتاقش رفته، تنها باشد و او مسلماً دوست ندارد این کار را بکند.

اگر تلاشی برای از بین بردن عادتش انجام داد، او را تشویق کنید: بگویید: "آفرین، تو روی دست‌هایت شسته‌ای." یا "عالیه - داری از ناخن‌گیر استفاده می‌کنی.

بعضی از عادات زشت را نادیده بگیرید: گاهی اوقات کودک حرکتی را چند بار انجام می‌دهد و بدون مداخله والدینش آن را تکرار نمی‌کند. در چنین مواردی بهتر است شما آن را نادیده گرفته و سعی کنید فکرتان را به کار دیگری مشغول کنید.

حرکت ناشایست فرزندتان را بپذیرید: اگر شما نگرانی خود را در این مورد نشان دهید، حرکت زشت او تشدید خواهد شد. کودک خود را همان‌طور که هست، به اضافه آن حرکت به خصوص، قبول کنید. در این صورت روی آن مسئله حساسیت زیاد به خرج نداده و این سوءتفاهم را برای فرزندتان ایجاد نمی‌کنید که او را به خاطر رفتار زشتش قبول ندارید.

کاری که نباید انجام داد

نهی کردن شما باعث نشود که کودک سعی کند جلب توجه کند: موقعی که فرزندتان مرتب پایش را به زمین می‌زند و شما می‌گویید: "آن کار را نکن، باعث خواهد شد که او باز هم برای جلب توجه شما آن را انجام دهد. وقتی آن کار را انجام نمی‌دهد، او را تشویق کنید. بگویید: "متشکرم که پاهایت را بی‌صدا روی زمین گذاشته‌ای." تا کودک سعی کند با انجام کار پسندیده، توجه شما را جلب کند( برگرفته از کتاب مشکلات رفتاری کودکان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
Powered by TayaCMS