نویسندگان کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت، محسن داودآبادی، اسماعیل بیوکافی، محمدعلی پیلتن هستند.
این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.اين اثر، پژوهشي است مبتني بر قرآن و حديث در زمينه مباني و اصول تبليغ دين که پشتوانه نظري فعاليتهاي فرهنگي و تبليغي است و براي صاحبنظران و فعالان در حوزه فرهنگ و تبليغ ديني مفيد هست. کتاب در سه بخش تدوينشده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين ميپردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگيهاي مبلّغ ديني را بررسي ميکند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهومشناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگیهای مبلغ دینی است. در پیشگفتار این کتاب آمده است که: از نگاه دین مبین اسلام بهرهگیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری واصلیترین وظیفه رسول اکرم و پیامبران الهی نیز همین بوده است. خداوند در قرآن کریم میفرماید: اوما على الرسول إلا البلاغ المبين و بر عهده پیامبر خدا وظیفهای بهجز تبلیغ آشکار نیست.
جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تأکید داشته و دارند؛ امام خمینی که بارها دراینباره فرمودهاند: «مسلمانان، مخصوصاً علمای اسلام موظفاند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند».
مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین میفرمایند: «تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزهها قرار داشت؛ عالمان بزرگ، در زمرهی مبلغان دیانت بودند و مسؤولیت خود را در سنگر تبلیغ و ارشاد ایفا کردند. حوزههای شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزههای مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند.... منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریفترین کارهاست و بایدوشاید که شریفترین انسانها و عالمترین و آگاهترین آنها به مسائل اسلامی و عاملترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند؛ کما اینکه در گذشته هم همینطور بوده است.»
ازآنجاکه ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظاممند دین اسلام ممکن نیست، ضروری بود تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث درزمینه قواعد مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.