نویسنده کتاب سیمای پیامبران در صحیحین، محمد سبحانی موسوی است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.
دشمنان ادیان ابراهیمی بارها سعی کردهاند با مخدوش کردن شخصیت پیامبران الهی(ع) و زیر سؤال بردن آن انوار الهی به نیات دین ستیزانه خویش دست یابند که از اقدامات گسترده آنان خصوصا در آغاز قرن هجدهم میلادی طرح اتهامات زننده با استفاده از متون کتب مقدس ادیان بوده است. سخنرانیها، کتابها و کاریکاتورهای متعددی با استفاده از این منابع برای تخریب پیامبران برگزار و منتشر شد و متأسفانه برخی منابع دینی به دلیل داشتن برخی مشکلات بهانه خوبی برای این گونه افراد شده است. کتاب صحیحین از این کتابهاست که با نقل احادیث باورناپذیر در آن، جایگاه انبیا الهی تضعیف شده است.
صحیحین به دو کتاب مشهور حدیثی اهل سنت، صحیح بخاری و صحیح مسلم گفته میشود. این دو کتاب از نظر اهل سنت تالی تلو قرآن و معتبرترین کتاب حدیثی بهشمار میروند و در کنار چهار کتاب دیگر، به صحاح سته؛ یعنی کتابهای صحیح ششگانه معروف هستند. به این دلیل، بررسی و تحلیل مفاد حدیثی این دو کتاب، بسیار ضروری است؛ ازاینرو پژوهشکده نیز با توجه به این مسئله مهم، به عتبارسنجی سندی و محتوایی این دو اثر درباره پیامبران الهی پرداخته است.
در مقدمه آمده با توجه به مطالب یاد شده و اهمیت این پژوهش، نوشته حاضر درصدد «پاک کردن سیمای پیامبران و به ویژه رسول اکرم علی از مطاعن و تهمتهای ناروا، در صحیحین و گرفتن بهانه از دشمنان اسلام، در حمله به معارف مسلمین (با توجه به بعضی از روایات صحیحین)» است و از بخشهای زیر سامان یافته است.
بخش اول: کلیات؛
بخش دوم) سیمای پیامبران اولوالعزم در صحيحين: «فصل اول) خطای حضرت نوح (ع) ، فصل دوم) حضرت ابراهیم(ع) فصل سوم) حضرت موسی (ع)، فصل چهارم) حضرت عیسی (ع) ، فصل پنجم) حضرت محمد (ص)
بخش سوم) سیمای پیامبران غیر اولوالعزم در صحيحين: (فصل اول) حضرت آدم (ع)؛ فصل دوم) حضرت ایوب (ع) فصل سوم) حضرت سلیمان (ع)
تذکر چند نکته:
١- هدف از نوشتار حاضر، طرح مباحث علمی و بررسی احادیث دو کتاب حدیثی صحیح بخاری و صحیح مسلم، درباره پیامبران است.
۲- بعد از بیان احادیث دو کتاب صحیح بخاری و مسلم درباره پیامبران مطالب این دو کتاب، از نظر سند و محتوا نقد و بررسی شده است که در قسمت نقد و بررسی سندی، با استفاده از کتب معتبر رجالی اهل سنت، با حذف مکررات، بیش از ۲۶۰ رجال از سلسله رجال صحیحین بررسی شدهاند که بسیاری از این افراد، تضعیف و بعضیها هم به مدلس، مخصوصا تدلیس السویه متهم و بعضی دیگر نیز زندیق معرفی شده اند. لازم به یادآوری است که بعضی از رجال فوق، در موارد مختلفی مورد بحث واقع شدهاند که از بررسی مجدد آنها خود داری شده است. از نقد و بررسی محتوایی احادیث نیز مشخص شد که آنها در مواردی با آموزههای قرآنی و عقل مخالف و برخی نیز با دیگر کتب حدیثی اهل سنت در بعضی موارد با خود صحیحین نیز در تضاد هستند.حتی افزون بر این، بعضی از این احادیث با مطالب تورات و إنجيل موافق بوده، از عهد پذیرفتهاند.
٣. در بعضی از مباحث، احادیث متشابه ای مورد استفاده قرار گرفتهاند که به خاطر طولانی شدن بحث به ترجمه حدیث اول اکتفا شده است.