معرفی کتاب گفتارهای نو دربارة ولایت و امامت از سخنوران معاصر

معرفی کتاب گفتارهای نو دربارة ولایت و امامت از سخنوران معاصر

کتاب گفتارهای نو دربارة ولایت و امامت از سخنوران معاصر توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تهیه و تنظیم و منتشر شده است. این کتاب در دو بخش و 7 فصل تدوین شده است.

  در مقدمه این کتاب آمده است کهک تبلیغ در اسلام، موضوعی است که دارای اهمیت ویژه‌ای است. درک اصول، شرایط، ویژگی‌ها و ابزار تبلیغ اسلامی می‌تواند راه گشای ما در این عصر باشد. پیامبر اکرم و ائمه اطهار تا با به‌کارگیری یک سیره تبلیغی منسجم و هماهنگ بود که توانست ایده‌های ناب و زلال الهی را به گوش جهانیان برسانند. البته برای ما که در عصر ارتباطات به سر می‌بریم، درک ماهیت این حرکت ضروری است؛ زیرا تبلیغ، محتاج یک الگوی سالم است که در صورت فقدان آن، هرگونه فعالیت تبلیغی، نوعی ضدتبلیغ محسوب می‌شود. نوآوری در خصوص مفاهیم دینی و تبیین معارف و پیام‌های دینی، کاربردی بس دامنه‌دار دارد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که پای‌بندی به سنت، نمی‌تواند مانعی برای نوآوری و شکوفایی باشد. به دلیل عجین بودن تبلیغ با حق و حق‌گویی، یک مبلغ دینی - اسلامی هم دارای شاخص‌هایی است که باید به آنها توجه شود و به‌طورکلی در «تبلیغ دین» نقش کارگزاران و کسانی که در مراحل مختلف تولید پیام فعالیت می‌کنند، موضوعیت دارد و نباید ازنظر دور بماند. اولین جمله‌ای که پیامبر اکرم(ص) به مردم فرمود، این بود: «قولوا لااله الا الله تفلحوا». جای گفت‌وگو نیست که این وظیفه در حال حاضر به دوش مبلغان دینی است. اما دمیدن روح ایمان در مردم مشروط بر تحقق آن در وجود مبلغان است؛ زیرا تا انسان خودش موحد نباشد، نمی‌تواند درس توحید دهد و تا انسان خود را در ولایت الهی نداند و خداشناس نباشد، نمی‌تواند مردم را به‌سوی خدا بلا رهبری کند.

داعيه هدایت و ارشاد مردم می‌طلبد که انسان، واجد شرایط آن مسند خطير باشد. در عرف متدینین، وزن و ارزش يك عالم دینی را هیچ‌گاه با ثروت ، باغ، کارخانه، بازارچه و... تعیین نمی‌کنند. عظمت و برازندگی علمای دین را در درجه اول با میزان عبودیت در پیشگاه خداوند، اطاعت از فرامین و دستورات الهی، شناخت صحیح دین، عمل به تعالیم شریعت و قرار گرفتن در زیر چتر ولایت پیامبر اکرم و اهل‌بیت طاهرینش(ع)  می‌سنجند. عالم دینی هرچه خود را به ساحت پروردگار نزدیک‌تر از زخارف دنیایی دوری کند، به همان اندازه بر قدر و منزلتش افزوده خواهد شد. در درجه دوم نیز خدمت خالصانه و بی‌ریا به بندگان خدا، گسترش ارزش‌ها و فضیلت‌ها در جامعه و دستگیری مادی و معنوی از مردم میزان سنجش یک عالم دینی است. در این صورت، عالمان دینی در قلب مردم جای خواهند داشت و بردل ها نفوذ خواهند کرد. رهبر معظم انقلاب در تبیین مفهوم تبلیغ می‌فرماید: «آنچه ما به آن اعتقاد داریم، معنای واقعی تبلیغ است یعنی رساندن حقایق و واقعیت‌ها به گوش مردم جهان است. تبلیغی که ما به دنبال آن هستیم، غیر از تبلیغ مصطلح در دنیاست، تبلیغ ما رساندن واقعیت و حقیقت به ذهن‌هاست و حقیقت، چیزی شریف، عمیق و بسیار والاست» . با این رویکرد، نظارت بر تمام مراحل تولید و فرایندهای پخش، در دست‌یابی به فضای مطلوب تبلیغی، تعامل سازنده با مخاطب، و استفاده از ظرفیت ویژه‌ی ابزارهای نوین، جهت گسترش ارزش‌ها و معارف الهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این میان تلاش می‌کنیم با گردآوری و یا بازتولید موضوعات کاربردی تبلیغی خدمت شایانی را به جامعه تبلیغی عرضه کنیم و مخاطبین فهیم این قشر عزیز را به بهترین مقصد سعادت رهنما باشیم، باشد که مخاطبین فهیم ما در مساجد و تکایا با گوش جان سپردن به این کلمات گهربار که از لسان شرع مقدس بیان و تحلیل‌شده است از اهل علم و عمل بوده و توشه اخروی خویش را با عمل به این موضوعات کاربردی، برچینند. در این مجموعه تلاش وافری صورت گرفته تا از پرداختن به موضوعات نظری صرف پرهیز شود و مخاطب به سمتی سوق داده شود تا بیشتر درگیر موضوعات عملی و اخلاق کاربردی شود و از این بین برای خود و اطرافیان خانوادگی یا اجتماعی‌اش توشه‌ای عملی مهیا کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

رفتارهای انسان‌ساز

رفتارهای انسان‌ساز

کتاب رفتارهای انسان‌ساز که دربردارنده مطالبی ارزنده و مفید از زندگی علما و بزرگان است که در دو جلد منتشر شده است.
کتاب خودسازی برای خودشناسی

کتاب خودسازی برای خودشناسی

کتاب از «مقدمه و سه بخش: کلیات، معرفت حصولی به نفس (علم‌النفس) و معرفت حضوری به نفس» گردآوری شده که هر بخش دارای فصولی است...
دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص)

دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص)

دائرةالمعارف صحابه شرح‌حال صحابه پیامبر اعظم (ص) را موردبررسی و کنکاش قرار داده و در تمام مطالب از آدرس‌دهی دقیق و از منابع متقن استفاده کرده است...
مجموعه «گلشن ابرار آذربایجان»

مجموعه «گلشن ابرار آذربایجان»

این اثر به شرح‌حال 300 تن از فقیهان، عالمان، نویسندگان، شهیدان و استادان سده‌‌های سیزده، چهارده و پانزده هجری، از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل اختصاص دارد. این اثر توسط گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تدوین شده است.
معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی(مجموعه مقالات) به اهتمام محمد حسین کیانی و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. این اثر شامل مجموعه مقالاتی است که در باب «جنبش‏های نوپدید دینی- معنوی» در شماره‌های مختلف فصلنامه مطالعات معنوی توسط متخصصان این حوزه نوشته و منتشر شده است.
Powered by TayaCMS