معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام

معرفی کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام

کتاب سیره امیرالمومنین علیه السلام توسط محمد لطیفی ترجمه شده است. این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

این کتاب شامل 5 فصل است. فصل اول این کتاب به بررسی نام‌ها و ویژگی‌های فردی آن حضرت پرداخته است. فصل دوم با عنوان اصول عقاید، فصل سوم عبادت، قرآن و ذکر در سیره آن حضرت را بیان کرده است؛ فصل چهارم اخلاق و آداب و فصل پنجم شامل احکام است. این کتاب دارای ویژگی‌های خاص خود است که عبارتند از:

1. احادیثی برگزیده شده است که حکایتگر استمرار و تکرار عمل است؛ گرچه در لفظ حدیث به تکرار اشاره‌ای نشده باشد.

۲. همچنین اگر در حدیث عبارت: «كان يقول» آمده، سیره قولی محسوب و ثبت شده است؛ زیرا به تعبیر حضرت امام خمینی به مفاد كان يقول غیر از قال يا يقول است؛ زیرا از آن، استمرار، فهمیده و معلوم می‌شود که آن حضرت این کلام را مکرر می فرموده‌اند.

٣. درباره کتب حدیث عامه با توجه به اینکه متأسفانه اکثر آنان از احادیث اهل بیت(ع) خالی هستند؛ لذا به جز کتاب‌های کنزالعمال و تاریخ ابن عساکر جلدهای مربوط به ائمه و نیز تک نگاری‌هایی چون تذكرة الخواص، فصول المهمه، مناقب خوارزمی و ... که به صورت کامل مطالعه شد، کتاب‌های حلية الأولياء، معجم کبیر طبرانی، جامع الأصول، طبقات ابن سعد، صحاح، سنن و نیز به صورت موردی دیده شده است؛ البته در برخی موارد نیز برای ارجاع حدیث به منبع اصلی به بعضی از کتب عامه مراجعه و به آنها ارجاع داده شده است.

۴. اصرار براین بوده است که احادیث در حد امکان به منابع اصلی و یا مشهور و مورد اعتماد ارجاع داده شود و فقط در صورت دسترسی نداشتن به منبع اصلی، به منابع متأخر بسنده شده است.

۵. همچنین سعی شده است تا احادیث با ذکر سند ثبت شود و فقط درباره احادیث نقل شده از تاریخ ابن عساکر و مشابه آن که سندهای طولانی داشته و با ذکر القاب و اوصاف محدثان همراه بوده، این نکته مراعات نشده و اسناد مفصل، حذف شده است.

6. به دلیل پرهیز از مفصل نویسی، بعضی از احادیث مفصل نیز تلخیص یا تقطيع شده و تنها به سیره مورد نظر اکتفا و به ویژه در نقل احادیث ادعیه مفصل از ائمه لالا فقط به نقل مقدمه و بخش کوتاهی از دعا بسنده شده است.

7. تلاش شده است تا حد امکان برای هریک از احادیث، بیشتر از یک منبع، شناسائی و نیز متن‌های مشابه و یا دارای تفاوت اندک و نیز مضمونهای متحد، به هم ارجاع داده شود. گرچه در صورت نیاز، به برخی از تفاوت‌ها در پاورقی اشاره شده است.

۸ احادیث مشترک بین دو یا چند معصوم با توجه به دو نکته تنظیم شده است؛ چنانچه در حدیث یادشده، نشان بارزی از اختصاص آن به یکی از معصومین بوده، طبق همان عمل شده است و چنانچه چنین نشانه ای وجود نداشته، آن حدیث در فصل مربوط به معصومی که تقدم تاریخی داشته، آمده است.

۹. هدف از نگارش این مجموعه گردآوری احادیث و آثار مربوط به سنن عملی و سیره مداوم معصومین(ع) بوده و درباره صحت مضمون و یا سند حدیث تحقیقی صورت نگرفته است و فقط در بعضی از موارد که مطلب، خلاف صریح قرآن کریم یا کذب در آن، صریح بوده، آن مطلب، حذف شده و یا در پاورقی درباره آن توضیح مختصری آمده است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

رفتارهای انسان‌ساز

رفتارهای انسان‌ساز

کتاب رفتارهای انسان‌ساز که دربردارنده مطالبی ارزنده و مفید از زندگی علما و بزرگان است که در دو جلد منتشر شده است.
کتاب خودسازی برای خودشناسی

کتاب خودسازی برای خودشناسی

کتاب از «مقدمه و سه بخش: کلیات، معرفت حصولی به نفس (علم‌النفس) و معرفت حضوری به نفس» گردآوری شده که هر بخش دارای فصولی است...
دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص)

دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص)

دائرةالمعارف صحابه شرح‌حال صحابه پیامبر اعظم (ص) را موردبررسی و کنکاش قرار داده و در تمام مطالب از آدرس‌دهی دقیق و از منابع متقن استفاده کرده است...
مجموعه «گلشن ابرار آذربایجان»

مجموعه «گلشن ابرار آذربایجان»

این اثر به شرح‌حال 300 تن از فقیهان، عالمان، نویسندگان، شهیدان و استادان سده‌‌های سیزده، چهارده و پانزده هجری، از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل اختصاص دارد. این اثر توسط گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تدوین شده است.
معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی(مجموعه مقالات) به اهتمام محمد حسین کیانی و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. این اثر شامل مجموعه مقالاتی است که در باب «جنبش‏های نوپدید دینی- معنوی» در شماره‌های مختلف فصلنامه مطالعات معنوی توسط متخصصان این حوزه نوشته و منتشر شده است.
Powered by TayaCMS