در تربیت دوست داشتن به‌تنهایی کافی نیست

در تربیت دوست داشتن به‌تنهایی کافی نیست

من از پدر مادرم به خاطر عشق و علاقه و حمایتشان سپاسگزارم. اما با آن همه عشق و علاقه‌ای که آنها نسبت به من داشتند، من گاهی از اشتباهات آنها به‌شدت دلخور می‌شدم. من سعی کردم این رنجش‌ها و ناراحتی‌ها را فراموش کنم تا بتوانم پدر خوبی برای فرزندان خودم باشم. من خوب میدانم، آنها با همان اطلاعات کمی که در مورد تربیت فرزندانشان داشتند، سعی می‌کردند به نحو احسن ما را تربیت کنند. وقتی والدین در تربیت فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند و اشتباهی از آنها سر می‌زند، این بدان معنا نیست که آنها فرزندانشان را دوست ندارند، بلکه به این دلیل است که آنها راه‌حل مناسبی برای حل مشکلاتشان نمی‌دانند.

مهم‌ترین نقش به‌عنوان والدین بچه‌ها این است که نسبت به آنها عشق بورزید و برای حمایت و مراقبت از فرزندانتان از وقت و انرژی خود هزینه کنید. من می‌خواهم بگویم، اگرچه عشق ورزیدن به فرزندانمان لازم است، اما کافی نیست. مادامی‌که والدین نتوانند به نیازهای خاص فرزندان خود پی ببرند، هرگز نمی‌توانند برای آنها والدین خوبی باشند و این نیازها را برطرف کنند. اکثر والدین، فرزندانشان را دوست دارند و به آنها عشق می‌ورزند، اما این دوست داشتن در تربیت مناسب فرزندانشان چندان کارساز نیست.

والدین مادامی‌که نتوانند به نیازهای خاص فرزندان خود پی ببرند، هرگز نمی‌توانند برای آنها والدین خوبی باشند. از سوی دیگر، بعضی از پدر و مادرها دوست دارند وقت بیشتری را با فرزندانشان صرف کنند، اما نه به این دلیل که آنها سردرگم هستند و نمی‌دانند باید با فرزندانشان چگونه رفتار کنند و یا اینکه فرزندانشان نسبت به کارهای آنها بی‌تفاوت‌اند، بلکه آنها دوست دارند زمان بیشتری را در کنار فرزندانشان باشند و با آنها حرف بزنند، تا به مشکلات آنها پی ببرند، اما بچه‌هایشان با آنها حرف نمی‌زنند و سکوت می‌کنند، این‌گونه پدر و مادرها دوست دارند با فرزندانشان حرف بزنند، اما نمی‌دانند چگونه باید این کار را انجام دهند. بسیاری از پدر و مادرها دوست ندارند که فرزندانشان را تنبیه کنند یا آنها را کتک بزنند و سر آنها فریاد بزنند، اما آنها برای تربیت کردن فرزندانشان راه مناسب دیگری نمی‌دانند. آنها می‌دانند که حرف زدن با فرزندانشان نتیجه‌ای ندارند، بنابراین به این‌گونه تنبیه‌ها متوسل می‌شوند. دست از روش‌های نادرست تربیت فرزندانتان بردارید و روش‌های درستی در پیش بگیرید. حرف زدن با بچه‌ها در مورد رفع مشکلاتشان، راه‌حل بسیار خوبی است. اما قبل از هر چیزی شما باید بفهمید که فرزندتان به چه چیزی نیاز دارد و از چه چیزی رنج می‌برد. شما باید یاد بگیرید که چگونه به حرفه‌ای آنها گوش دهید تا آنها راحت‌تر با شما حرف بزنند و اینکه اصلاً بخواهند با شما حرف بزنند. شما باید یاد بگیرید که چگونه از آنها سؤال بپرسید تا آنها تشویق شوند به شما جواب دهند. شما باید بیاموزید که چطور می‌توانید به فرزندانتان آزادی عمل دهید و درعین‌حال آن‌ها را کنترل نیز کنید. والدینی که این مهارت‌ها را بیاموزند، می‌توانند از روش‌های نادرست تربیت فرزندانشان دست برداشته و از روش‌های درست و جدید آمری در تربیت آنها استفاده کنند.

 منبع: برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
سیری در سیر‌ه تربیتی ـ فردی پیامبر اکرم (ص)

سیری در سیر‌ه تربیتی ـ فردی پیامبر اکرم (ص)

اين نوشتار بر آن است تا رفتارهايي را که از رسول خدا (ص) در مقام تربيت ديگران و براي اثرگذاري بر شناخت، نگرش، اخلاق و رفتار آنان در هر مکان و زماني انجام ‌شده است را با روش کتابخانه‌ای و رویکرد توصیفی، روشن سازد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش

پژوهش حاضر با هدف بررسی روش‌های ترویج امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر در آموزش‌وپرورش و به روش توصیفی از نوع کتابخانه‌ای انجام شده است...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
Powered by TayaCMS