جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

جریانی که حتی نزدیک شدن به اعضایش نیز مضر و زیانبار است (بخش دوم)

📝محمد باغچقی

👈عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم

3️⃣گزاره سوم: لزوم هوشیاری و آگاهی لازم در برابر حجتیه مسلکان

🔺بدون شک، عقل حکم می کند هنگامی که انحرافی بودن تفکرات جریانی مشخص شد، طبعا باید در مواجهه با آن، هوشیار و حواس جمع بود تا مقهور توطئه هایش نشویم؛ از این رو مشاهده می شود یکی دیگر از واژگان پرتکرار در فرمایشات عالمان و اندیشمندان شیعه نسبت به انجمن حجتیه، توجه لازم نسبت به انحرافات و توطئه های این جریان است. چنانکه حضرت امام (ره) در بیانی صریح چنین فرموده اند:

🔹«حواستان را جمع كنيد كه نكند يك مرتبه متوجه شويد كه انجمن حجتيه‌ايها همه چيزتان را نابود كرده‌اند.»

📚(صحیفه امام، ج21، ص613.)

4️⃣گزاره چهارم: ضرورت دوری جستن از پیروان انجمن حجتیه

🔺چهارمین گزاره ای که در فرمایشات علمای شیعه نسبت به انجمن حجتیه مشاهده می شود این است که با توجه به انحرافات موجود در تفکرات این جریان، می بایست از حجتیه مسلکان، دوری جست. آیت الله مصباح یزدی (ره) در این باره فرموده اند:

🔹«باید از کسانی که نسبت به انقلاب بدبین هستند، یا گرایش‌های اعتقادی انحرافی مانند انجمن حجتیه دارند که می‌گویند باید وضع خراب‌تر شود تا آقا بیاید، و امثال آنها فاصله گرفت؛ این‌ها انحراف است.»

📚(پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره)، تشکیل جامعه اسلامی؛ موانع و راه‌کارها، تاریخ انتشار: 1 شهریور1392.)

🔹آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته) نیز در دیداری که مردادماه 1382 با مسوول وقت پژوهشکده مهدویت داشتند، ایشان را از به کارگیری افرادی که حتی در گذشته، زمینه تفکرات حجتیه در آنها وجود داشته است، نهی کرده اند. شایان ذکر است علت چنین نهی کردنی آن است که سوء ظن های احتمالی نسبت به مرتبط بودن مباحث مهدویت با مسائل حجتیه، برطرف شود.

📚(خبرگزاری دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته)، دیدار معظم له با مسوول پژوهشکده مهدویت، تاریخ انتشار: 10 مرداد 1382.)

✅پرواضح است وقتی پژوهشکده ها و مراکز علمی می بایست از به کارگیری افرادی با تفکرات حجتیه، اجتناب کنند، طبعا مسوولان ذی ربط (اعم از امنیتی و غیرامنیتی) نیز وظیفه دارند در راستای عدم بکار گیری پیروان انجمن حجتیه در دستگاه های دولتی به ویژه نهادهای تصمیم ساز، اهتمام ویژه ای داشته باشند.

⚠️به هر حال، حجتیه جریانی است که انحراف آن از خط اصیل اسلام ناب، بر عالمان بیدار و بصیر شیعه پوشیده نبوده و لذا آن بزرگواران همواره در راستای مبارزه با چنین تفکری مجاهدت کرده اند. امید است عموم محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه نیز با پیروی از این عالمان بابصیرت، در جهت خشکاندن تفکرات جریان مزبور بکوشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
Powered by TayaCMS