آیا وهابیان تکفیری و فرزندان تروریست آنان مثل داعش اهل سنت هستند؟

آیا وهابیان تکفیری و فرزندان تروریست آنان مثل داعش اهل سنت هستند؟

✍️احمد کوثری
مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)

برای بررسی این مساله در بخش اول، نگاهی اجمالی به بیانات امامین انقلاب می کنیم و در ابتدا جهت گیری و علت تاسیس این فرقه ضاله را بررسی می کنیم.

حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: "امروز مراکز وهابیت در جهان به کانون‌هاى فتنه و جاسوسى مبدل شده ‏اند.
 و در یک کلمه اسلام امریکایى را ترویج مى ‏کنند"
📚صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۰و ۸۱

مقام معظم رهبری نیز فرمودند:
"امروز آن دستی که آمریکا علیه وحدت تجهیز کرده، عبارت است از همین دست پلید وهّابیّت...
از اوّل، وهّابیّت را به وجود آوردند برای ضربه زدن به وحدت اسلام، برای ایجاد یک پایگاهی در بین جامعۀ مسلمانها؛ همچنان که اسرائیل را به وجود آوردند برای اینکه یک پایگاهی درست کنند علیه اسلام."
📚دیدار جمعی از علمای اهل سنت، ۱۳۶۸/۱۰/۵

با روشن شدن دلیل تاسیس وهابیت، در ادامه بررسی می کنیم که آیا در نگاه امامین انقلاب وهابیان از اهل سنت هستند یا خیر؟

حضرت امام خمینی (ره) با جداسازی وهابیت از اهل سنت می فرمایند:
"وهابى را اهل سنّت هم قبولشان ندارند، نه اینکه ما قبول نداریم، همه برادرهاى ما آنها را قبول ندارند"
📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۵۴

همچنین حضرت امام با خارج کردن اختلاف افکنانی مثل وهابیت و تندروهایی که خودشان را شیعه می نامند از اهل سنت و شیعه، می فرمایند:
"آنهایی که می‏خواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند نه شیعه. اینها اصلًا به اسلام کار ندارند."
 صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۸۱

مقام معظم رهبری هم ضمن در خط کفر بودن وهابیان و برای خارج بودن آنان از اسلام اصیل، ملاک تعیین می کنند و می فرمایند:
"اگر کسی بگوید شماها با آمریکا موافقید و هم‌دستید بدشان نمی‌آید! این، ملاک است؛
آن که با دشمنان اسلام دوست است و مباهی به این دوستی است، او در خطّ کفر است."
📚دیدار جمعی از علمای اهل سنت، ۱۳۶۸/۱۰/۵

و در جلسه دیگری فرمودند: "سران گروه‌های تکفیری همچون ائمه‌ی کفر هستند."
📚دیدار دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین ۱۳۹۴/۹/۲۴

⁉️سوال:
اینکه در برخی مواقع مقام معظم رهبری به وهابیان سنی دعوا درست کن گفته اند، آیا بمعنای سنی بودن اینهاست؟

جواب:
1️⃣اولا: این مساله بمعنای این است که اینها خودشان را بنام اهل سنت نامیدند و اما سنی نامیدن آنها تاثیری در اصل قضیه ندارد همچنان که بهائیت هم بخواهند خودشان را شیعه بنامند یا منافقینی مثل مسعود ومریم رجوی هم بخواهند خودشان را شیعه بنامند اما در واقع این منحرفان از شیعه خارج هستند.
2️⃣ثانیا: لذا لفظ دعوا درست کن یک قید احترازی و برای خروج اینها از شیعه و اهل سنت است
و همچنان که رهبری معظم در ادامه مبحث شیعه دعوا درست کن و سنی دعوا درست کن که به وهابیت و تکفیری ها مثال زدند بلافاصله فرمودند:
" اینها اسمشان مسلمان است"
📚دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
 یعنی اینها اسم اسلام را برخود گذاشته اند ولی ما آنان را شیعه و اهل سنت نمی دانیم که این مساله را در سخنرانی دیگری با صراحت اشاره کرده و فرمودند:
"آن شیعه‌ای که لندن از او حمایت بکند، آن شیعه را ما قبول نداریم.
آن سنی‌ای که آمریکا و اسرائیل از او حمایت میکنند، آن سنی را ما مسلمان نمیدانیم."
📚دیدار با وزیر اوقاف سوریه و هیأت همراه، ۱۳۹۶/۱۲/۱۰‌

و همچنان که مقام معظم رهبری در مورد تشیع و تسنن شاه و صدام نیز چنین فرمودند:
"امام بزرگوار مبارزه کرد با محمّدرضای پهلوی که شیعه بود به‌حسب ظاهر؛ همان‌طور مبارزه کرد با صدّام‌حسین که سنّی بود به‌حسب ظاهر. البتّه نه او شیعه بود، نه این سنّی؛ هردویشان از اسلام بیگانه بودند امّا ظاهر این سنّی بود، ظاهر او شیعه بود."
📚دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت، ۱۳۹۴/۵/۲۶

3️⃣ثالثا: مقام معظم رهبری با صراحت اختلاف افکنانی امثال وهابیان را خارج از شیعه و اهل سنت می دانند و فرموده اند:
"اين عواملى كه اختلاف افكنى مى كنند، نه شيعه اند، نه سنى؛ نه به شيعه علاقه دارند، نه به تسنن؛ نه مقدسات شيعه را قبول دارند، نه مقدسات سنى را. "
دیدار شرکت کنندگان در دومین همایش بزرگداشت ابن میثم بحرانی ۱۳۸۵/۱۰/۲۵

حسن ختام بحث را به سخنان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اختصاص می دهیم که با صراحت تمام وهابیت تکفیری را خارج از اسلام معرفی کرده و فرمودند:
"علمای اهل سنت خوشبختانه با صراحت در چچن اعلام کردند که وهابیت جزء مذاهب اهل سنت نیست و ما نیز می‌گوییم جزء مذهب ما هم نیست پس همگی اجماع داریم که وهابیت جزء اسلام نیست.
وهابیت آیین ساختگی است و هیچ ارتباطی به اسلام ندارد."
📚بیانات در درس خارج فقه ۱۳۹۵/۶/۲۵

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
Powered by TayaCMS