توصیه به معرفت نفس در کلمات امیرالمؤمنین (ع)

توصیه به معرفت نفس در کلمات امیرالمؤمنین (ع)
  1. العارفُ من عرف نفسه فأعتقها و نزّهها عن کلّ ما یبعّدها و یوبقها؛ عارف کسی است که نفس خود را بشناسد و آن را آزاد گرداند و از هرچه بپیراید که موجب دوری و هلاکت وی می‌شود.
    مرحوم علامه در توضیح می‌فرمایند: یعنی آن را از اسارت هوا و بندگی شهوات آزاد کند.
  2. اعظم الجهل جهل الانسان أمر نفسه؛ بزرگترین نادانی، نادانی آدمی است به‌نفس خود.
  3. اعظم الحکمة معرفة‌ الانسان نفسه و وقوفه علی قدره؛ برترین شاخة حکمت،‌ معرفت انسان است به‌نفس خود و آگاهی او از جایگاه و حد خود، یا ایستادن در جایگاه خود.
  4. أکثر النّاس معرفة ‌لنفسه أخوفهم لرّبه؛ بهره‌مندترین مردم از معرفت نفس، ترساترین ایشان نسبت به‌ خداوند هستند.
    مرحوم علامه در توضیح می‌فرماید: زیرا که اینان آگاه‌ترین به‌خدا و عارف‌ترین بر اویند‌ و خداوند سبحان فرموده است: «انّما یخشی الله من عباده العلماء».
  5. أفضل العقل معرفة المرء بنفسه فمن عرف نفسه عقل و من جهلها ضلّ؛ برترین حدّ عقل، آگاهی انسان به‌نفس خویش است، هرکه نفس خود را شناخت، عقل ورزیده است و هرکه بر نفس خود نادان بود، گمراه شد.
  6. عجبت لمن ینشد ضالّته و قد اضلّ نفسه و لا یطلبها؛ در تعجبم از کسی‌که (هرگاه چیزی را گم کند) به‌دنبال گمشده خود جست‌وجو می‌کند و حال آنکه نفس خود را گم کرده است اما در طلب آن برنمی‌آید.
  7. عجبت لمن یجهل نفسه کیف یعرف ربّه؛ در عجبم که آن‌کس که خود را نمی‌شناسد چگونه خدایش را می‌شناسد.
  8. غایة المعرفة ‌أن یعرف المرء نفسه؛ کمال مطلوب در معرفت این است که شخص نفس خود را بشناسد.
  9. کیف یعرف غیره من یجهل نفسه؛ کسی‌که بر نفس خود آگاهی ندارد چگونه بر امر دیگران آگاه است.
  10. کفی بالمرء معرفة أن یعرف نفسه، و کفی بالمرء جهلا أن یجهل نفسه؛ نهایت معرفت آدمی آن است که بر نفس خود عارف باشد و نهایت جهل او نیز این است که بر نفس خود جاهل باشد.
  11. من عرف نفسه تجرّد؛ هرکس که نفس خود را شناسد مجرّد شده است.
    حضرت علامه فرموده‌اند: یعنی مجرّد و جدای از علایق دنیایی شده است یا از مردم مجرّد می‌شود به اینکه از آنها دوری می‌گزیند و یا اینکه از همه چیز جدا و دور می‌شود از طریق اخلاص و یگانگی با خدا.
  12. من عرف نفسه جاهدها و من جهل نفسها، ‌أهملها؛ هرکه نفس خود را بشناسد به مجاهدة با آن برمی‌خیزد و هرکس نفس خود را نشناسد آن را وامی‌گذارد.
    یعنی آن‌کس که نفس را بشناسد در راه دوری آن از اضداد و خواهش‌های پست و حفظ نورانیت آن تلاش می‌کند و آن کس که اینکار را نمی‌کند حقیقت نفس را نشناخته است.
  13. من عرف نفسه جلّ أمره؛ هرکس نفس خود را بشناسد، امر او با عظمت شود.
  14. من عرف نفسه کان لغیره أعرف و من جهل نفسه کان بغیره أجهل؛ هرکس نفس خود را بشناسد به دیگران آگاه‌تر خواهد بود و هرکس نفس خود را نشناسد به دیگران جاهل‌تر خواهد بود.
  15. من عرف نفسه فقد انتهی الی غایة کلّ معرفة و علم؛ هرکس نفس خود را بشناسد به مقصود نهایی کلیه علوم و دانش‌ها دست یافته است.
  16. من لم یعرف نفسه بعد عن سبیل النّجاة و خبط فی الضّلال و الجهلات؛ هرکس نفس خود را نشناسد از راه رستگاری به دور افتاده است و در ورطه‌ی گمراهی و نادانی فرو رفته است.
  17. معرفة النّفس أنفع المعارف؛ شناخت نفس مفیدترین آگاهی‌ها است.
  18. نال الفوز الأکبر من ظفر بمعرفة النّفس؛ هرکس به معرفت نفس موفق شود به رستگاری برتر دست یازیده است.
  19. لاتجهل نفسک فانّ الجاهل معرفة النفس جاهل بکلّ شیء؛ جاهل بر حقیقت نفس خود مباش؛ زیرا هرکس نسبت به معرفت نفس خود نادان باشد نسبت به تمامی اشیاء جاهل است.

منبع: آیت‌الحق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
تأثیر و نقش دعا در  تربیت انسان

تأثیر و نقش دعا در تربیت انسان

فیلسوفان مسلمان، انسان را دارای دو ساحت می‌دانند؛ نخست، نفس و دوم بدن است؛ همان‌گونه که بدن انسان نیاز به غذا، حفظ و نگهداری دارد، روح انسان هم نیاز به حفظ و بالندگی دارد؛ غذاهای مختلفی برای روح در نظر گرفته شده که شاید یکی از اساسی‌ترین آنها دعا است...
Powered by TayaCMS