اهمیت «محافظت عبادات از تصرف شیطان» از نگاه امام خمینی(ره)

اهمیت «محافظت عبادات از تصرف شیطان» از نگاه امام خمینی(ره)

یکی از مهمّات آداب قلبیة نماز و سایر عبادات از امّهات، آداب قلبیّه است و قیام به آن از عظائم امور و مشکلات دقایق است. محافظت آن است از تصرّفات شیطانی؛ و شاید آیة شریفه که می‌فرماید در وصف مؤمنین: الذین هم علی صلواتهم یحافظون[1] اشاره به جمیع مراتب حفظ باشد که یکی از آن مراتب، بلکه اهمّ مراتب آن، حفظ از تصرّف شیطان است.

و تفصیل این اجمال آن است که پیش اصحاب معرفت و ارباب قلوب واضح است که چنانچه ابدان را غذایی است جسمانی که بدان تغذّی کنند و باید آن غذا مناسب حال و موافق نشئة آنها باشد تا بدان تربیت جسمانی و نموّ نباتی دست دهد، همین‌طور قلوب و ارواح را غذائی است که هر یک به فراخور حال و مناسب نشئة آنها باید باشد که بدان تربیت شوند و تغذّی نمایند و نموِّ معنوی و ترقّیِ باطنی حاصل آید. و غذای مناسب با نشئة ارواح، معارف الهیّه از مبدأ مبادی وجود تا منتهی النهایة نظام هستی است؛ چنانچه در تعریف فلسفه، اعاظم ارباب صناعت فرمودند: هی صیرورة الانسان عالماً عقلیا مضاهیاً للعالم العینی فی صورته و کماله.[2] و این اشاره است به همین تغذّی معنوی، چنانچه تغذّی قلوب از فضایل نفسانیّه و مناسک الهیّه است.

و باید دانست که هر یک از این غذاها اگر از تصرّف شیطان، خالص باشد و با دست ولایت‌مأبی رسول ختمی و ولیّ‌الله اعظم صلوات‌الله‌علیهماو‌آلهما فراهم آمده باشد، روح و قلب از آن تغذّی کنند و به کمال لایق انسانیّت و معراج قرب الی‌الله نائل شوند. و خلوص از تصرّف شیطان که مقدّمة اخلاص است، به حقیقت حاصل نشود؛ مگر آنکه سالک در سلوکش خداخواه شود و خودخواهی و خودپرستی را که منشأ تمام مفاسد وامّ‌الأمراض باطن است، زیر پا نهد؛ و این به‌تمام‌معنی، در غیر انسان کامل و به تبع او در خلّص أولیا علیهم‌السلام، در دیگر اشخاص میسور نیست. ولی سالک نباید مأیوس از الطاف باطنة حق باشد که یأس از رَوْح‌الله،[3] سرآمد همة سردی‌ها و سستی‌ها است و از اعظم کبائر است؛ و آنچه از برای صنف رعایا نیز ممکن است، قرّة‌العین اهل معرفت است.

پی‌نوشت‌ها

[1]. «آنان که بر نمازهایشان محافظت دارند» (معارج: 34، مؤمنون:9).

[2]. «فلسفه گشتن انسان است به قالب جهانی عقلی (چنان‌که در صورت و کمال) همانند جهان خارج گردد.» ملاصدرا و اتباع او این عبارت را در تعریف فلسفه آورده‌اند و قید «فی صورة و کماله» را برخی بر آن افزوده‌اند.

[3]. P...لَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَO؛ «از رحمت خدا نومید نشوید؛ زیرا از رحمت خدا نومین نمی‌شوند؛ مگر کافران» (یوسف: 87).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
تأثیر خشونت در تربیت کودکان

تأثیر خشونت در تربیت کودکان

بی‌شک رفتار والدین در شکل گرفتن شخصیت فرزند تأثیر بسزایی دارد؛ از همین‌رو اگر والدین عادت به رفتار خشونت‌آمیز داشته باشند و یا در مواجهه با فرزندان حتی در زمینه تربیت آنان بیش‌ازحد معمول از خشونت استفاده کنند و یا در مقابل فرزندان والدین با یکدیگر رفتار خشونت‌آمیز داشته باشند...
Powered by TayaCMS