کتاب مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان

کتاب مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان

نویسنده کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» محمدصادق افراسیابی با مقدمه حسن بشیر است. این کتاب توسط انتشارات سیمای شرق منتشر شده است.

 نویسنده این اثر را با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی به رشته تحریر درآورده است. او در این کتاب تلاش کرده تا ابتدا به یک تعریف جامع از مفهوم "سبک زندگی" برسد و در این رهگذر مبانی آن را با تغییراتی که در وجوه مختلف اجتماعی از ساحت فضای مجازی ایجاد شده، مورد بررسی قرار داده است. نویسنده در خصوص چگونگی نگارش این اثر می‌گوید: موضوع سبک زندگی یکی از دغدغه‌های اصلی سیاستمداران و سیاست‌گذاران در تمامی کشورهای جهان است. اینکه چه عواملی بر سبک زندگی تأثیر می‌گذارد، موضوعی است که نظر بسیاری از سیاست‌گذاران را به خود جلب کرده و در تلاش‌اند تا به آن پاسخ دهند. سال گذشته مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای داشتند که این عوامل تأثیرگذار بر سبک زندگی ایرانیان به ویژه جوانان شناسایی و تبیین شوند. ایشان در آن سخنرانی خود تأکید کرده بودند که باید بعد از احصا در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور قرار گیرد. یکی از مسائلی که ایشان مطرح کردند، موضوع تأثیر فضای مجازی بر سبک زندگی اسلامی است. با توجه به این رویکرد، این اثر به رشته تحریر درآمد. 

وی ادامه می‌دهد: یکی از مباحثی که همیشه جزء دغدغه‌های اصلی جامعه ما در این زمینه بوده، تأثیر فضای سایبری و مجازی بر زندگی ایرانی اسلامی است. با وجود آنکه در حوزه فضای مجازی مطالعات خاصی صورت نگرفته است، اما همیشه شاهد تأثیرگذاری آن بر شیوه زندگی افراد بوده‌ایم. رسانه‌های اجتماعی به دلیل فضای تعاملی و محاوره‌ای بودنش، تأثیر بسیاری بر اعضای این شبکه اجتماعی می‌گذارد. با توجه به تمامی این موارد، مراحل نگارش «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» با همکاری استاد حسن بشیر آغاز شد. این نویسنده با بیان اینکه در وهله نخست این اثر نگاهی به مفهوم "شبکه" داشتیم، ادامه می‌دهد: در این راستا با دو نگاه مواجه شدیم؛ نگاه نخست بر این دلالت داشت که رسانه‌های اجتماعی نمادی از صمیمیت می‌دانند و دسته دوم؛ گروهی هستند که شبکه‌های مجازی را تجاوز کننده به حریم شخصی افراد در نظر می‌گیرند. در این بخش به دیدگاه‌های مختلف در این حوزه تأمل داشتیم و نقطه نظرات کارشناسانی چون پریس را مورد مطالعه قرار دادیم.

نویسنده می‌افزاید: در ادامه نیم‌نگاهی به تاریخچه این دیدگاه‌ها در ایران و جهان داشتیم و بعد از آن به تعریفی از "سبک زندگی" بر مبنای اصول و روش‌های علمی پرداختیم. متأسفانه موضوع سبک زندگی موضوعی است که افراد نظرات مختلفی را راجع به آن دارند که البته برخی از این نظرات، برداشت‌های شخصی افراد است. در این میان به منابع متعدد علمی و یدنی رجوع کردیم. یکی از منابع مهم مطالعاتی ما در این زمینه کتاب "دین و سبک زندگی" نوشته حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی کنی بود. رجوع به این آثار بر این اساس بود که سبک زندگی ما بر اساس مبانی دینی تعریف می‌شود. در کنار این مباحث، به موضوعات جدید دیگری مانند تأثیر شبکه‌های اجتماعی در بهبود و گسترش وضعیت سبک زندگی دینی هم پرداختیم.در این مبحث ارائه شد که حوزه دین در شبکه‌های مجازی ظرفیت ناشناخته‌ای دارد که باید از آن استفاده کرد. شبکه‌های اجتماعی دینی می‌تواند در تمامی شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی و توحیدی مفید باشد، اگر از ان ظرفیت استفاده کنیم. 

وی ادامه می‌دهد: تأثیر شبکه‌های مجازی را بر شاخص‌های مختلف زندگی اعم از گفتمان، پوشش، همسریابی، روابط دوستانه، فعالیت‌های سیاسی و... مطالعه کردیم. در این میان از نظرات و پژوهش میدانی هم استفاده کردیم. ما در طی سال‌های اخیر به مشکلات و معضلات فراوانی مواجه می‌شویم، اما ریشه‌یابی نمی‌کنیم. در حال حاضر فضای مجازی به تهدید مبدل شده، در صورتی که می تواند یک فرصت به شمار بیاید، به شرط اینکه با سیاست از قبل تعیین شده با آن برخورد کنیم. 

این نویسنده به بخش پایانی کتاب اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بخش‌های دیگر اثر نیز نظریه جهانی شدن سعیدرضا عاملی و کاستلز را مطرح کردیم و به این نتیجه رسیدیم که صرف نظر از انجام هر گونه پژوهش، اثبات نوعی ارتباط میان عضویت و حضور در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان در چارچوب نظریه دو جهانی شدن عاملی و جامعه شبکه‌ای کاستلز امری ممکن است. در فصول پایانی اثر نیز ابتدا نظرسنجی پیمایشی با کاربران صورت گرفته و بعد نتایج آن اعلام شده است.

در فصل اول این کتاب با مفهوم شبکه های اجتماعی بیشتر آشنا شده و مولف ضمن ارائه تعریفی از شبکه های اجتماعی اینترنتی نوشته است: به اعتقاد پریس افراد ادراکات متفاوتی از یک جامعه مجازی دارند. به طوری که برای برخی، این جوامع، صمیمیت، اطمینان بخشی از گپ زدن و کمک کردن افراد به یکدیگر را به همراه دارد و برای برخی دیگر این جوامع تصور تاریکی از توطئه براندازی و رفتار جنایی و تجاوزگرانه به حیطه خصوصی را ایجاد می کند.

فصل دوم کتاب به تاریخچه ی شبکه های اجتماعی اینترنتی می پردازد.

در این فصل آمده است: عنوان شبکه های اجتماعی اینترنتی با قالب امروزی برای نخستین بار در سال 1960 در دانشگاه ایلینویز ایالات متحده آمریکا مطرح شد اما مفهوم شبکه های اجتماعی در ایران به طور گسترده حدودا در سال 1383 هجری شمسی با حضور شبکه اجتماعی «اورکات» در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد.

فصل سوم به سبک زندگی از نگاه اندیشمندان پرداخته و عنوان می کند: بسته به اینکه ما بخواهیم موضوع سبک زندگی را از منظر کدام رویکرد و از نظر کدام نظریه پرداز بررسی کنیم به تعاریف گوناگونی خواهیم رسید. با دقت در تعاریف مختلف می توان گفت سبک زندگی، مجموعه ای از طرز تلقی ها، ارزشها، شیوه‌های رفتاری، حالات و سلیقه ها است.

فصل چهارم کتاب به رابطه میان شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان پرداخته است. در این فصل آمده است: صرف نظر از انجام هر گونه پژوهش، اثبات نوعی ارتباط میان عضویت و حضور در شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان در چارچوب نظریه دو جهانی شدن عاملی و جامعه ی شبکه ای کاستلز امری ممکن است.

در فصل پنجم با نظرسنجی پیمایشی آشنا شده و در نهایت در فصل ششم نتایج انجام یک نظر سنجی پیمایشی در میان کاربران بزرگترین شبکه اجتماعی ایرانیان (کلوب) در خصوص رابطه ی میان عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی و شاخصه های مختلف سبک زندگی منتشر شده است. بررسی رابطه میان عضویت در شبکه های اجتماعی اینترنتی با سبک زندگی مجازی افراد، تاثیر عضویت در شبکه های اجتماعی بر نحوه پوشش و ادبیات محاوره ای افراد و بررسی رابطه میان عضویت در شبکه های اجتماعی و شیوه ی همسریابی افراد از جمله مواردی است که در این فصل مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
Powered by TayaCMS