گزارش نشست: بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره‌ای

گزارش نشست: بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره‌ای

گزارش نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی بخشی با موضوع تحلیل و بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره ای در ابعاد مختلف (تربیتی، فرهنگی، سیاسی و ...)
پوستر نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت

این نشست به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در تاریخ پنجشنبه 1393/11/9 ساعت 10 صبح در سال همایش‌های این مرکز برگزار شد.

جامعه هدف این نشست مبلغین و همچنین مربیان دینی و مشاوران مدارس و موسسات و مراکز علمی و تبلیغی تعیین شد؛ مبلغین از بین حوزه‌های علمیه برادران و خواهران به صورت تصادفی و با هماهنگی معاونت پژوهش این حوزه‌ها شناسایی و دعوت شدند. نحوه دعوت از مربیان مدارس نیز با جلساتی که با ریاست آموزش و پرورش ناحیه چهار و تبیین اهمیت موضوع برای مربیان، دعوت صورت گرفت. تبلیغات در سطح موسسات و پژوهشگاه‌های و مراکز تبلیغی نیز صورت گرفت. با فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع)، معاونت فرهنگی ناجا و معاونت فرهنگی بسیج ناحیه قم نیز ارتباط برقرار و دعوت به‌عمل آمد. ‌همچنین از فعالان حوزه رسانه نیز دعوت شد تا در این جلسه شرکت نمایند.

در این نشست که همراه با پخش چند کلیپ تربیتی شروع شد، به‌صورت کلی به آسیب‌های ماهواره در ابعاد مختلف پرداخته شد. بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین سریال‌های ماهواره‌ای با نگاه سیاسی (تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی) و تربیتی (سبک زندگی غربی، تأثیرات بر تربیت کودکان و نوجوانان، از هم

پاشیدن نظام خانواده و غیره ) نیز از جمله موضوعات مطرح‌شده در این نشست بود که تمام توضیحات همراه کلیپ و تصویر ارائه شد

آقای خوش رو

آقا خوش‌رو ابتدا درباره جنگ نرم توضیحاتی را ارائه دادند. ایشان افزودند که کمیته صلح جاری آمریکا تنها راه تغییر رژیم در ایران را پیگیری جنگ نرم بجای جنگ سخت دانسته است و این مسئله را بر اساس استراتژی دلتا دنبال می‌کند که بر سه محور تاکتیک‌های دکترین مهار، نبرد رسانه‌ای و ساماندهی نافرمانی مدنی استوا است.

ایشان ماهواره را کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین رسانه حال حاضر نامیدند. در ادامه ایشان درباره سبک‌ زندگی‌ای که شبکه‌های ماهواره به دنبال رواج آن در دنیا هستند توضیح دادند. ایشان گفتند ایالات متحده به دنبال رواج سبک زندگی آمریکایی (American Lifestyle) در دنیاست و برای این کار میلیاردها دلار هزینه کرده و از کشورهایی چون کره جنوبی و ترکیه نیز برای رسیدن به این هدف استفاده نموده است. همچنین شبکه «من و تو 1» را شبکه‌ای صرفاً جهت تغییر سبک زندگی نامیدند. همچنین آمارهایی قابل توجهی را نیز ارائه نمودند که از جمله آنها می توان به 566 مورد ترویج مشروبات الکلی و 618 مورد نمایش و ترویج عریانی در زنان در سریال‌های پخش‌شده از ماهواره در تابستان 93 اشاره نمود. همچنین تعدد مقولات در رده پوشش و آرایش نسبت به یکدیگر را در سریال‌های تابستان 93 بصورت 696 مورد ترویج عریانی، 42 مورد ترویج پوشش‌های نامتعارف، 4 مورد ارائه تعریف جدید از حجاب اسلامی و 2 مورد رواج مصرف‌گرایی در پوشش و آرایش عنوان کردند.

در ادامه ضمن پخش قسمت‌هایی از این سریال ایشان به گزارش توصیفی و تحلیلی سریال معاویه، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پرداختند.

تعداد افراد شرکت‌کننده در این نشست حدود 115 نفر بود که از این تعداد حدود 50 نفر از مبلغین و 60 نفر از مربیان مدارس و جاهای دیگر شرکت داشتند و 5 نفر نیز از پژوهشکده بودند.

مبلغین حاضر در نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت

دغدغه حضاری که با آقای دکتر خوش‌رو و آقای نیک‌داد صحبت می‌کردند ارائه راهکار تربیتی و بسته‌های آموزشی بود.

خروجی این نشست متن سخنرانی پیاده شده و دسته بندی شده و همچنین فیلم تدوین‌شده این نشست همراه با پرسش و پاسخ مدعوین است.

این نشست بازتاب خوبی در رسانه‌ها مثل رادیو پیام (مصاحبه آقای نیک‌داد) و رادیو معارف سراسری (مصاحبه آقای نیک‌داد) و همچنین سایت‌های خبری داشت. در این نشست نیز برگه نظرسنجی در بین مدعوین پخش شد که 74 برگه جمع‌آوری شد که جمع‌بندی نظرات به شرح ذیل است:

جدول فراوانی نظرات آن دسته از شرکت‌کنندگان در نشست که فرم نظرسنجی را تحویل دادند.

همچنین برخی از نکاتی که در فرم‌های نظرسنجی عنوان شده بودند به شرح ذیل است:
<

آمار نظرسنجی همایش

نمودار آمار نظرسنجی در همایش

  • راهکارهای مقابله با خطرات ماهواره در تمام سطوح جامعه؛
  • برنامه‌های مناسب برای دانش‌آموزان و والدین؛
  • نشستی با موضوع نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی مثل Line، whatsapp و ...؛
  • بررسی سریال‌های فارسی‌زبان ماهواره؛
  • ارائه مطالب به‌صورت مکتوب، سی‌دی و جزوه جهت استفاده در مدارس؛
  • درباره ماهواره و دین نمونه‌های خوبی ارائه کردند؛ ولی در مورد تربیت و سبک زندگی بیشتر به ارائه آمار پرداختند؛ ولی در کل مفید بود.
  • محور و موضوعاتی مانند اعتیاد، شیطان‌پرستی، فرقه وهابیت و بهاییت، علت افزایش آمار طلاق،‌ نقش مبلغان در تربیت اسلامی، خانواده، تربیت فرزند، روحانیت، تربیتی، تربیت فرزند، همسرداری، روابط خانوادگی، مهارت‌های تربیتی و مشاوره‌ای، کودک و نوجوان نیز در نشست‌های بعدی بررسی شود؛
  • به لحاظ زمانی: تداخل با امتحانات حوزه داشت؛
  • اطلاع‌رسانی: تبلیغات در سطح شهر کم بود؛
  • موضوع بسیار مناسب به دلیل نیاز شدید جامعه در این زمینه؛
  • کیفیت علمی نشست بسیار مناسب است.
  • تبلیغات کم بوده، بیشتر باید بین مبلغین و مربیان تبلیغ شود.
  • مسائل تربیتی با ارائه راهکار بدون بررسی مسائل صرفاً سیاسی؛
  • کارگاه عملی برای آموزش‌وپرورش برگزار شود.
  • وقت و زمان جلسه کم بود.
  • شیوه‌های کاربردی جهت بالا بردن سواد رسانه‌ای متولیان فرهنگ؛
  • بررسی آسیب‌های تربیتی ماهواره؛
  • برگزاری نشستی با موضوع «سواد رسانه‌ای» برای مبلغان و مربیان؛
  • نحوه پیشگیری از جنگ نرم و رسانه‌ای در خانواده‌ها؛
  • بیشتر شود و ساعت بیشتر / مطالب خیلی عالی بود؛ ولی به دلیل کمبود وقت به‌صورت سریع و ناقص بیان شد.
  • بررسی آسیب‌های سبک زندگی غربی و بیان آموزه‌های اسلامی از سبک زندگی اسلامی؛
  • بررسی آسیب‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودک و نوجوان
  • تداوم این نشست‌ها و بازخورد آن در سطح مدارس؛
  • بررسی برنامه‌های جایگزین بجای برنامه‌های ماهواره؛
  • موضوعات خوب است، فقط ریز موضوعات بیشتری بحث شود؛
  • عوامل گرایش مردم به برنامه‌های ماهواره نیز بررسی شود؛
  • از لحاظ علمی شخص سخنران بسیار عالی و خوب بود؛ بهتر است راهکارها هم ارائه شود؛
  • پیشنهاد می‌شود آمارهای و اطلاعات به‌صورت دقیق جهت استفاده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
Powered by TayaCMS