نکته ها

نکته ها

باسمه تعالی

مطالب حاضر بر گرفته از کتاب گُهربار و دلنشین «نامه‌ها برنامه‌ها» اثر علامّه حسن‌زاده( دامت افاضاته) است که هر نکته دری بسوی قرب الهی است.

نكته: تا دهن بسته نشد دل باز نمي‌شود. از سيِد كائنات( صلي الله عليه وآله وسلم) روايت است كه چون فرزندان و نبيره‌هاي آدم( عليه‌السلام) بسيار شدند در نزد وي سخن مي‌گفتند و وي ساكت بود، گفتند: اي پدر چه شد شما را كه سخن نمي‌گويي؟ گفت: اي فرزندان چون خدا جل‌جلاله مرا از جوارش به بيرون فرستاد با من عهد كرد و گفت: گفتارت را كم كن تا به جوار من بر‌گردي.

نكته: ظاهرت بايد طاهر باشد تا تواني ظاهر قرآن را مس كني و باطنت بايد پاك باشد تا تواني باطنش را دريابي( لا يمسّه الا المطهّرون).

نكته: اصل اين است كه ديدۀ دل ملكوت را بنگرد چنانكه ديدۀ سر مُلك را، در اين شگفت نيست، شگفت در نديدن است كه ديدگان را بايد درمان كرد.

نكته: از دنيا چشم پوشيدن هنر نيست از دنيا و آخرت چشم پوشيدن هنر است.

نكته: هر كس زارع و مزرعۀ خود است و نيتها و اعمالش بذرهايش، بنگر تا در مزرعه خويش چه مي‌كاري و در قول رسول( ‌صلي الله عليه و‌اله و سلم) الدنيا مزرعة الآخرة، تدبر كن.

نكته: ايمان آوردن به منزلت مُلك مناسب براي زرع تحصيل كردن است و عمل به شرائط آن بمثابت بذر افشاندن ( انّ الّذين آمنوا و عملوا الصالحات).

نكته: جزا نفس عمل است( و لا تُجزون الّا ما كنتم تعملون).

نكته: تا گم نشدي چيزي در تو پيدا نشود.

نكته: آنکه اصطلاحات انباشته را علم دانست، فقد استسمن ذا ورم یعنی خیز افتاده پندارد که رستم دستان است.

  • برو ای خواجه خود را نیک بشناسکه نبود فربهی مانند آماس

بدان که بدن از نعمت­های بزرگ الهی است باید قدر این نعمت را دانست، مبادا بر اثر کفران چنین متاع گران‌بها به رایگان از دست برود. بدن وسیله ترقی و تعالی روان است، به مَثَل چون مرکبی است که روان بدان به وصول مقصد نائل می‌گردد ( کلوا و اشربوا و لا تسرفوا).

برادرم خلوت شب را بخصوص در وقت سحر از دست ندهد( و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا).

خویشتن را باش و پا در کفش این و آن نکن وگرنه جهان با این فراخی بر وی تنگ می­شود. بدان ه کثرت عمل ملاک تقرب نیست بلکه تفک و تعقل می­باید. و بدان که از آنسوی بخل و امساک نیست تا ندهند، بلکه از این جانب کوتاهی است که نمی‌گیرند، لذا تعبیرات الهی را می­بینی که از آنسوی می­فرماید( یُحبهم و یحبونه) و از این سوی می‌فرماید( نسوا الله فنسیهم. و لا تکونوا کالذین نسوا الله فأنسیهم انفسهم) .

مواظب باش که بی‌طهارت نباشی و بدان که با حالت جنابت خوابیدن کراهت دارد و هر وقت که وضو گرفتی تا برایت مقدور است دو رکعت نماز بخوان و از خدای متعال قرب و حضور طلب کن که مستجاب است و می‌تواند دو رکعت‌های بعد از وضوها را به‌جای نوافل یومیه قرار داد.

اکثر مردم بی‌دردند و باید هم باشند که( کلّا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون)، ( اکثرهم لا یعقلون)، ( و لکن اکثرهم لا یعلمون)، ( و لا تجد اکثرهم شاکرین). با دردمندان باش اگر چه کم‌اند و باید هم کم باشند ( و )قلیل ما هم و قلیل من عبادی الشکور و جاء رجل من اقصی المدینه.

برادرم وقت چندان نمانده است ابدت را دریاب به قول جناب خواجه حافظ:

  • صد مُلکِ دل به نیم نظر می­توان خریدخوبان در این معامله تقصیر می­کنند

بیندیش که اگر کسی به دست خود چشم‌هایش را کور کرده است و به فرض در این نشئه، ابدی باشد در ظلمت نابینایی چه حالتی برایش خواهد بود، آنکه دلش را در اینجا به اِتباع شهوات نفسانی کور کرده است و ابدی که در پیش دارد و آنهم از صفات رذیله خود و آتش‌های درونی خود در عذاب باشد و از کرده‌های خود در جهنم بسر ببرد چگونه خواهد بود؛ اعاذنا الله من شرور انفسنا. در آیه کریمه( و من کان فی هذه اعمی فهو فی الخره اعمی و اضل سبیلا) درست تدبر کن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
Powered by TayaCMS