معرفی نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا

معرفی نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا

نویسنده کتاب نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا، حمزه شريفي دوست است. این کتاب توسط موسسه فرهنگي بهداشت معنوي – عصر آگاهي منتشر شده است.عناوین این کتاب شامل تاریحچه، یوگا در ایران، ماهیت یوگا و مراحل آن، اصطلاحات و مبانی یوگا( کندالینی، چاکراها و نادی‌ها).تامل و نقد. در تاریخچه این کتاب آمده است: يوگا يا به عبارت فارسي «جوک» که از طرفي به عنوان ورزش و از طرفي ديگر به عنوان راه حقيقت مورد توجه است؛ در کشورها نوظهور مي­باشد؛ اما به اعتقاد هندوها سابقه­ طولاني 2000 ساله دارد. امروزه يوگا، در مناطق مختلفي از جهان آموزش داده مي­شود. مهم­ترين کشوري که يوگا در آن جايگاهي ويژه دارد، کشور هند است؛ به گونه­اي که مراکز آموزش يوگاي بيجاي هندي از سوي دولت بعنوان دانشگاه علمي – بين المللي آموزش يوگا شناخته شده است. پتنجلي مؤسس يوگاست که حدود قرن دوم قبل از ميلاد، مباني و مسائل مربوط به يوگا را مدون نموده است. فلسفه­ي نظري سانکيهه که يکي از مکاتب فلسفي هند است، اساس و پايه يوگا مي­باشد.

وينتي کاپيلا، فلسفه سانکيهه را پايه­ريزي کرد. يوگا در حقيقت، جلوه عملي اين فلسفه است. سانکيهه، فرضيه­هاي اثبات خدا را تجزيه و تحليل نموده، و آن را براي اثبات خدا ناکافي دانسته است و . . .

نيم نگاهي به معنويت در آيين يوگا عنوان کتابي است که حمزه شريفي دوست آن را به نگارش درآورده است و در آن به ماهيت يوگا و مراحل آن، اصطلاحات و مباني يوگا و نقد آن مي­پردازد. مؤلف در ابتدا به يوگا در ايران مي­پردازد و مي­گويد: يوگا امروزه در کشور ايران از فضاي کتابخانه و باشگاه­هاي ورزشي گذشته و به محيط کوچه و بازار و محيط کار و اماکن آموزشي و مدارس سر درآورده است. . .

با سيري گذرا در فضاي مجازي، روشن مي­شود که يوگا به زبان فارسي حجم بالايي را به خود اختصاص داده است؛ به گونه­اي که با جست و جوي ساده در اينترنت در مورد واژه يوگا، بيش از 530 هزار يافته و نتيجه در باب يوگا، فقط به فارسي پيدا مي­شود و بيش از 500 مطلب به زبان فارسي در سايت­ها و وبلاگ­ها يافت مي­گردد و . . .

امروزه آنچه در ايران از نظر عملي مورد تبليغ و آموزش قرار مي­گيرد را جايوگا و هاتايوگاست. نگارنده درباره­ي ماهيت يوگا و مراحل آن چنين مي­گويد: يوگا در بالاترين سطح به ادعاي آگاهي وحداني عارف اشاره دارد که در آن، فرد از من (نفس) خارج مي­شود و سرشت روحاني او شکوفا مي­گردد. فرايند يوگا را هشت مرحله شمرده­اند:

. 1 ياما: اعمال و رفتاري که عموم بايد انجام دهند.

2. نياما: اعمال و روش­هاي شخصي.

.3 آسانا: حرکات.

.4 پراناياما: کنترل نفس.

.5 پراتي­هارا: اعمال فکري و کنترل احساسات.

6 .دهارانا: تمرکز.

7 .ديانا: مدي تيشن.

8. سامادهي: خودشناسي و حقيقت.

در يوگا، انجام دادن سه مورد اول، مورد اهتمام همگاني است و با هدف سلامت جسمي و تفکر آگاهي ساز، بدان­ها عمل مي­شود. سه مرحله­ي آخر در يوگا، يوگاي دروني نام دارد. نگارنده در ادامه به برخي از اصطلاحات و مباني يوگا پرداخته و در بخش آخر به نقد آن مي پردازد و مي­گويد: برخلاف آنچه مدعيان يوگا مي­گويند، يوگا نه مکتبي روان محور است و نه مکتبي روح گرا، بلکه مسلکي است اساساً «تن محور»؛ چرا که اين مبنا را يوگا از آئين تنتره گرفته و بدنامي آئين تنتره از اين نظر چنان شهره است که مثل گرديده و بدون شک يکي از علل ناشناخته ماندن تنتره و عدم توجه محققين اديان هند به اين آئين، نگاه انحصاري مکتب تنتره به جسم و تن انسان و غرايز جنسي آن است. در يوگا از يک طرف عنوان گرديده که رسيدن به کمال و رستگاري فقط با بيداري کندالسيني امکان پذير است، از طرف ديگر، اعتراف کرده­اند که پيروان ديگر اديان هم ممکن است با انجام دادن مناسک عبادي دين خود، به بيداري کندالسيني دست يابند و اين رستگاري با اجراي دستورهاي خالصانه اديان ديگر هم محقق گردد. در يوگا همچون ديگر اديان و معنويت­هاي هنري، مفهوم تناسخ تبليغ مي­شود. تناسخ از آموزه­ هايي است که از منظر اديان الهي مردود است و در دين اسلام قائل به تناسخ، در حکم کافر قلمداد شده است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
Powered by TayaCMS