معرفی جلد دوم کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

معرفی جلد دوم کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع)

نویسنده کتاب سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) محمد داودی است. این کتاب شامل چهار بخش تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، روش‌های تربیتی، تکمله است. اين اثر، دومين جلد از طرح پژوهشي سيره پيامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام است كه منبع درسي دانشجويان رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی تربيتي در دوره كارشناسي به شمار می‌رود. در اين پژوهش، راه و رسم رسول خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام در تربيت اعتقادي و عبادي، در چهار بخش آمده است. بخش اول، با توجه به چگونگي تربيت اعتقادي در سيره پيامبر اكرم صلی‌الله عليه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام، روش آشنا كردن متربيان با خداوند، نبوت حضرت محمد صلی‌الله عليه و آله، امامت و جانشينان آن حضرت، معاد و چگونگي ايجاد نگرش مثبت و ايمان قلبي به اين امور در سيره معصومان علیهم‌السلام بررسي شده است. در بخش دوم، به تربيت عبادي در سيره معصومان علیهم‌السلام، چگونگي آموزش نماز، روزه، تلاوت قرآن، دعا و راز و نياز با خداوند و شیوه‌های پاي بند كردن متربيان به اين عبادات مي پردازد. در بخش سوم، روش‌های تربيتي در سيره معصومان علیهم‌السلام از جمله: ترغيب، ترهيب، موعظه، ارشاد، راهنمايي، تذكر و امر و نهي بررسي شده است. در بخش چهارم نيز نقش و كاركرد رفق و مدارا در تربيت ديني، بررسي و نقش والدين و آداب‌ورسوم فرهنگي در تربيت ديني در سيره پيامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام تبيين شده است. يادآوري می‌شود اين اثر نيز در پنجمين دوره كنگره دین‌پژوهان كشور (1382) برگزیده‌شده است. بی‌شک، عظمت پيامبر گرامي اسلام، محمد مصطفي صلی‌الله عليه و آله كه هم عشق و علاقه گروندگان و هم اعجاب و تحسين بيگانگان را برانگيخته همچنان جاودانه خواهد ماند و كاروان بشريت را به سرمنزل رشد و هدايت خواهد رساند. او در لباس خاكيان درآمد تا مبعوث شود و اخلاق كريمه را به اوج برساند.

فراتر از گفتار، كردار رسول خدا صلي الله عليه و آله همچون جامي جهان‌نما، جلوه‌گر و بازتاب‌دهنده شعاع نيرومند انسانيت متعالي و کرامت‌های الهي بود. زنگ رويدادهايي كه هم‌زمان با ميلاد نبي مكرم اسلام رخ داد، گوش عرب و عجم را نواخت و آنان را براي استفاده از نعمت وجود آخرين حامل وحي الهي، بيدار ساخت. پس از قرآن، سخن و سيره او نه‌تنها براي مسلمانان كه براي همه انسان‌ها، محك و ميزاني شد براي سنجش انسانيت. پس قدر و قيمت هر مسلماني، به‌اندازه تخلّق به اخلاق نبي و بر اساس مقدار پيروي از سيره نبوي مورد ارزيابي قرار می‌گیرد. به همين دليل، جمع مشتاقان، گرد شمع وجود حضرتش، همواره مراقب سخنان و احوال و اشارات او بودند و از ثبت و نقل هيچ نکته‌ای فروگذار نمی‌کردند. به بركت عشق و علاقه‌ای كه آنان به پيامبر داشتند و اهتمامي كه در ثبت و نقل اين امور می‌ورزیدند، امروزه اطلاعات قابل‌توجه و شفافي از رويدادهاي زندگي ايشان وجود دارد. بدين ترتيب، سیره‌نویسی و نگارش شرح‌حال پيامبر اكرم صلی‌الله عليه و آله، بخش بزرگي از فعاليت علمي دانشمندان ديني را به خود اختصاص داده است كه اين روند هنوز هم با نگرش‌های سنتي و مدرن ادامه دارد. انبوهي منابع و آثار باارزش و پرمحتوا در اين زمينه بيانگر اقبال جدي پژوهشگران و نويسندگان مسلمان به اين مهم است. 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
Powered by TayaCMS