عادات ناپسند کودک (سعی می‌کنم، ولی نمی‌توانم ناخن‌هایم را نجوم!)

عادات ناپسند کودک (سعی می‌کنم، ولی نمی‌توانم ناخن‌هایم را نجوم!)

بعضی از عادات مانند ناخن جویدن، با انگشت مرتب روی میز زدن، انگشتان را صدا دادن، انگشت شست را مکیدن و حرکاتی هستند که ناخودآگاه انجام می‌شوند. دلیل آنها می‌تواند فشار روحی و یا بیکاری باشد. اگر می‌خواهید رفتار نادرست کودک ادامه پیدا نکند، نسبت به آن حساسیت نشان ندهید. به فرزندتان اعتمادبه‌نفس دهید و بگویید که او اگر اراده کند و بخواهد می‌تواند روی حرکات خود کنترل داشته باشد. او را تشویق کنید تا حرکت ناشایستش را تکرار نکند و برای خاتمه آن، به او قول جایزهای بدهید.

پیشگیری از مشکل

قبل از اینکه حرکت زشتی عادت فرزندتان شود، آن را از بین ببرید: اگر دیدید کودک شما حرکت ناشایستی می‌کند، او را صدا زده و به او بگویید کاری انجام دهد یا به او چیزی بدهید بخورد تا موقتاً حواس او را پرت کنید. می‌توانید یک کار و عادت خوب را که می‌دانید مورد علاقه او است جلوی راهش قرار دهید تا در درازمدت توجهش به آن جلب شده، مشغول شود و اتوماتیک وار عادت بد را فراموش کند.

هرچه عادتی بیشتر طول بکشد، جزو رفتار کودک شده و دیرتر از بین می‌رود. عادت زشت خود را ترک کنید: والدین الگوی رفتاری کودک هستند. اگر شما خودتان حرکات نادرستی انجام می‌دهید، مثلاً انگشتانتان را صدا می‌دهید، نمی‌توانید به فرزندتان بگویید که آن کار را نکند...

 حل مشکل

 کارهایی که باید انجام داد

برای ترک عادت نادرست فرزندتان راه‌هایی پیشنهاد کرده و قوانینی وضع نمایید: اگر ناخن‌هایش را می‌جود به او بگویید که همیشه ناخن‌گیر یا سوهان ناخن همراهش باشد تا ناصافی ناخن‌هایش را از بین ببرد. اگر انگشتانش را صدا می‌دهد یا می‌جود، بگویید که می‌تواند مدتی روی دست‌هایش بنشیند تا چند دقیقه بگذرد و او از آن کار صرف‌نظر نماید. قانونی بسازید که چه موقع و کجا می‌تواند حرکات ناپسندش را انجام دهد. بگویید: "تو فقط موقعی می‌توانی انگشتانت را صدا دهی که در اتاقت تنها باشی." به این صورت کودک نه‌تنها متوجه می‌شود که چه کارهایی نادرست است، بلکه راه‌هایی برای انجام ندادن آن نیز به او پیشنهاد می‌شود. او متوجه می‌شود که اگر مایل است آن کار را انجام دهد، بایستی به اتاقش رفته، تنها باشد و او مسلماً دوست ندارد این کار را بکند.

اگر تلاشی برای از بین بردن عادتش انجام داد، او را تشویق کنید: بگویید: "آفرین، تو روی دست‌هایت شسته‌ای." یا "عالیه - داری از ناخن‌گیر استفاده می‌کنی.

بعضی از عادات زشت را نادیده بگیرید: گاهی اوقات کودک حرکتی را چند بار انجام می‌دهد و بدون مداخله والدینش آن را تکرار نمی‌کند. در چنین مواردی بهتر است شما آن را نادیده گرفته و سعی کنید فکرتان را به کار دیگری مشغول کنید.

حرکت ناشایست فرزندتان را بپذیرید: اگر شما نگرانی خود را در این مورد نشان دهید، حرکت زشت او تشدید خواهد شد. کودک خود را همان‌طور که هست، به اضافه آن حرکت به خصوص، قبول کنید. در این صورت روی آن مسئله حساسیت زیاد به خرج نداده و این سوءتفاهم را برای فرزندتان ایجاد نمی‌کنید که او را به خاطر رفتار زشتش قبول ندارید.

کاری که نباید انجام داد

نهی کردن شما باعث نشود که کودک سعی کند جلب توجه کند: موقعی که فرزندتان مرتب پایش را به زمین می‌زند و شما می‌گویید: "آن کار را نکن، باعث خواهد شد که او باز هم برای جلب توجه شما آن را انجام دهد. وقتی آن کار را انجام نمی‌دهد، او را تشویق کنید. بگویید: "متشکرم که پاهایت را بی‌صدا روی زمین گذاشته‌ای." تا کودک سعی کند با انجام کار پسندیده، توجه شما را جلب کند( برگرفته از کتاب مشکلات رفتاری کودکان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
Powered by TayaCMS