روش امر و نهی کردن به نوجوانان

روش امر و نهی کردن به نوجوانان

زمانی را که به قدرت امرونهی کردن و دستور دادن در زندگی‌ام پی بردم، خوب به خاطر دارم. قبل از اینکه خودم بچه‌دار شوم و کارگاه آموزشی درزمینه نحوه برخورد با بچه‌های طلاق برگزار کرده بودم. بسیاری از بچه‌های این خانواده‌ها سرکش و نافرمان بودند، به همین دلیل پدرها و مادرهای آنها، در این کلاس‌های آموزشی آنها را ثبت‌نام کرده بودند. روزی که یکی از بچه‌های کلاس که حدوداً چهارده‌ساله بود و از همه بزرگتر بود، خیلی با من لجبازی می‌کرد. من به او گفتم که از کلاس بیرون برود و مدتی در کلاس مجاور بماند. اما او به حرف‌های من گوش نکرد و گفت: «نمی‌رم، می خوای چه کار کنی؟».

اگرچه در آن زمان من هنوز چیز زیادی در مورد مهارت‌های تربیتی جدید نمی‌دانستم، اما در آن لحظه فهمیدم که تهدید کردن پسربچه اصلاً فایده‌ای ندارد. وقتی به چشمان من خیره شده بود، از نگاهش تشخیص داده که هر چه به او بگویم جوابم را می‌دهد و می‌گوید: «هرکاری دلت می‌خواهد بکن».

او همیشه در خانواده‌اش به‌شدت تنبیه می‌شد و من خوب می‌دانستم دیگر از تنبیه شدن ترسی ندارد. هیکل و قد و قواره او نیز خیلی از من بزرگ‌تر بود. در آن شرایط واقعاً نمی‌دانستم باید چه‌کار کنم. فقط به او خیره شدم و با صدای محکمی گفتم: ازت می‌خواهم از کلاس بری بیرون و یک ساعت توی کلاس بغلی بمونی و او گفت: اگه بیرون نرم چی میشه؟

من به او گفتم: من ازت می‌خوام از کلاس بری بیرون و یک ساعت توی کلاس بغلی بمونی.

او گفت: تو نمیتونی این کار رو بکنی.

من گفتم: من ازت میخوام از کلاس بری بیرون و یک ساعت توی کلاس بغلی بمونی.

او گفت: تو ترسویی؟ نمی‌تونی اونجا ببری.

و من به او گفتم: ازت میخوام از کلاس بری بیرون و یک ساعت توی کلاس بغلی بمونی؟

او گفت: اگه نرم چه کار می‌کنی؟

من گفتم: بهت میگم از کلاس برو بیرون و یک ساعت توی کلاس بغلی بمون.

این بار که او خیلی عصبانی شده بود، بلند شد و از کلاس رفت بیرون.

یک ساعت بعد من رفتم به کلاس مجاور و خیلی دوستانه به او اگه میخوای به کلاس بیای، بیا، اما اگه میخوای بیشتر با خودت باشی، مشکلی نداره. همین جا بمون. او نیز به نشانه اینکه حرف‌های مرا فهمیده و در مورد آن فکر می کند، سری تکان داد. من از آن کلاس بیرون رفتم و او نیز چند دقیقه بعد کلاس ما آمد و پیش بچه‌های دیگر رفت. با این تجربه من به خوبی باد گرفته بودم که وقتی بچه‌های خودم با من مخالفت و لجبازی می‌کنند، چطور باید با آنها رفتار کنم. همان طور که دیدید، اگر به حرف‌های او عکس‌العمل نشان می‌دادم و جواب حرف‌های او را می‌دادم، از اقتدار خودم کم می شد و او دیگر از من حرف شنوی نداشت. همه بچه‌ها قبل از اینکه بزرگ شوند و خودشان بتوانند مسئولیت یک خانواده را به عهده بگیرند، به کمک و راهنمایی والدینشان نیاز دارند. این دسته از بچه‌های لجباز و حرف گوش نکن، به تدریج وقتی اقتدار والدینشان را می‌بینند، بدون ترس و واهمه‌ای تسلیم خواسته‌های آنان خواهند شد.

برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی اثر جان گری ترجمه شیرین یزدانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
Powered by TayaCMS