امر و نهی خوب و بد کودک و نوجوان

امر و نهی خوب و بد کودک و نوجوان

سعی کنید امر و نهی های خود را با جملات مثبت بیان کنید.

اگرچه امر و نهی کردن به بچه‌ها خوب است. اما اغلب وقتی والدین به امر و نهی می‌کنند، از جملات منفی استفاده می‌کنند. در این شرایط سعی کنید که جملات دستوری شما مثبت باشند. اکنون مثال‌هایی از  امر و نهی‌های مثبت و منفی و جملات دستوری منفی برایتان نقل می‌کنیم.

امر و نهی خوب

- ازت میخوام با خواهرت مهربون باشی؛

- ازت میخوام الان ساکت بمونی؛

- ازت میخوام همین الان اتاقتو تمیز کنی؛

- ازت میخوام با ادب باشی و خوب حرف بزنی

 - ازت میخوام به حرفم گوش کنی و لباستو بپوشی.

 - ازت میخوام همین الان بری دندوناتو مسواک بزنی

امر و نهی بد

- ازت میخوام خواهر تو نزنی

 - ازت میخوام دیگه حرف نزنی

 - ازت میخوام دیگه اینجارو به هم نریزی.

 - دوست ندارم این طوری با من حرف بزنی

۔ دوست دارم همین الان دست از مخالفت با ما من برداری و لباستو بپوشی

- ازت میخوام بازی تو تموم کنی و بری دندونهاتو مسواک

جملات دستوری منفی و تهدید آمیز

دندونهاتو مسواک بزنی

- خواهر تو نزن - دیگه حرف نزن - چقدر همه جا رو به هم می ریزی اتاقتو تمیز کن - این طوری با من حرف نزن به همین الان لباستو بپوش - بهتره به حرفم گوش کنی وگر نه................

اگر طبق عادت همیشگی تان، کودک را تهدید می‌کنید و با این کارا را به انجام کاری وادار می‌کنید و بعد در ادامه جمله‌ای مثبت به او می‌گوید و از او می‌خواهید با شما همکاری کند، دیگر کارتان را خراب‌تر نکنید و روی خواسته خود مصمم باشید. مثلا به فرزندتان بگویید: «دوست ندارم برادر تو کتک بزنی، ازت میخوام با او مهربون باشی.» اگر باز هم کودک با شما مخالفت کرد، دوباره جمله دوم را برای او تکرار کنید.

مادری به کودکش می‌گوید: میشه لباسهاتو جمع کنی.

کودک در پاسخ به او می‌گوید: نه نمیخوام، خیلی خسته‌ام. فردا اونا رو جمع می‌کنم.

مادر به او می‌گوید: میدونم که الان خسته‌ای و می‌خوای فردا این کار رو بکنی، اما من ازت میخوام همین الان اونا رو جمع کنی. کودک می‌گوید: برام مهم نیست که از من چی میخوای. من اصلا دلم میخواد همین الان بخوایم. مادر می‌گوید: بهت میگم برو لباساتو جمع کن. همین الان برو و کاری رو که بهت میگم بکن. فهمیدی! دیگه با هم بحثی نداریم.

کودک می‌گوید: تو خیلی بد اخلاق و بی رحمی مادر می‌گوید: گوش کن. همین الان برو لباساتو جمع کن کودک می‌گوید: من از تو بدم می‌یاد. مامان بدا مادر می‌گوید: گوش کن. همین الان برو لباساتو جمع کن. کودک در حالیکه بلند می‌شود تا برود لباسهایش را جمع کند، به مادرش می‌گوید: باورم نمیشه، اینقدر مامان بد و بی رحمی باشی.

همانطور که می‌بینید، بعد از مدتی کودک با شما کنار می‌آید و به حرفهای شما گوش می‌کند. در این شرایط چند دقیقه‌ای او را به حال خودش تنها بگذارید و زیر چشمی او را نگاه کنید. بعد دوباره پیش او بیایید و از او به خاطر کاری که انجام داده، تشکر کنید، بعد به او بگویید که اگر مجبور شوید باز هم این کار را می‌کنید و اصلا هم ناراحت نمی‌شوید. در هر صورت، حتی اگر مجبور شوید خشونت به خرج دهید و به کودکتان دستور دهید، نباید کاری که او انجام می‌دهد را نادیده بگیرد. پس از او به خاطر کاری که انجام داده تشکر کنید.

برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی اثر جان گری ترجمه شیرین یزدانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
Powered by TayaCMS