چند نکته مفید برای زندگی کردن

چند نکته مفید برای زندگی کردن

1.  نظم و ترتیب

«اوصیكما و جمیع ولدى واهلى و من بلغه كتابى بتقوى االله و نظم امركم» حضرت على علیه السلام در وصیتنامه خود به امام حسن و امام حسین فرمود: شما و تمام فرزندان و خانواده و هركه نوشته من به او مى رسد، همه را به تقوى الهى و نظم در كار وصیت مى كنم.(1) موفقیت در زندگى به نظم است، اگر با نظم و ترتیب و مدیریت صحیح كه در روایات به تقدیر المعیشة تعبیر شده است، توجه كنیم، بسیارى از مشكلات و كمبودها كمرنگ مى شود. نبودن نظم و ترتیب و بى حساب و بى اندازه كار كردن، معنایش هدر دادن نیروهاست. چه بسا خانواده اى كه با داشتن چند تا خدمتكار و وسائل متعدد رفاهى، هنوز نتوانسته اند خانه را اداره كنند و از به هم ریختن اوضاع شكایت دارند.
یكى از امتیازات زن، عقل معاش داشتن است، یك بانوى شایسته باید بداند ضروریات زندگى چیست؟ چه چیزهائى از نظر اهمیت در رتبه دوم یا سوم مى باشد. وگرنه هر چقدر هم كه در آمد بالا باشد اگر براساس بى نظمى و هوس و بدون كنترل خرج شود، نه تنها رفع نیاز نمى كند كه باعث افراط و تفریط و غم و غصه دائمى خواهد شد. بسیارند كسانى كه اگر به آنها مبلغى داده شود نمى دانند چگونه با آن زندگى را بگردانند.

2. اعتماد و خوش گمانى

زندگى احتیاج به اعتماد و خوش گمانى دارد، گرچه گمان نیك، نسبت به مسلمانان همیشه لازم است و قرآن مجید مى فرماید: (اجتنبوا كثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و لا تحبسسوا).
 از بسیارى از گمان ها اجتناب كنید، برخى از گمان ها گناه است، تجسس ‍ نكنید.(2).
در یك زندگى مشترك و خانواده، مرد و زن باید كمال خوش بینى و اعتماد را داشته باشند و در راه تقویت این صفت بكوشند.

3. دین اسلام، دین پاكیزگى و زیبائى است.

حضرت رضا علیه السلام فرمود: بوى بد را از خود با آب دور كنید و خود را تمیز كنید، همانا خداوند از كسانى كثیف هستند ناخشنود است (4).
 امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند زیبائى و آراستن را دوست مى دارد (5).
آرى در دین اسلام آنقدر به پاكیزگى اهمیت داده شده است كه اگر بخواهیم احادیث مربوط به آن را بیاوریم از حوصله ی این مقاله بیرون خواهد بود. مرورى گذرا بر احكام حیات بخش نشان مى دهد كه تاءكید بر روى پاكیزگى و تمیزى در هیچ مذهب و آئینى مثل اسلام نبوده است.
یك مرد و یا بانوى موفق، همواره سعى مى كند كه خود و فرزندان و لباس و خانه و اثاث آن را زیبا و تمیز نگه دارد تا صفاى زندگى با تمیزى و زیبائى افزایش یابد، انسان خود به خود مشتاق زیبائى و تمیزى است و از آن لذت مى برد، در اینجا خوب است این حدیث شریف رااضافه مى كنیم كه امام باقر علیه السلام فرمود: زنها دوست دارند مردها را به همان گونه آراسته ببیند كه مردها دوست دارند زنها را آنگونه آراسته ببینید (6)

4. گذشت و تفاهم، لازمه موفقیت در ازدواج است.

اگر كسى در خانه اى تنها باشد، آزاد است كه با صداى بلند كتاب بخواند، هر كجا كه خواست بخوابد، به هر قسمت كه خواست برود، هر چیزى را هر كجا كه خواست قرار دهد، اتاق را گرم كند یا نكند، لباس بپوشد یا نپوشد، هر لباسى را كه خواست انتخاب كند؛ اما اگر در آن خانه یك نفر دیگر هم هست، آزادی هاى او محدود مى شود، دیگر نمى تواند هر طور كه مى خواست  صدا كند، بلكه باید مراعات دیگر را هم بنماید.
 اجتماع دونفری (ازدواج)، با تمام مزایایی كه دارد، لازمه آن محدودیت آزادی‌های فردى است.
اگر زن و یا شوهرى گمان كند كه می‌تواند بعد از ازدواج تنها به‌دلخواه خود عمل كند، سخت در اشتباه است، ازدواج طبعاً یك نوع محدودیت را درخواسته‌ها ایجاد می‌کند، وقتى هماهنگى داراى آن همه امتیاز است، طبعاً می‌بایست این محدودیت‌ها را پذیرفت تا به آن امتیازات رسید. هر كدام از زن و مرد باید شهامت گذشت و مدارا و صرف‌نظر از برخى خواسته‌ها را داشته باشند و هرگز نباید مثل دو آهن سرد باشند، كه هرگز باهم قابل تفاهم و اتحاد نیستند. مرد هرگز نباید خود را صاحب و مالك زن و فرزند بداند و در خانه به استبداد حكومت كند و به سلیقه و نظریات افراد خانواده بی‌اعتنا باشد. زن نیز نباید انتظار داشته باشد كه اگر برخى از نظرات وى موردقبول و انجام مرد قرار نگرفت بی‌تابی و بداخلاقی پیشه كند و خلاف توقع او شود  .5- دیگران چگونه‌اند؟  بسیارى از کدورت‌ها براى افراد هوسران و نادان ازآنجا شروع می‌شود كه برداشتى سطحى و ظاهرى از كیفیت زندگى دیگران نموده و آن را با خود مقایسه می‌کنند و بالطبع وضع موجود یا همسر خودشان را پائین تر و دیگرى را بهتر می‌یابند، آن‌وقت سردى و كدورت را به خاطر احساس عدم موفقیت، شروع می‌کنند  .6-در قضاوت عجله نكنید آنچه قابل دقت است این است كه در قضاوت عجله نكنید، شیطان همواره سعى می‌کند كه شما را با حرص و طمع به آنچه ندارید آرزومند كند و آن را جلوه دهد و نسبت به همسر و زندگى خودتان دلسرد گرداند، محبت‌ها و زیبایی‌ها و مسائل دیگرى كه به‌طور مقطعى و گذرا از دیگرى مشاهده می‌کنید به معنى دوام آن نیست.  كانون زندگى را نباید با برخى برخوردها مقایسه كرد، هر عیب و نقصى را نمی‌توان با چند تماس درك كرد، به همراه هرکسی نكات منفى و مثبت فراوانى یافت می‌شود، شیطان ذهن شما را خراب نكند و سعادت خود را به خاطر هوس‌های ابلهانه خراب نكنید، چه بسیار بوده‌اند جوانانى كه با تصمیمات عجولانه و خیالات واهى و بهشت‌های موعود و پوچ به دام شیادانى افتاده‌اند كه جز فساد و بدبختى نصیب آنها  نشده است. هیچ‌کس خوب مطلق و یا بد مطلق نیست، و هیچ‌کس هم ازهرجهت با شما هماهنگ نخواهد بود، زندگى لازمه‌اش اصطكاك و برخورد است كه اگر بی‌تابی و کم‌حوصلگی در كار نباشد براى رشد و سعادت شما مفید نیز خواهد بود.


منابع:

1. نهج‌البلاغه.
2.سوره حجرت آیه.
3.وسایل ج 14 ص 175 .
4. لیالی الاخبار ج 4 ص.
5.مكارم الا خلاق ص 41.
6. مكارم الا خلاق ، ص 89.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
Powered by TayaCMS