نکته ها

نکته ها

باسمه تعالی

مطالب حاضر بر گرفته از کتاب گُهربار و دلنشین «نامه‌ها برنامه‌ها» اثر علامّه حسن‌زاده( دامت افاضاته) است که هر نکته دری بسوی قرب الهی است.

نكته: تا دهن بسته نشد دل باز نمي‌شود. از سيِد كائنات( صلي الله عليه وآله وسلم) روايت است كه چون فرزندان و نبيره‌هاي آدم( عليه‌السلام) بسيار شدند در نزد وي سخن مي‌گفتند و وي ساكت بود، گفتند: اي پدر چه شد شما را كه سخن نمي‌گويي؟ گفت: اي فرزندان چون خدا جل‌جلاله مرا از جوارش به بيرون فرستاد با من عهد كرد و گفت: گفتارت را كم كن تا به جوار من بر‌گردي.

نكته: ظاهرت بايد طاهر باشد تا تواني ظاهر قرآن را مس كني و باطنت بايد پاك باشد تا تواني باطنش را دريابي( لا يمسّه الا المطهّرون).

نكته: اصل اين است كه ديدۀ دل ملكوت را بنگرد چنانكه ديدۀ سر مُلك را، در اين شگفت نيست، شگفت در نديدن است كه ديدگان را بايد درمان كرد.

نكته: از دنيا چشم پوشيدن هنر نيست از دنيا و آخرت چشم پوشيدن هنر است.

نكته: هر كس زارع و مزرعۀ خود است و نيتها و اعمالش بذرهايش، بنگر تا در مزرعه خويش چه مي‌كاري و در قول رسول( ‌صلي الله عليه و‌اله و سلم) الدنيا مزرعة الآخرة، تدبر كن.

نكته: ايمان آوردن به منزلت مُلك مناسب براي زرع تحصيل كردن است و عمل به شرائط آن بمثابت بذر افشاندن ( انّ الّذين آمنوا و عملوا الصالحات).

نكته: جزا نفس عمل است( و لا تُجزون الّا ما كنتم تعملون).

نكته: تا گم نشدي چيزي در تو پيدا نشود.

نكته: آنکه اصطلاحات انباشته را علم دانست، فقد استسمن ذا ورم یعنی خیز افتاده پندارد که رستم دستان است.

  • برو ای خواجه خود را نیک بشناسکه نبود فربهی مانند آماس

بدان که بدن از نعمت­های بزرگ الهی است باید قدر این نعمت را دانست، مبادا بر اثر کفران چنین متاع گران‌بها به رایگان از دست برود. بدن وسیله ترقی و تعالی روان است، به مَثَل چون مرکبی است که روان بدان به وصول مقصد نائل می‌گردد ( کلوا و اشربوا و لا تسرفوا).

برادرم خلوت شب را بخصوص در وقت سحر از دست ندهد( و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا).

خویشتن را باش و پا در کفش این و آن نکن وگرنه جهان با این فراخی بر وی تنگ می­شود. بدان ه کثرت عمل ملاک تقرب نیست بلکه تفک و تعقل می­باید. و بدان که از آنسوی بخل و امساک نیست تا ندهند، بلکه از این جانب کوتاهی است که نمی‌گیرند، لذا تعبیرات الهی را می­بینی که از آنسوی می­فرماید( یُحبهم و یحبونه) و از این سوی می‌فرماید( نسوا الله فنسیهم. و لا تکونوا کالذین نسوا الله فأنسیهم انفسهم) .

مواظب باش که بی‌طهارت نباشی و بدان که با حالت جنابت خوابیدن کراهت دارد و هر وقت که وضو گرفتی تا برایت مقدور است دو رکعت نماز بخوان و از خدای متعال قرب و حضور طلب کن که مستجاب است و می‌تواند دو رکعت‌های بعد از وضوها را به‌جای نوافل یومیه قرار داد.

اکثر مردم بی‌دردند و باید هم باشند که( کلّا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون)، ( اکثرهم لا یعقلون)، ( و لکن اکثرهم لا یعلمون)، ( و لا تجد اکثرهم شاکرین). با دردمندان باش اگر چه کم‌اند و باید هم کم باشند ( و )قلیل ما هم و قلیل من عبادی الشکور و جاء رجل من اقصی المدینه.

برادرم وقت چندان نمانده است ابدت را دریاب به قول جناب خواجه حافظ:

  • صد مُلکِ دل به نیم نظر می­توان خریدخوبان در این معامله تقصیر می­کنند

بیندیش که اگر کسی به دست خود چشم‌هایش را کور کرده است و به فرض در این نشئه، ابدی باشد در ظلمت نابینایی چه حالتی برایش خواهد بود، آنکه دلش را در اینجا به اِتباع شهوات نفسانی کور کرده است و ابدی که در پیش دارد و آنهم از صفات رذیله خود و آتش‌های درونی خود در عذاب باشد و از کرده‌های خود در جهنم بسر ببرد چگونه خواهد بود؛ اعاذنا الله من شرور انفسنا. در آیه کریمه( و من کان فی هذه اعمی فهو فی الخره اعمی و اضل سبیلا) درست تدبر کن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS