معرفی کتاب تربیت دینی و جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات

معرفی کتاب تربیت دینی و جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات

نویسنده کتاب تربیت دینی و جهانی‌شدن اطلاعات و ارتباطات سید مهدی سجادی است. این کتاب توسط انتشارات دانشگاه تربیت مدرس منتشرشده است. این کتاب شامل 5 فصل است.

 در مقدمه این کتاب آمده است که تأثیر جهانی‌شدن اطلاعات و ارتباطات بر موضوعات اجتماعی، به‌ویژه تربیت و تربیت دینی غیرقابل‌انکار است. بر اساس یافته‌های علمی مرتبط با موضوع، این حقیقت آشکار شده است که جهانی‌شدن اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان یک فرایند، سه جنبه اساسی رادار است: جنبه معرفت‌شناختی، جنبه روش‌شناختی و جنبه مربوط به محتوی. جهانی‌شدن اطلاعات و ارتباطات با گستراندن و تسریع جریان انتقال اطلاعات، جایگاه و نقش واقعی دانش را تحت تأثیر قرارداده و نتیجتاً دانش را با اطلاعات همسنگ و هم ارزش می‌کند. همسنگی و برابرسازی دانش با اطلاعات، خود چالش‌هایی را برای فرایند تربیت دینی که به نوعی به جایگاه متمایز و متعالی دانش تکیه می‌زند، فراهم می‌سازد.

 در فصل اول کتاب به تأثیر برابری دانش با اطلاعات بر فرایند تربیت دینی اشاره شده است. ملاحظات روش‌شناختی، جنبه دوم جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات محسوب می‌شود. اینترنت از عناصر اصلی ملاحظات روش‌شناختی روند جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات است که نقش حیاتی و منحصر به‌فرد را در حیطه روش‌های آموزش و یادگیری ایفا می‌کند. رواج اینترنت، در واقع به معنای تغییر در فضاهای روش‌شناختی سنتی است که بر فرایندهای تربیتی غلبه یافته‌اند و همچنین به معنای ایجاد فضای جدید روشی؛ همچون فضای ریزوماتیک در حوزه روش‌شناسی تربیتی است. اینترنت به‌عنوان یک ریزم، چالش‌هایی را متوجه شیوه‌های سنتی و رایج تربیت دینی می‌سازد که در فصل دوم کتاب به آن پرداخته شده است. دیگر جنبه جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات خلق فضاهای یادگیری ابر متنی به‌جای یادگیری منحصر به متن در حوزه تربیت دینی است که البته خود به چالش‌هایی در زمینه فرایند تعلیم و تربیت دینی صرفاً مبتنی بر متن مکتوب منجر خواهد شد. این موضوع نیز در فصل سوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس آنچه که در سه فصل اول کتاب بدان اشاره شده است، در فصل چهارم، سعی نگارنده بر این است تا رویکردهای تربیت دینی را که متناظر و متناسب با پیامدهای چالش برانگیز جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات است، مورد بررسی قرار داده و در نهایت رویکرد مختار خود را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در واقع سوال اصلی که در این فصل مورد توجه قرار می‌گیرد، ناظر بر رویکردهایی از تعلیم و تربیت دینی است که تنها تحت تأثیر پیامدهای جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات و از منظر اقتضائات آن موضوعیت می‌یابند. هدف از بررسی این موضوع نیز یافتن رویکرد منطقی مواجهه با چالش‌های منفی جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات و پاسخ به چالش‌های مثبت آن می‌باشد. در این فصل عناصری از رویکرد مختار همچون اهداف، روش‌ها و برنامه درسی و ویژگی‌های آنها متناظر با تأثیرات جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم نیز مدل مطلوب تعلیم و تربیت دینی مورد نظر را همراه با ویژگی‌های عناصر آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS