امر و نهی خوب و بد کودک و نوجوان

امر و نهی خوب و بد کودک و نوجوان

سعی کنید امر و نهی های خود را با جملات مثبت بیان کنید.

اگرچه امر و نهی کردن به بچه‌ها خوب است. اما اغلب وقتی والدین به امر و نهی می‌کنند، از جملات منفی استفاده می‌کنند. در این شرایط سعی کنید که جملات دستوری شما مثبت باشند. اکنون مثال‌هایی از  امر و نهی‌های مثبت و منفی و جملات دستوری منفی برایتان نقل می‌کنیم.

امر و نهی خوب

- ازت میخوام با خواهرت مهربون باشی؛

- ازت میخوام الان ساکت بمونی؛

- ازت میخوام همین الان اتاقتو تمیز کنی؛

- ازت میخوام با ادب باشی و خوب حرف بزنی

 - ازت میخوام به حرفم گوش کنی و لباستو بپوشی.

 - ازت میخوام همین الان بری دندوناتو مسواک بزنی

امر و نهی بد

- ازت میخوام خواهر تو نزنی

 - ازت میخوام دیگه حرف نزنی

 - ازت میخوام دیگه اینجارو به هم نریزی.

 - دوست ندارم این طوری با من حرف بزنی

۔ دوست دارم همین الان دست از مخالفت با ما من برداری و لباستو بپوشی

- ازت میخوام بازی تو تموم کنی و بری دندونهاتو مسواک

جملات دستوری منفی و تهدید آمیز

دندونهاتو مسواک بزنی

- خواهر تو نزن - دیگه حرف نزن - چقدر همه جا رو به هم می ریزی اتاقتو تمیز کن - این طوری با من حرف نزن به همین الان لباستو بپوش - بهتره به حرفم گوش کنی وگر نه................

اگر طبق عادت همیشگی تان، کودک را تهدید می‌کنید و با این کارا را به انجام کاری وادار می‌کنید و بعد در ادامه جمله‌ای مثبت به او می‌گوید و از او می‌خواهید با شما همکاری کند، دیگر کارتان را خراب‌تر نکنید و روی خواسته خود مصمم باشید. مثلا به فرزندتان بگویید: «دوست ندارم برادر تو کتک بزنی، ازت میخوام با او مهربون باشی.» اگر باز هم کودک با شما مخالفت کرد، دوباره جمله دوم را برای او تکرار کنید.

مادری به کودکش می‌گوید: میشه لباسهاتو جمع کنی.

کودک در پاسخ به او می‌گوید: نه نمیخوام، خیلی خسته‌ام. فردا اونا رو جمع می‌کنم.

مادر به او می‌گوید: میدونم که الان خسته‌ای و می‌خوای فردا این کار رو بکنی، اما من ازت میخوام همین الان اونا رو جمع کنی. کودک می‌گوید: برام مهم نیست که از من چی میخوای. من اصلا دلم میخواد همین الان بخوایم. مادر می‌گوید: بهت میگم برو لباساتو جمع کن. همین الان برو و کاری رو که بهت میگم بکن. فهمیدی! دیگه با هم بحثی نداریم.

کودک می‌گوید: تو خیلی بد اخلاق و بی رحمی مادر می‌گوید: گوش کن. همین الان برو لباساتو جمع کن کودک می‌گوید: من از تو بدم می‌یاد. مامان بدا مادر می‌گوید: گوش کن. همین الان برو لباساتو جمع کن. کودک در حالیکه بلند می‌شود تا برود لباسهایش را جمع کند، به مادرش می‌گوید: باورم نمیشه، اینقدر مامان بد و بی رحمی باشی.

همانطور که می‌بینید، بعد از مدتی کودک با شما کنار می‌آید و به حرفهای شما گوش می‌کند. در این شرایط چند دقیقه‌ای او را به حال خودش تنها بگذارید و زیر چشمی او را نگاه کنید. بعد دوباره پیش او بیایید و از او به خاطر کاری که انجام داده، تشکر کنید، بعد به او بگویید که اگر مجبور شوید باز هم این کار را می‌کنید و اصلا هم ناراحت نمی‌شوید. در هر صورت، حتی اگر مجبور شوید خشونت به خرج دهید و به کودکتان دستور دهید، نباید کاری که او انجام می‌دهد را نادیده بگیرد. پس از او به خاطر کاری که انجام داده تشکر کنید.

برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی اثر جان گری ترجمه شیرین یزدانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
Powered by TayaCMS