نویسنده کتاب معنویت در سبد مصرف بهزاد حمیدیه است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. هدف این کتاب آن است که با بررسی مبانی تحول مفهوم دین و عرفان در فرهنگ مصرفی، آشکار شود که آیا رشد معنویتهای نوین و جنبشهای نوپدید دینی، پس از یک دوره مؤثر عرفیسازی، به معنی بازگشت به دین و عرفان سنتی است یا تحول کیفی عمیقی در حال رخ دادن است؟
در این راستا دو مسئله فرعی این تحقیق، بدین قرارند: ارتباط جنبشهای نوپدید دینی و معنوی با فرهنگ مصرفی چیست؟ و چه نقدهای الهیاتی و جامعهشناختی بر تحولهای دینداری و عرفان گرایی قابلطرحاند؟
کتاب حاضر پس از مقدمه و تبیین چارچوب روشی و مفهومی در بخش اول، مشتمل بر هشت بخش دیگر است. در بخش دوم به معرفی دو پارادایم دینداری پیش از حاکمیت فرهنگ مصرفی، یعنی پارادایم تعالیگرا و پارادایم عرفی پرداخته است.
بخش سوم به تحلیل فرهنگ مصرفی و تحولهای فرهنگی همبسته با آن اختصاص دارد. بخش چهارم تحولهای مؤلفههای درون دینی یعنی«خدا» و «نجات» را در دوره پساسنت که از جمله، شامل دوره حاکمیت فرهنگ مصرفی نیز هست بررسی میکند. در بخش پنجم، تلاش شده در ابتدا بهصورت توصیفی، تحولهای اخیر در عرصه دین را نشان دهیم.
بخش ششم اصلیترین قسمت این نوشتار است، تبیین پارادایمی مبانی مفهومی دین در فرهنگ مصرفی را بر عهده دارد. در بخش هفتم به بررسی وضعیت عرفان در هر یک از سه پارادایم دینداری پرداختهایم. بخش هشتم به ملاحظهای انتقادی اختصاص داده شده است. و نهایتاً بخش نهم درصدد جمعبندی بوده و درعینحال نیمنگاهی به وضعیت ایران دارد.
نویسنده در کتاب پژوهشی حاضر، با استفاده از روش جامعهشناختی درصدد اثبات این فرضیه برآمده است که در دوران معاصر پارادایم جدیدی با عنوان «پارادایم دینداری ابرعرفی» و یا به عبارتی تشدید «سکولاریته» در زمان کنونی برای دینداری رقم خورده است. بر این اساس نویسنده درصدد است علت رشد و توسعه حیرتانگیز جنبشهای معنوی نوپدید در دهههای آخر قرن بیستم را تبیین کند. در این راستا ضمن معرفی دو پارادایم دینداری بیش از حاکمیت فرهنگ مصرفی یعنی پارادایم تعالی گرا و پارادایم عرفی و مقایسه آنها، نظرات پسامدرنیستی اندیشمندانی چون: «نیل بل»، «پاکولسکی ولش» ارائه و پس از آن تحولهای مفهومی مؤلفههای درون دینی یعنی: «خدا» و «نجات» در دوره ی «پساسنّت» بررسی شده است. در پایان وضعیت عرفان در پارادایمهای معرفی شده، تحلیل و به وضعیت ایران نیز در ارتباط با موضوع، اشاره شده است.