معرفی کتاب سواد رسانه

معرفی کتاب سواد رسانه

نویسنده  کتاب  سواد رسانه حسن گل احمدی  است. این کتاب در شش فصل تنظیم شده است. فصل اول؛ کلیت رسانه، شناخت محتوا و ابزار، تعریف و تحدید، عناصر و ویژگی‌های رسانه پرداخته است، فصل دوم؛ سواد رسانه‌ای، اطلاعات و دانش، را مدنظر داشته است، فصل سوم به توسعه و نظریه‌های سواد رسانه‌ای می‌پردازد، در فصل چهارم با عناصر و اصول سواد رسان‌های آشنا می‌شویم، فصل پنجم؛ کارکرد نظری سواد رسانه‌ای و ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای را گوشزد می‌کند و فصل آخر(ششم) اخلاق در رسانه‌ها را پیشرو قرار می‌دهد.

در  این کتاب می‌خوانید: «یکی از فنونی که به نظر می‌رسد می‌بایست امروز بیش از گذشته به آن توجه شود، رسانه و مهارت‌های به‌کارگیری آن است؛ در روزگاري كه یک موبايل هم تلفن همراه است، هم دوربين عكاسي، هم یک ضبط‌صوت هم دفترچه يادداشت هم مرورگر وب و... یک خودكار هم‌قلم نوشتن است هم چراغ مطالعه دارد هم‌صدا ضبط می‌کند... یك پرينتر هم زيراكس می‌گیرد هم اسكن می‌کند هم چاپگر است... در روزگاري كه رقابت صنعت‌ها بر سر كاربرد بيشتر گرفتن از توليدات است، تو هم موظفي كه خودت را به فنون و کاربردهای مختلف مجهز كني».

«اصولاً سواد رسانه‌ای در جهت برخورد هدفمند با رسانه مطرح می‌شود. از این منظر به اعتقاد اکثر تحلیل‌گران و کارشناسان حوزه رسانه، برخورد هدفمند با رسانه ازجمله دلایل بالا رفتن سطح آگاهی در تمامی اقشار جامعه به‌عنوان مخاطبین رسانه  است که می‌تواند منجر به ایجاد ارتباطات دوسویه و مشارکت‌جویانه با رسانه‌ها از یک‌سو و تقویت ساختارهای دموکراتیک جامعه در راستای مباحث نقد، مشارکت فعالانه در حوزه رسانه در بین شهروندان باشد. بنابراین آنچه در «سواد رسانه‌ای» می‌تواند مطرح باشد، آموزش مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباطی متفکرانه و آگاهانه با رسانه‌ها و در عین حال به وجود آوردن نگاهی دقیق، نقاد و تحلیلی به پیام‌های رسانه‌ای (مکتوب، دیداری و شنیداری) است».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

یک آسیب‌دیده فرقه عرفان حلقه

یک آسیب‌دیده فرقه عرفان حلقه

فرقه حلقه که این روزها سرکرده آن در زندان به سر می برد، همچنان قربانی می گیرد. متاسفانه این فرقه که در قالب عرفان خود را معرفی کرده و حدود دو دهه است که در ایران فعالیت می کند علی رغم ممنوعیت برگزاری کلاس، همچنان به رهبری مسترهای دست پرورده ...
آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده؛ تهدیدها و چالش‌ها

آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده؛ تهدیدها و چالش‌ها

در این پژوهش نگارندگان به بررسی مهمترین آسیب های فضای مجازی و تأثیرات آن بر خانواده ها پرداخته و راهكارهايي جهت مقابله و كاهش تهديدات اينترنتي در ابعاد اجتماعی، فرهنگي، آموزشی و ... ارايه می شود...
چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن

‌سؤال ‌اصلی ‌در ‌این ‌نوشتار، ‌چیستی ‌ماهیت ‌شادی ‌در ‌قرآن ‌و ‌روایات ‌و ‌دیدگاههای ‌پژوهشگران ‌اجتماعی ‌است؟ ‌و ‌اینکه ‌راهکارهای ‌عملی ‌برای ‌شاد ‌زیستن ‌چیست؟
سی روز، سی گفتار

سی روز، سی گفتار

رفتار زشت کودک (چه کسی به آداب اهمیت می دهد؟)

رفتار زشت کودک (چه کسی به آداب اهمیت می دهد؟)

فرزند شما ناراحت است، چون در مقابل جمع او را وادار کرده اید کار زشتی که کرده عذرخواهی کند. گاهی در مقابل دیگران فرزندتان را مجبور می کنید تشکر کند و تا این کار را نکرد از سر موضوع نمی گذرید. می گویید: "پسرم خداحافظی و تشکر می کند"، قبل از اینکه خودتان آن کار را کرده باشید. اشکال تربیتی با کودکان ۱۲-۶ ساله این است که آنها دوست دارند احساس بزرگی کنند، در حالیکه شما شخصیت آنها را جلوی گروه خرد کرده و تصویر ذهنی او را از خودش با نق زدن و سبک کردن او، خراب می‌کنید. می‌توانید موقعی که با او تنها هستید آداب معاشرت صحیح را بیاموزید. وظیفه او نسبت به دوست، معلم، جامعه و خانواده اگر با ملاطفت و دوستانه بیان شود، مؤثر خواهد بود.
Powered by TayaCMS