برای کمرنگ شدن عبادت فرزند چه کاری باید کرد؟

برای کمرنگ شدن عبادت فرزند چه کاری باید کرد؟

پرسش:

پسر 15 ساله‌ام در دوران کودکی عاشق عبادت بود، اما اکنون به جهت جاذبه‌هایی چون رایانه، عبادتش کمرنگ شده است، لطفاً مرا راهنمایی کنید.

پاسخ:

دوره کودکی و نوجوانی را هرگز باهم مقایسه نکنید کودک به‌ویژه در 7 تا 10 سالگی به جهات عاطفی و احساسی و بیشتر خوشایند والدین به عبادت روی می‌آورد، ولی نوجوان به‌ویژه در سنین بلوغ عاطفه‌اش کمتر می‌شود و قوه عاقله و حس استقلال‌طلبی‌اش فزونی می‌یابد، بدین‌جهت دیگر برای والدین نماز نمی‌خواند و مایل است خود به ارزش عبادت برسد.

من برخلاف عقیده شما چندان معتقد نیستم که جاذبه‌های عصر حاضر چون رایانه سبب کمرنگ شدن عبادت می‌شود و اگر استفاده ازاین‌گونه ابزار درست با برنامه‌ریزی و نظارت باشد، نه‌تنها مانع عبادت و نزدیکی به خدا نیست، بلکه مشوق نیز خواهد بود. زندگی مسلمانان معتقد به دین در سرزمین‌های غربی، یعنی مهد این‌گونه جذابیت‌ها، دلیل بر این مدعا است.

استفاده از نرم‌افزارهای ارزشمند دینی که امروزه به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی فراوان در دسترس است مانند نرم‌افزارهای آموزش ترجمه و حفظ قرآن کریم، آموزش نماز، فرهنگ واژگان و مفاهیم نهج‌البلاغه، برنامه‌های جذاب قرآنی، مداحی و... و سایت‌های ارزشی و جذاب مانند افق، ولایت، تبیان، نورنت ، ملاصدرا و... و نیز سایت‌های مربوط به کودکان و نوجوانان می‌توانند عاملی برای تثبیت ارزش‌های دینی باشند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آزادی معنوی

آزادی معنوی

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.

پر بازدیدترین ها

آزادی معنوی

آزادی معنوی

سرمقاله

سرمقاله

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

نقش جنبش های معنوی نوظهور در جنگ نرم

مسئله این است که آیا جنبش­های معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت­ های نوظهور با تکثرگرایی، شک­ گرایی، احساس­گرایی، ناعقل­ گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون می­کنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر می­دهند.
رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

رهیافت های معناگرایانه در اومانیسم مسیحی و اومانیسم سکولار

آزادی معنوی» لازمه سرشت و سرنوشت انسان است و «عقل و اراده» بر محور «فطرت» مبانی «آزادی انسان» در آموزه­های وحیانی است. آزادی در یک تحلیل مفهوم­شناسانه و پدیدارشناسانه دو نوع است: الف) آزادی درونی = معنوی؛ ب) آزادی برونی = آزادی اجتماعی.
Powered by TayaCMS