برداشتن وسایل و لوازم دیگران (دزدی) کودک (اگر آن را بخواهم، برش خواهم داشت!)

برداشتن وسایل و لوازم دیگران (دزدی) کودک (اگر آن را بخواهم، برش خواهم داشت!)

دیروز کودک شما یک آدامس از مغازه برداشته، امروز سرکیف شما رفته و چیزی را بدون اجازه برداشته به جای اینکه او را نصیحت نمایید یا او را دزد بنامید و تصویر ذهنی‌اش را از خودش خراب کنید، به او یاد دهید که چگونه چیزی را که می‌خواهد به دست آورد. در ضمن به او بیاموزید که برای این کار باید صبر کند. بعضی از چیزها را می‌تواند تصاحب کند، بعضی را نمی تواند. برای برداشتن چیزهای دیگران، در خانه بایستی اجازه بگیرد و در مغازه باید پول بپردازد. می‌توانید پول خرید را به او بدهید تا خودش بپردازد.

پیشگیری از مشکل

به همه خواسته‌های فرزندتان جواب مثبت ندهید: همه چیز را در اختیار کودک قرار ندهید و هر بار که چیزی خواست خود را ملزم ندانید که آن را برای او خریداری کنید، چون در این صورت فکر می‌کند همه چیز متعلق به اوست.

ترتیبی دهید تا فرزندتان برای چیزهای خودش احساس مالکیت کند: به او بگویید از چیزهایش به صورتی نگهداری کند که دزد آنها را نبرد. مثلا دوچرخه‌اش را در جایی بگذارد که دزد نتواند آن را بردارد. در این صورت از مالکیت و دزدی تصویر بهتری پیدا می‌کند.

تفاوت "قرض کردن"، "برداشتن" و "دزدی" را برایش بگویید: احتمال دارد که کودک شما به درستی معنی و تقاوت این چند کلمه را نداند؛ بنابراین با توضیح خود مطمئن خواهید شد که نقطه ابهامی برای او وجود ندارد.

در قبال انجام کار در منزل به فرزندتان مزد دهید: می‌توانید کودک خود را به انجام کارهایی در حد سن خودش در منزل تشویق کنید (مانند تمیز کردن آشپزخانه - زدن چمن و...)، به او در قبال انجام آنها پول بدهید و او را آزاد بگذارید تا بتواند آنچه را دوست دارد بخرد. دادن پول تو جیبی را می‌توانید از زمانی شروع کنید که کودک شمارش آن را آموخته باشد.

حل مشکل

کارهایی که باید انجام داد

برای مالکیت قانون وضع نمایید: به فرزندتان بگویید: "قانون این است که می‌توانی تنها چیزهایی که متعلق به تواست برداری. اگر چیزی متعلق به دیگری است باید از او اجازه بگیری یا اگر از فروشگاه است، پول بپردازی." وقتی مطمئن هستید کودکتان پولی از شما برداشته، سؤال نکنید. بگویید:

- پولی را که از برداشته‌ای، بیار بگذار سرجایش." وقتی پول را پس آورد بگویید: - "تو می‌توانی از پولی که مال خودت است برداری. هر موقع پول لازم داشتی به من بگو. در مورد آن صحبت خواهیم کرد."

اگر چیزی برداشت، او را مجبور کنید تا آن را برگرداند: متأسفم چیزی را که متعلق به دوستت بوده برداشته‌ای. شاید هم اشتباهی در کیفت گذاشته‌ای به هر حال آن را به او برگردان." در این مورد خونسردی خود را حفظ کرده و بدون اهانت به شخصیت او اشتباهش را مطرح نمایید.

مسئله دزدی را به صورتی مطرح نمایید که فرزندتان می‌تواند خودش را اصلاح کند: اگر فرزندتان خودش را یک دزد به‌حساب آورد، تصویر ذهنی‌اش از خودش این می‌شود که ذاتاً آدم بدی است. با گفتارتان او را از رفتارش جدا کنید. بگویید: "اگر دلیل اشتباهت را بدانم شاید بتوانم کمکت کنم که دوباره این اشتباه را نکنی." اگر جواب داد: "دلیلش را نمی‌دانم. بگویید: "وقتی چشمت به آن چیزهایی که می‌خواستی افتاد چه فکری کردی؟"

مادامی که به این صورت با او صحبت می‌کنید، موقعیتی را برایش به وجود می‌آورید که دفعه بعد، وقتی خواست چیزی را بردارد، کمی فکر کند. احساس خواهد کرد که شما طرفدار و حامی او هستید. به او می‌آموزید که خواسته‌هایش را به تأخیر بیاندازد تا بتواند به طرز صحیحی آن را به‌دست بیاوردید.

به‌طور اغراق‌آمیز با مسئله برخورد نکنید. توجه داشته باشید که هر کودکی امکان دارد گاهی دزدی کند و این عمل باعث نخواهد شد که او یک دزد بار بیاید. لازم نیست در چنین مواردی خودتان را ببازید.

به فرزندتان برچسب "دزد" نزنید: دزدی را به‌عنوان یک مسئله رفتاری تلقی نمایید که قابل اصلاح است، نه یک اشکال شخصیتی. بدون اهانت به شخصیت کودک با لحن ملایم و محکم راهنمایی‌اش کنید. در خانه به او بیاموزید که اگر خواست چیزی را که متعلق به شما یا خواهر و برادرش است بردارد، اول اجازه بگیرد (برگرفته از کتاب مشکلات رفتاری کودکان).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جنبش‏ سَنْت نيرنکاري

جنبش‏ سَنْت نيرنکاري

سَنْت نيرنکاري، جنبشي اصلاحي است که در درون آيين سيکه به وجود آمده است. مهم‌ترين تعاليم اين جنبش عبارت است از: تأکيد بر يگانگي مطلق و بي‌شکل بودن ذات الهي، نفي برتري اديان نسبت به هم، تأکيد بر برابري انسان‌ها از هر نژاد و دين، و پيروي مطلق از رهبر معنوي (گورو) به عنوان معلّمي به اشراق رسيده و واسطة فيض الهي.
پيش‏ درآمدي بر دانش فرقه‏ شناسي در اسلام

پيش‏ درآمدي بر دانش فرقه‏ شناسي در اسلام

شناخت درست و اصولي انشعابات فرق و نحله‏ هاي اسلامي مي‏تواند براي شناخت فرقه‏ ها و جنبش‏ هاي نوين، راه گشا باشد. شايد بتوان الگوهاي مشترکي يافت که هر دو از آنها پيروي مي‏کنند و سپس آن را تحليل كرد...
 مسيحيت و فرقه‏ گرايي با نگاهي به آراي يونگ

مسيحيت و فرقه‏ گرايي با نگاهي به آراي يونگ

در اين مقاله به شکلي اجمالي به برخي از گرايش‌هايي که از ابتداي مسيحيت، به شکلي بدعت‌آميز در دين مسيحي به وجود آمده است و به ريشه‌هاي آن خواهيم پرداخت. سپس در خلال اين بررسي نيز به آراي يونگ، روان‌شناس شهير، درباره برخي از اين بدعت‌ها نگاهي می‌اندازيم و اين آيين‌ها را از منظر روان‌شناسي، بررسي می‌کنيم.
تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

اين مقاله به بررسي هويت جنبش‌هاي نوپديد ديني می‌پردازد و با بررسي ويژگي‌هاي کلي اين جنبش‌ها بر اين حقيقت تأکيد می‌کند که با وجود اختلاف‌هاي زيادي که بين آنها وجود دارد...

پر بازدیدترین ها

پيش‏ درآمدي بر دانش فرقه‏ شناسي در اسلام

پيش‏ درآمدي بر دانش فرقه‏ شناسي در اسلام

شناخت درست و اصولي انشعابات فرق و نحله‏ هاي اسلامي مي‏تواند براي شناخت فرقه‏ ها و جنبش‏ هاي نوين، راه گشا باشد. شايد بتوان الگوهاي مشترکي يافت که هر دو از آنها پيروي مي‏کنند و سپس آن را تحليل كرد...
تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

تأثير اديان شرق بر جنبش‏هاي نوپديد ديني

اين مقاله به بررسي هويت جنبش‌هاي نوپديد ديني می‌پردازد و با بررسي ويژگي‌هاي کلي اين جنبش‌ها بر اين حقيقت تأکيد می‌کند که با وجود اختلاف‌هاي زيادي که بين آنها وجود دارد...
سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخني در باب نشأت و تکامل دين

سخن ما در اين نوشتار، آن است که با توجه به چگونگي نشأت و تکامل دين، چهار صورت، قابل تصور و بحث است که تنها يک صورت آن، الحادي است.
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS