در تربیت دوست داشتن به‌تنهایی کافی نیست

در تربیت دوست داشتن به‌تنهایی کافی نیست

من از پدر مادرم به خاطر عشق و علاقه و حمایتشان سپاسگزارم. اما با آن همه عشق و علاقه‌ای که آنها نسبت به من داشتند، من گاهی از اشتباهات آنها به‌شدت دلخور می‌شدم. من سعی کردم این رنجش‌ها و ناراحتی‌ها را فراموش کنم تا بتوانم پدر خوبی برای فرزندان خودم باشم. من خوب میدانم، آنها با همان اطلاعات کمی که در مورد تربیت فرزندانشان داشتند، سعی می‌کردند به نحو احسن ما را تربیت کنند. وقتی والدین در تربیت فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند و اشتباهی از آنها سر می‌زند، این بدان معنا نیست که آنها فرزندانشان را دوست ندارند، بلکه به این دلیل است که آنها راه‌حل مناسبی برای حل مشکلاتشان نمی‌دانند.

مهم‌ترین نقش به‌عنوان والدین بچه‌ها این است که نسبت به آنها عشق بورزید و برای حمایت و مراقبت از فرزندانتان از وقت و انرژی خود هزینه کنید. من می‌خواهم بگویم، اگرچه عشق ورزیدن به فرزندانمان لازم است، اما کافی نیست. مادامی‌که والدین نتوانند به نیازهای خاص فرزندان خود پی ببرند، هرگز نمی‌توانند برای آنها والدین خوبی باشند و این نیازها را برطرف کنند. اکثر والدین، فرزندانشان را دوست دارند و به آنها عشق می‌ورزند، اما این دوست داشتن در تربیت مناسب فرزندانشان چندان کارساز نیست.

والدین مادامی‌که نتوانند به نیازهای خاص فرزندان خود پی ببرند، هرگز نمی‌توانند برای آنها والدین خوبی باشند. از سوی دیگر، بعضی از پدر و مادرها دوست دارند وقت بیشتری را با فرزندانشان صرف کنند، اما نه به این دلیل که آنها سردرگم هستند و نمی‌دانند باید با فرزندانشان چگونه رفتار کنند و یا اینکه فرزندانشان نسبت به کارهای آنها بی‌تفاوت‌اند، بلکه آنها دوست دارند زمان بیشتری را در کنار فرزندانشان باشند و با آنها حرف بزنند، تا به مشکلات آنها پی ببرند، اما بچه‌هایشان با آنها حرف نمی‌زنند و سکوت می‌کنند، این‌گونه پدر و مادرها دوست دارند با فرزندانشان حرف بزنند، اما نمی‌دانند چگونه باید این کار را انجام دهند. بسیاری از پدر و مادرها دوست ندارند که فرزندانشان را تنبیه کنند یا آنها را کتک بزنند و سر آنها فریاد بزنند، اما آنها برای تربیت کردن فرزندانشان راه مناسب دیگری نمی‌دانند. آنها می‌دانند که حرف زدن با فرزندانشان نتیجه‌ای ندارند، بنابراین به این‌گونه تنبیه‌ها متوسل می‌شوند. دست از روش‌های نادرست تربیت فرزندانتان بردارید و روش‌های درستی در پیش بگیرید. حرف زدن با بچه‌ها در مورد رفع مشکلاتشان، راه‌حل بسیار خوبی است. اما قبل از هر چیزی شما باید بفهمید که فرزندتان به چه چیزی نیاز دارد و از چه چیزی رنج می‌برد. شما باید یاد بگیرید که چگونه به حرفه‌ای آنها گوش دهید تا آنها راحت‌تر با شما حرف بزنند و اینکه اصلاً بخواهند با شما حرف بزنند. شما باید یاد بگیرید که چگونه از آنها سؤال بپرسید تا آنها تشویق شوند به شما جواب دهند. شما باید بیاموزید که چطور می‌توانید به فرزندانتان آزادی عمل دهید و درعین‌حال آن‌ها را کنترل نیز کنید. والدینی که این مهارت‌ها را بیاموزند، می‌توانند از روش‌های نادرست تربیت فرزندانشان دست برداشته و از روش‌های درست و جدید آمری در تربیت آنها استفاده کنند.

 منبع: برگرفته از کتاب بچه‌های بهشتی.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
No image

بررسي مكانيسم‌هاي نفوذ و تغيير شيوه‌ي زندگي افراد توسط فرقه‌گرايي جديد

فرقه‌ها يا كيش‌ها، ساختارهاي پيچيده‌ي اجتماعي- اعتقادي‌ هستند كه در دنياي كنوني براي پر كردن خلاء ناشي از سكولاريته‌شدن جوامع، هرروزه بر دايره وسعت و قدرتشان افزوده مي‌شود. حضور يك رهبر كاريزماتيك در مرکز ساختار هرمي كه قرائتي شخصي‌شده از دين را عرضه مي‌كند، از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فرقه‌ است.
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...

پر بازدیدترین ها

No image

ریاضت و حدود مشروع آن از منظر معصومين (ع)؛ در مواجهه با رویکرد صوفیانه

این نوشتار، تصویری از ریاضت مطلوب دینی از منظر قرآن و عترت (ع) است که شاخص‌های آن عمدتاً از احتجاجات معصومین(ع) با متصوفه‌ی زمانشان استنباط گردیده...
No image

آسیب‌‏شناسی رابطه‏‌ی زنان و جنبش‏های نوپدید دینی

در دو دهه‏ی اخیر پای جنبش‏های نوپدید دینی در ایران نیز باز شده است. این جنبش‏ها در میان زنان و مردان پیروانی برای خود یافته‏اند. اما به‌نظر می‏رسد زنان بیشتر درگیر این جنبش‏ها شده‏اند و بیشتر نیز از عملکرد و تعلیمات این جنبش‏ها آسیب دیده‏اند. در این تحقیق دو پرسش اصلی مطرح می‏شود: چرا زنان به این جنبش‏ها می‏پیوندند؟ و چه آسیب‏هایی از این جنبش‏ها دریافت می‏کنند
No image

ملاحظاتی انتقادی درباره دیدگاه‌های دالایی‌لاما

از فرقه‌های مهم بودایی در تبت، فرقة «گه ـ لوگ ـ په» یا همان دالايي‌لاماست که به لاماییسم نیز مشهور است. مشهورترین رهبر این شاخه، تنزین گیاتسو، معروف به دالایی‌لامای چهاردهم است. عقاید گوناگون این شاخة بودایی، با تفاوت‌هایی، بیشتر بر پایة بودیسم سنتی شکل گرفته‌ است. دالایی‌لاما، عقایدی بحث‌برانگیز درباره خدا، هدف زندگی، شادی و مسائل اجتماعی ـ سیاسی مطرح کرده است. او دربارة دین، دیدگاهی پلورالیستیک دارد و به اصل وجود خدا یا خدایی شخصی معتقد نیست...
زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی گرایش به جنبش‌های نوپدید دینی در ایران (با تأکید بر عرفان حلقه و اکنکار)

هدف اصلی این مقاله تبيين زمينه‌هاي فرهنگي اجتماعي گرايش به جنبش‌هاي نوپديد ديني در ايران است. كه از طريق اهداف فرعي، شناخت سبك زندگي جامعه مورد مطالعه و جايگاه رهبران كاريزماتيك، شناخت جايگاه و نقش رسانه‌هاي نوين، تضاد ارزشي، بحران هويت و شناخت جايگاه و تمايل به التقاط‌گرايي پيروان اين جنبش‌ها تحقق مي‌يابد...
No image

آسيب‌شناسي فرقه‌گرايي جديد در ايران (فرقه‌هاي عرفاني يا عرفان‌هاي فرقه‌اي؛ كداميك؟)

در دنياي كنوني، هرروزه بر قدرت فرقه‌ها يا كيش‌ها افزوده مي‌شود. نظام‌هاي پيچيده‌ي شست‌وشوي مغزي، كنترل ذهن و استثمار افراد، از ويژگي‌هاي بارز فرقه‌ها است.
Powered by TayaCMS