100 محور اساسي سبک زندگي پيامبر(ص)

100 محور اساسي سبک زندگي پيامبر(ص)

بي‌شک تأسي به سيره و سنت آن حضرت بر اساس آيه‌‌کريمه «و لکم في رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلابه جامعه مسلمانان خواهد بود

  1. هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه می‌رفت.
  2. در راه رفتن قدم‌ها را بر زمين نمی‌کشید.
  3. نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود.
  4. هرکه را می‌دید مبادرت به سلام می‌کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت.
  5. وقتي با کسي دست می‌داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمی‌کشید.
  6. با مردم چنان معاشرت می‌کرد که هرکس گمان می‌کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است.
  7. هرگاه به کسي می‌نگریست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمی‌کرد.
  8. هرگز به روي مردم چشم نمی‌دوخت و خيره نگاه نمی‌کرد.
  9. چون اشاره می‌کرد با دست اشاره می‌کرد نه با چشم و ابرو.
  10. سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمی‌شد لب به سخن نمی‌گشود.
  11. هرگاه با کسي، هم صحبت می‌شد به سخنان او خوب گوش فرا می‌داد.
  12. چون باکسی سخن می‌گفت کاملاً برمی‌گشت و رو به او می‌نشست.
  13. با هرکه می‌نشست تا او اراده برخاستن نمی‌کرد آن حضرت برنمی‌خاست.
  14. در مجلسي نمی‌نشست و برنمی‌خاست مگر با ياد خدا.
  15. هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب می‌نشست نه در صدر آن.
  16. در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمی‌داد و از آن نهي می‌کرد.
  17. هرگز در حضور مردم تکيه نمی‌زد.
  18. اکثر نشستن آن حضرت روبه‌قبله بود.
  19. اگر در محضر او چيزي رخ می‌داد که ناپسند وي بود ناديده می‌گرفت.
  20. اگر از کسي خطايي صادر می‌گشت آن را نقل نمی‌کرد.
  21. کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمی‌کرد.
  22. هرگز باکسی جدل و منازعه نمی‌کرد.
  23. هرگز سخن کسي را قطع نمی‌کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد.
  24. پاسخ به سؤالی را چند مرتبه تکرار می‌کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود.
  25. چون سخن ناصواب از کسي می‌شنید. نمی‌فرمودـ «چرا فلاني چنين گفت» بلکه می‌فرمود: «بعضي مردم را چه می‌شود که چنين می‌گویند؟»
  26. با فقرا زياد نشست‌وبرخاست می‌کرد و با آنان هم‌غذا می‌شد.
  27. دعوت بندگان و غلامان را می‌پذیرفت.
  28. هديه را قبول می‌کرد اگرچه به‌اندازه يک جرعه شير بود.
  29. بيش از همه صله‌رحم به‌جا می‌آورد.
  30. به خويشاوندان خود احسان می‌کرد بی‌آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد.
  31. کار نيک را تحسين و تشويق می‌فرمود و کار بد را تقبيح می‌نمود و از آن نهي می‌کرد.
  32. آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان می‌فرمود و مکرر مي‌گفت هر آنچه حاضران از من می‌شنوند به غايبان برسانند.
  33. هرکه عذر می‌آورد عذر او را قبول می‌کرد.
  34. هرگز کسي را حقير نمی‌شمرد.
  35. هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب‌های بد نخواند.
  36. هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد.
  37. هرگز عيب مردم را جستجو نمی‌کرد.
  38. از شر مردم بر حذر بود ولي از آنان کناره نمی‌گرفت و با همه خوش‌خو بود.
  39. هرگز مذمت مردم را نمی‌کرد و بسيار مدح آنان نمی‌گفت.
  40. بر جسارت ديگران صبر می‌فرمود و بدي را به نيکي جزا می‌داد.
  41. از بيماران عيادت می‌کرد اگرچه دورافتاده‌ترین نقطه مدينه بود.
  42. سراغ اصحاب خود را می‌گرفت و همواره جوياي حال آنان می‌شد.
  43. اصحاب را به بهترين نام‌هایشان صدا می‌زد.
  44. با اصحابش در کارها بسيار مشورت می‌کرد و بر آن تأکید می‌فرمود.
  45. در جمع يارانش دايره وار می‌نشست و اگر غریبه‌ای بر آنان وارد می‌شد نمی‌توانست تشخيص دهد که پيامبر کدام‌یک از ايشان است.
  46. ميان يارانش انس و الفت برقرار می‌کرد.
  47. وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود.
  48. هرگاه چيزي به فقير می‌بخشید به دست خودش می‌داد و به کسي حواله نمی‌کرد.
  49. اگر در حال نماز بود و کسي پيش او می‌آمد نمازش را کوتاه می‌کرد.
  50. اگر در حال نماز بود و کودکي گريه می‌کرد نمازش را کوتاه می‌کرد.
  51. عزيزترين افراد نزد او کسي بود که خيرش بيشتر به ديگران می‌رسید.
  52. احدي از محضر او ناامید نبود و می‌فرمود «برسانيد به من حاجت کسي را که نمی‌تواند حاجتش را به من برساند.»
  53. هرگاه کسي از او حاجتي می‌خواست اگر مقدور بود روا می‌فرمود وگرنه با سخني خوش و با وعده‌ای نيکو او را راضي می‌کرد.
  54. هرگز جواب رد به درخواست کسي نداد مگر آنکه براي معصيت باشد.
  55. پيران را بسيار اکرام می‌کرد و با کودکان بسيار مهربان بود.
  56. غريبان را خيلي مراعات می‌کرد.
  57. با نيکي به شروران، دل آنان را به دست می‌آورد و مجذوب خود می‌کرد.
  58. همواره متبسم بود و درعین‌حال خوف زيادي از خدا بردل داشت.
  59. چون شاد می‌شد چشم‌ها را بر هم می‌گذاشت و خيلي اظهار فرح نمی‌کرد.
  60. اکثر خنديدن آن حضرت تبسم بود و صدايش به خنده بلند نمی‌شد.
  61. مزاح می‌کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمی‌زد.
  62. نام بد را تغيير می‌داد و به‌جای آن نام نيک می‌گذاشت.
  63. بردباری‌اش همواره بر خشم او سبقت می‌گرفت.
  64. از براي فوت دنيا ناراحت نمی‌شد و يا به خشم نمی‌آمد.
  65. از براي خدا آن‌چنان به خشم می‌آمد که دیگرکسی او را نمی‌شناخت
  66. هرگز براي خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حريم حق شکسته شود.
  67. هيچ خصلتي نزد آن حضرت منفورتر از دروغ‌گویی نبود.
  68. در حال خشنودي و ناخشنودی جز ياد حق بر زبان نداشت.
  69. هرگز درهم و ديناري نزد خود پس‌انداز نکرد.
  70. در خوراک و پوشاک چيزي زيادتر از خدمتکارانش نداشت.
  71. روي خاک می‌نشست و روي خاک غذا می‌خورد.
  72. روي زمين می‌خوابید.
  73. کفش و لباس را خودش وصله می‌کرد.
  74. با دست خودش شير می‌دوشید و پاي شترش را خودش می‌بست.
  75. هر مرکبي برايش مهيا بود سوار می‌شد و برايش فرقي نمی‌کرد.
  76. هر جا می‌رفت عبايي که داشت به‌عنوان زیرانداز خود استفاده می‌کرد.
  77. اکثر جامه‌های آن حضرت سفيد بود.
  78. چون جامه نو می‌پوشید جامه قبلي خود را به فقيري می‌بخشید.
  79. جامه فاخري که داشت مخصوص روز جمعه بود.
  80. در هنگام کفش و لباس پوشيدن هميشه از سمت راست آغاز می‌کرد.
  81. ژوليده مو بودن را کراهت می‌دانست.
  82. هميشه خوشبو بود و بيشترين مخارج آن حضرت براي خريدن عطر بود.
  83. هميشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک می‌زد.
  84. نور چشم او در نماز بود و آسايش و آرامش خود را در نماز می‌یافت.
  85. ايام سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه می‌داشت.
  86. هرگز نعمتي را مذمت نکرد.
  87. اندک نعمت خداوند را بزرگ می‌شمرد.
  88. هرگز از غذايي تعريف نکرد يا از غذايي بد نگفت.
  89. موقع غذا هرچه حاضر می‌کردند ميل می‌فرمود.
  90. در سر سفره از جلوي خود غذا تناول می‌فرمود.
  91. بر سر غذا از همه زودتر حاضر می‌شد و از همه ديرتر دست می‌کشید.
  92. تا گرسنه نمی‌شد غذا ميل نمی‌کرد و قبل از سير شدن منصرف می‌شد.
  93. معده‌اش هیچ‌گاه دو غذا را در خود جمع نکرد.
  94. در غذا هرگز آروغ نزد.
  95. تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمی‌خورد.
  96. بعد از غذا دست‌ها را می‌شست و روي خود می‌کشید.
  97. وقت آشاميدن سه جرعه آب می‌نوشید؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله.
  98. از دوشيزگان پرده‌نشین با حياتر بود.
  99. چون مي خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه می‌خواست.
  100. اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسيم می‌کرد: بخشي براي خدا، بخشي براي خانواده و بخشي براي خودش بود و وقت خودش را نيز با مردم قسمت می‌کرد.

منابع: کتاب «منتهي الآمال» محدث قمي و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسي به نقل از: سايت شفقنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

نشانه‌هاي ظهور حضرت مهدی علیه السلام در صحاح سته

در صحاح سته از مهمترین منابع روایی اهل سنت بشمار می رود، در خصوص نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام، روایات فراوانی از پیامبر صلی الله علیه وآله و صحابه نقل شده است. هر چند در بین اهل سنت از آن به اشراط الساعه (نشانه های آخر الزمان) از آن یاد می شود ولی این منافاتی با نشانه های ظهور حضرت مهدی علیه السلام ندارد و گاها یکی می باشد زیرا بیشتر این روایات در خصوص مباحث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام نقل شده است. این چیزی است که بزرگان اهل سنت نیز به آن اشاره کرده اند. از جمله نشانه های ظهور، پر شدن زمین از ظلم و جور و فتنه و کشتار می باشد. که در روایات زیاد به آن در صحاح سته اشاره شده است. همچنین خروج سفیانی و خسف بیداء می باشد که از نشانه های قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام ذکر شده است.
Powered by TayaCMS