بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر آیات و روایات

بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر آیات و روایات

بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر آیات و روایات بر کاهش اضطراب

ستاره موسوی؛ دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه اصفهان؛ setarehmousavi@gmail.com.

چکیده

در جوامع انساني به‌ویژه جوامع ثروتمند، احساس بي‌معنايي و عدم خوشبختي باوجود رفاه مادي افزايش يافته است. تجربه نشان داده است كه ماده‌گرايي در ايجاد شادي و احساس خوشبختي موفق نبوده است‌. افرادي كه توجه بيشتري به ثروت،‌ ظاهر شخصي و شهرت دارند، بيشتر دچار افسردگي، كاهش انگيزه براي زيستن و دردهاي‌ جسماني مي‌شوند. تحقيقات نشان داده است كه ماده‌گرايي باعث به خطر انداختن سلامت جسماني و رواني افراد مي‌شود. معنويت براي جمعيت قابل توجهي از مردم جهان مهم و حياتي است. حتي در جوامع صنعتي و فرامدرن نيز برخلاف انتظار، معنويت طالبان زيادي دارد و از عناصر مهم زندگي افراد جامعه است. این مقاله‌ی هرچند کوتاه می‌کوشد تا نشان دهد که آموزش مبتنی بر از آیات و روایات چگونه بر کاهش اضطراب مؤثر خواهد بود.

واژگان کلیدی: آموزش، آیات قرآن، اضطراب، آرامش، سلامت روان.

مقدمه

تحقيقات نشان داده است كه ماده‌گرايي باعث به خطر انداختن سلامت جسماني و رواني افراد مي‌شود. معنويت براي جمعيت قابل توجهي از مردم جهان مهم و حياتي است. آماري كه در نتيجة پژوهش‌هاي نظرسنجي در آمريكا منتشر شده‌اند، براين ادعا صحه مي‌گذارند (بيكر ، 1997؛ ميلر، 2003 ). آمار و ارقام بيانگر اين موضوع است كه مردم آمريكا نسبت به جنبه‌هاي معنوي و مذهبي زندگي علاقه‌مند هستند.

   دين از عوامل مهم و تأثيرگذار در سلامت روان است. دين چهره‌ی جهان را در نظر فرد ديندار دگرگون می‌کند و طرز تلقی او را از خود، خلقت و رويدادهای پيرامون تغيير می‌دهد. فرد ديندار خود را تحت حمايت و لطف همه جانبه‌ی خداوند به‌مثابه بزرگترين نيروی موجود می‌بيند و بدين‌ترتيب احساس اطمينان، آرامش و لذت معنوی عميقی به وی دست می‌دهد. او خداوند را سرچشمه خير و برکت می‌داند. بنابراين در نظر چنين فردی همه رويدادها، حتی بلايا و مصايب، نعمت و آزمايشی از جانب خداوند تلقی می‌شوند. او خود را موظف می‌داند که سختی‌هايی که با قدرت عقل قابل توجيه نيستند را با ايمان تحمل کند، تا به تکامل دست يابد. چنين فردی به‌واسطه‌ی ناملايمات و ناکامي‌های زندگی دچار ناميدی و اضطراب نمی‌شود؛ زيرا خداوند را حامی خويش می‌داند. او اطمينان دارد که اين حوادث و رويدادها گذرا هستند و او پاداش صبر خود را خواهد گرفت. فرد ديندار با همنوعان و اطرافيان خود رابطه‌ی خوب و مبتنی بر احترام متقابل و محبت برقرار می‌کند (کروز ، 2003).

مذهب به زندگي فرد معنا و هدف می‌دهد و باعث ايجاد اميد و آزادی شخصی در فرد مي‌شود. احساس كنترل در افراد مذهبي به‌واسطه‌ی دعاكردن ايجاد مي‌شود. افراد مذهبی آستانه تحمل بالاتری دارند و از الگوي تصميم‌گيري خاصي استفاده مي‌كنند. مذهب باعث برخورداري از حمايت اجتماعي بيشتر مي‌شود (كوئنيگ، 2004).‌

پیشینه­ی تحقیق

احدی (1378)، درتاج (1372)، خلجی موحد (1379) و فقیهی (1384) به اهمیت و جایگاه اسلام در رشد عزت‌نفس و سلامت روان پرداختند.

عباسی (1388)، یوسفی و اعتمادی (1388)، نظری (1387) واثقی و محمدی (1386)، عاصمی (1385)، طارمیان (1380)، توتل‌جین و همکارن[1] (2006)، مادی[2] و همکاران (2006)، مالتبی[3]و دیگران (2000)، مورو[4] و همکاران (2009) مهر[5] (2007)، ونتیس[6] (2000) و كامر (2005) بر اهمیت و تأثیر مثبت آموزش مبتنی بر آیات و روایات در کاهش اضطراب و استرس پرداخته‌اند. روش این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، توصیفی - تحلیلی است.

رابطه آموزش و کاهش اضطراب

با توجه به اینکه آموزشِ برگرفته از آیات قرآن در افراد مضطرب، آنها را در مقابل دغدغه­ها، گرفتاری­ها و روش مقابله با مشکلات آشنا می­کند و به آنها آموزش می­دهد که مسائل را در موقعیت­های ترس و اضطراب قابل حل بدانند و روش­های رویارویی با اضطراب را به آنها نشان داده که چه چیزهایی باعث اضطراب آنها می­شود تا به موقع بتوانند پیشگیری و یا درمان کنند. چیزهایی که آرامش روانی انسان را از بین می­برد، نبود توکل به خدا است خداوند در قرآن می‌فرماید: «حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر» اگر کسی به‌خدا توکل کند هیچ اضطرابی نخواهد داشت (بیرجندی، 1378). فرد متوکل در سختی­ها به خداوند اعتماد و اطمینان می­کند و کارها را به‌خدا وا می­گذارد «افوض امری الی الله» صبر را پیشه خود قرار می‌دهد که «ان الله مع الصابرین» و «و تواصو باالصبر» و همزمان از کارهای اشتباه خود عبرت می­گیرد و توبه می­کند «توبوا الی‌الله» هنگام مواجهه با موقعیت­های اضطراب تکیه­گاهی جز خدا ندارد و به‌خدا پناه می­برد و دعا می­کند «یا ایها الذین امنوا استجیبوالله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» همین امر باعث آرامش و سکینه خاص است که ویژه آن دلی است که طهارت دارد و آن از جانب خدا است.

با آموزش تأثیر اضطراب در ایجاد علائم جسمانی، رفتاری و شناختی، روانی، کمک به افراد در شناسایی آنها و بیان تأثیر اضطراب در زندگی فردی، اجتماعی و روانی در می­یابند بسیاری از این علائم جسمانی که آنها در مواجهه با موقعیت‌های اضطراب­آور تجربه می­کنند، ناشی از دور شدن از یاد خدا و آرامش است و در صورت مواجهه با آن، اگر مهارت­های مقابله­ای را به‌کار ببندند از تشدید آن جلوگیری می‌کنند، همچنین کاربرد روش­های مقابله­ای در زندگی روزمره و حتی امتحان می­تواند نور امید را در دل آنان زنده کند و باعث عزت‌نفس و کنترل خشم و سلامت روان آنان نیز گردد.

آرامش، استقرار و امنیتِ نفس برای پرهیزگار محقق می­شود؛ زیرا ایمان راستینش به خداوند او را نسبت به کمک و لطف خداوند امیدوار می­کند. مؤمنی که به خدا ایمان دارد، از هیچ چیز در این دنیا نمی­هراسد، چون می­داند تا خدا نخواهد هیچ شر و آزاری بر او نمی­رسد (تغابن: 11). تا خداوند نخواهد هیچ انسانی یا قدرتی در دنیا قادر نیست به او ضرری رساند یا چیزی را از او منع کند، به‌همین دلیل شخص پرهیزگار، ا‌نسانی است که امکان ندارد، ترس یا اضطراب بر او چیره شود (بقره: 112).

خداوند متعال می­فرماید: «ثم انزل السکینه علی رسوله و علی المؤمنین» آنگاه خدا سکینه خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان نازل کرد. همان‌گونه که یاد خدا موجب آرامش دل‌ها است، یاد او موجب رستگاری انسان هم است. خداوند متعال می­فرماید: «واذکر الله کثیراً لعلّکم تفلحون؛ خدا را فراوان یاد کنید، امید است که رستگار شوید» و «الا بذکر الله تطمئن القلوب» و این پاداش و موهبتی الهی به سبب یاد خدا و لیاقت مؤمن است و هرگز یک امر طبیعی شخصی نیست که وصف شجاعان باشد. شاید شجاعان زیادی باشد که آرامش نداشته باشند. بنابراین با آموزش و گسترش مهارت­های مقابله­ای، مانند توکل بر خدا، دعا، نیایش، صبر، توبه و ... عامل مؤثر و سازنده­ای در پیشگیری و درمان آسیب­های روانی در نوجوانان به‌وجود می‌آید.

یافته­های این پژوهش نمایانگر این است که افراد با اعتقادات مذهبی و با توکل و تکیه بر یک مبدأ و اتصال به نیروی عظیم آن، می­توانند سلامت روان خویش را حفظ کنند تا در مقابل سختی­ها دچار اضطراب، ناامیدی، افسردگی و ... نشوند.

نتیجه‌گیری

در این‌میان اهمیت به چند نکته بسیار مهم است:

  1. بازبینی در فرآیند تربیت مذهبی کودکان و نوجوانان؛
  2. پررنگ کردن نقش خانواده در فرآیند آموزش؛
  3. برگزاری کارگاه‌هایی برای معلمان و مشاوران؛
  4. برگزاری کلاس‌های آموزش رویکرد اسلامی در مقابله با استرس.

در نهایت، می‌توان به منظور نهادینه‌سازی آموزه‌های اسلامی معصومین: الگوها و رویکردهای تربیتی را به‌شکل زیر ارائه کرد (باقری، 1389: 240):

مبنا

اصول

روش‌هاي تربيتي

1. خداجويي

تقوي و زهد

1. مراقبه و محاسبه نفس

2. مجاهده و تحميل بر نفس

3. پرهيز از معاصي

2. انديشه‌ورزي و عقلانيت

اعتدال

1. روش اعتدال بيم و اميد

2. ميانه‌روي و اعتدال در كارها و عبادات

تذكر

1. امر به معروف و نهي از منكر

2. يادآوري نعمت‌ها

3. عبرت‌آموزي

3. كرامت

عزت

1. تكريم شخصيت

2. عيب‌پوشي

4. ضعف

سعه صدر

1. انعطاف‌پذيري

2. صبر

مسامحت

1. مرحله‌ای کردن تكاليف

2. تجديدنظر در تكاليف

5. هدايت‌پذيري انسان

تبليغ و ارشاد

1. مناظره و مباحثه

2. موعظه

تعليم

1. توأم‌كردن علم و عمل

2. ايجاد عادات مطلوب

3. روش الگويي

6. جذبه حسن و احسان

فضل

1. عفو و گذشت

2. محبت

3. توبه

تواضع

1.خوش‌خلقي وخوش‌سلوكي

2. اعتراف به تقصير

آراستگي

1. آراستن ظاهر

2. تزيين كلام

 


 

فهرست منابع

  1. قرآن‌مجید
  2. اتکینسون، ريچاردلي؛ ريتال اتکینسون و ارنست هیلیگارد (1369) زمینه روان­شناسی، محمدتقی براهینی و همکاران، تهران: انتشارات رشد.
  3. احدی، حسن؛ بنی‌جمالی، شكوه السادات (1378) روان­شناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روان­شناسی کودک)، تهران: انتشارات پردیس.
  4. باقري، خسرو (1389) نگاهي دوباره به تربيت اسلامي، ج 2، تهران: انتشارات مدرسه.
  5. حسینی بیرجندی، سيدمهدي (1384) اصول و روش راهنمایی و مشاوره، تهران: انتشارات رشد.
  6. خلجی موحد، امان‌الله (1379) روان­درمانی با کلام آسمانی، همدان: انتشارات شهر اندیشه.
  7. درتاج، فريبرز (1372) اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس اضطراب مدرسه، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  8. طارمیان، فرهاد (1380) سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان، تهران: انتشارات تربیت.
  9. عاصمی، زهرا (1385) تأثیر مذهب در بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، پایان­نامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام.
  10. عباسی، ثريا (1387) اثربخشی آموزش راهبردهای مقابله­ای اسلام بر باورهای غیرمنطقی (براساس رویکرد شناختی) پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات واحد خوزستان.
  11. فقیهی، علي‌نقي (1384) بهداشت و سلامت روان در آینه علم و دین؛ قم: انتشارات حیات سبز.
  12. نظری، ايمان (1387) بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش عزت نفس دانش­آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه شهرستان باغملک، پایان­نامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیاقت خوزستان.
  13. واثقی و محمدی (1386) رابطه دینداری با اضطراب و افسردگی، پایان­نامه کارشناسی روان­شناسی دانشگاه تهران.
  14. یوسفی، ناصر؛ همکاران (1388) اثربخشی معنادرمانی و گشتالت­درمانی در درمان اضطراب، افسردگی و پرخاشگری، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد.

 

  1. Comer, R. C. (2005) Fundamentals of abnormal   psychology. New York : Worth Publication        
  2. Krause, N. (2003) Religious meaning and subjective well-being in late life. The Journal of Geruntology,0 58, 160-170 .
  3. Maddi, S. R.; Brow, M.; Khoshaba, D. M. & Vaitkus, M (2006) Relationship of hardiness and religiousness to depression and anger consulting psychology. Journal, 3, 148-161.
  4. Maltby, I.; lewis, C. A. & Day, L (2000) Religious orientations psychological well-being: The role of the frequency of personal prayer. British journal of Health psychology, 4, 363-363.
  5. Mareau, T (2009) Coping strategy and anxiety evolution in multiples sclerosis patients Vol; 15; No.3, 393-398.
  6. Marsel & Mirz (1995) Memory enhancement, stress control. Translated by Razmara, Hoshyar (1374) Sepanj publication, Tehran. 5th [Farsi]
  7. Miller, G (2003) Incorporating spirituality in counseling and psychotherapy (Theorey and technique ) . New Jersey : John Wiley .
  8. Mohr, D.C (2007) Stress and multiple sclerosis. Journal of Meirp;pgu. II65II68.
  9. Tuttlejane, compbell-heider Nancy. Et al. (2006) Posit adolescent life skill, training for high-risk teen results of a group intervention.
  10. Ventis, W.L (2000) The relationships between religion and health. Journal of social Issues, 51(2), 33-48.
  11. Koenig, H. G (2004) Spirituality, wellness, and quality of life. Sexuality, Reproduction and Menopause, 2, 76-82.

 

--------------------------------------------------

پی‌نوشت‌ها:

[1]. Tuttle jane & et al.

[2]. Maddi.

[3]. Maltebi.

[4]. Mareau.

[5]. Mohr.

[6]. Ventis.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

بررسی مفاهیم مشترک احادیث شیعه و سنی در مقوله استکبارستیزی

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در مقوله استکبار ستیزی و ظلم ستیزی، از پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام)، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مسلمانان باید استکبار ستیزی و ظلم ستیزی و حمایت از مظلومان را جزو برنامه خودشان قرار بدهند. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چرا باید از مستکبرین عالم بیزاری جست و در مقابل آنها باید قیام شود؟ و به چه دلیل نظام اسلامی باید در مقابل مستکبرین و زورگویان بایستد و از ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت کند؟ لذا در این جستار بررسی می شود آیا احادیث شیعه واهل سنت دلالت بر استکبار ستیزی و ظلم ستیزی دارد یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: روایات متعددی از رسول الله (صلی الله علیه وآله) و اهل بیت (علیهم السلام) در منابع شیع و اهل سنت وارد شده است که مسلمانان باید در مقابل ظالم و مستکبر سکوت نکنند و به آنها کمک داده نشود و اسلام بر هر آیین و مکتبی برتری دارد.
بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
Powered by TayaCMS