بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودکان (از تولد تا 12 ماهگی)

بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های مناسب برای کودکان (از تولد تا 12 ماهگی)

با توجه به انواع مختلف بازی‌ها (جسمی(Physical)، تقلیدی(Imitative)، ساختنی (Constructive) و خلّاق(Crative)) و در نظر گرفتن ویژگی‌های جسمی، عاطفی، اجتماعی و فکری کودکان از تولد تا دوازده‌سالگی، فهرستی از بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های مناسب برای سنین مختلف پیشنهاد می‌شود:

بازی بدنی که حتی در نخستین ماه‌ها آغاز می‌شود، عمدتاً به رشد و تکامل اعمال حرکتی درشتHarsh motor functions)) مانند کنترل اعضا، تنه و سر کمک می‌کند. ماه اول و دوم پس از تولد، کودک علاقه به فعالیت‌های عضلانی، لگدزدن، برگشتن، غلتیدن، تکان دادن دست‌ها و سایر حرکات شناخته بدنی دارد. در یک‌ماهگی جغجغه را لمس نموده و زود می‌اندازد. در 5/2 ماهگی می‌تواند جغجغه را تکان دهد و یکی از سرگرمی‌های او بیرون آوردن صداهای مختلف از حنجره است. از حدود 2 یا 3 ماهگی بازی اکتشافی که به‌صورت بازی با انگشتان است آغاز می‌شود. از 1 تا 4 ماهگی صدا و رنگ را کشف می‌کند. کودک هنگامی به اسباب‌بازی نگاه خواهد کرد که اسباب‌بازی در معرض دید او قرار گیرد. از سه‌ماهگی به بعد علاقه‌اش به اسباب‌بازی شدیدتر خواهد شد. ازاین‌رو، می‌کوشد با حرکت هر دودست، اسباب‌بازی را به‌سوی خود بکشد و با آن تماس حاصل نماید. در چنین سنی می‌تواند یک جسم حرکت‌کننده را روی تختخواب بچه آویخت و تصاویر رنگی در اتاقش قرارداد. یک جغجغه یا اسباب‌بازی به‌آرامی در کنار چشمان کودک حرکت دهید به‌طوری‌که چشمان وی مسیر حرکت اسباب‌بازی را دنبال کند. به کودک اجازه دهید یک شی ء (جغجغه، پیمانه پلاستیکی و...) را که در دستانش است چنگ بزند، به صدا درآورد و آن را تکان دهد. این کار موجب سرگرمی کودک می‌شود.

کودک در 5/4 ماهگی هر شی‌ء را که می‌بیند و در دسترسش قرار دارد برمی‌دارد، به‌طرف دهان می‌برد، می‌مکد، تکان می‌دهد و پرت می‌کند. اشیای مختلفی (مانند قطعات و پیمانه‌ها...) در اختیارش قرار دهید تا آن‌ها را بگیرد. ازآنجاکه کودک احتمالاً دوست دارد این اشیا را در دهان قرار دهد، پیشاپیش از اندازه و تمیز بودن آنها، که قابل بلعیدن نباشند، اطمینان پیدا کنید. با تکان دادن یک جغجغه در پشت سر کودک، به او اجازه برگشتن و گرفتن آن را بدهید. در پنج‌ماهگی بررسی اسباب‌بازی‌ها با چشم، خیره شدن به دست‌ها و زیادشدن حرکات صدایی موجب تفریح و لذت کودک است. وقتی‌که مکعبی در دسترس کودک قرار می‌گیرد، با خوشحالی آن را می‌گیرد.

در ماه ششم خندیدن، پرتاب کردن اسباب‌بازی ا و لذت بردن از صدای به زمین خوردن آنها و کشیدن اسباب‌بازی‌ها به‌طرف خود، اگر به نخ بسته‌شده باشند، کودک را به وجد می‌آورند. کودک در این سن به مدت پنج الی ده دقیقه می‌تواند خودش را با اسباب‌بازی‌هایش سرگرم کند و نیز اشیا را از یکدست به دست دیگر انتقال دهد. علاقه زیادی دارد که به همه‌چیز دست بزند. می‌خواهد همه‌چیز را دردهان بگذارد؛ اسباب‌بازی‌ها را از طریق نگاه کردن، لمس کردن، دردهان گذاشتن و به زمین زدن کشف کند. بنابراین، اجازه دهید که کودک با وسایل معمولی خانه مثل بشقاب، قابلمه، قاشق، روزنامه، پارچه و مانند آنها بازی کند. همچنین صورتش را با کشیدن ملحفه مخفی می‌کند و سپس آن را کنار میزند.

در هفت‌ماهگی، دست‌کاری اشیای محیط زندگی، مچاله کردن کاغذ، بازی با قاشق و فنجان، برداشتن کلاه از سر، پایین کشیدن جوراب‌های خود، بازی با آب، خنده و دست تکان دادن و فریاد کشیدن در مقابل افراد آشنا و سر را برای مخفی شدن و بازی کردن گرداندن، از انواع بازی‌های این سن است. کودک در این سن می‌تواند اسباب‌بازی را از یکدست به دست دیگر بدهد، آن را بیندازد و نگاه کند که کجا می‌افتد؛ اسباب‌بازی را روی سطحی که تولید صدا می‌کند، به حرکت درآورد و از میان اسباب‌بازی‌ها، اسباب‌بازی‌های حرکت‌دار و صدادار را ترجیح می‌دهد. اسباب‌بازی را با یک‌تکه نخ طوری متصل کنید که کودک بتواند آن را در طول اتاق، میز یا تختخواب بکشد.

کودک در هفت‌ماهگی دستش را زیر شیر آب می‌گیرد و از ریزش آب بر روی آن لذت می‌برد. بازی تقلیدی مانند تقلید از آهنگ صدای مادر و سایر پرستاران در هفت‌تا هشت‌ماهگی به‌روشنی قابل‌مشاهده است. با کودک صحبت کنید و صدایش را تقلید کنید، به‌ویژه وقتی‌که به او غذا می‌دهید یا لباسش را تعویض می‌کنید. درباره غذا و لباس با او صحبت کنید. برای مثال، بگویید: حالا دکمه را می‌بندم. درباره تصاویری که او می‌بیند با او صحبت کنید. از مکالمه بچه‌گانه استفاده نکنید. وقتی‌که کودک صحبت می‌کند، مستقیماً به او نگاه کنید. از جملات کامل و درست استفاده کنید. از بازی‌هایی که نوعی بازی با کلمات است استفاده کنید. کلمات ساده مانند سلام، بابا و... را تکرار کنید.

در ماه هشتم از میان اسباب‌بازی‌ها، آن را که دوست دارد، انتخاب می‌کند. اگر شی‌ء از گهواره بیرون بیفتد خود را به‌طرف آن می‌کشاند. در هشت الی یازده‌ماهگی اسباب‌بازی‌هایی را که از دید او پنهان‌شده است، فعالانه جست‌وجو می‌کند و برای به دست آوردن آن‌ها موانع را کنار می‌زند. در هشت‌ماهگی اسباب‌بازی‌های خود را پرتاب می‌کند. این کار برای کودک یک نوع بازی تلقّی می‌شود. نوع دیگر بازی، به هم زدن دوشی ء یا دو مکعب یا دو اسباب‌بازی است. در هشت الی دوازده‌ماهگی، پرتاب کردن اشیا هرچه بیش‌تر و هرچه دورتر سرگرمی کودک است. بنابراین، اسباب‌بازی‌های نشکن را در اختیار او بگذارید. روی میز کوچک غذاخوری او اسباب‌بازی‌های کوکی را قرار دهید. خرسی که می‌رقصد یا لاک‌پشتی که سرش را تکان می‌دهد، کودک را تا سرحد اشک ریختن می‌خنداند. عروسک‌هایی که می‌توان آن‌ها را با پیچاندن به هر شکلی درآورد نیز کودک او را خوشحال خواهند کرد. در موقع حمام کردن او، از حیوانات شناور مثل ماهی قرمز، اردک، نهنگ و یا قورباغه استفاده کنید.

در نه الی ده‌ماهگی اگر کودک دیگری بخواهد اسباب‌بازی او را بگیرد، مقاومت می‌کند. در نه‌ماهگی اگر به اسباب‌بازی نخ وصل کنیم، آن را به‌طرف خود می‌کشاند. اگر شیئی را مخفی کنند برای پیدا کردن آن کنجکاوی می‌کند. در هشت الی نه‌ماهگی اسباب‌بازی خود را به کودکان دیگر می‌دهد. کودک در ده‌ماهگی بر اعصاب حرکتی تسلط بیش‌تری می‌یابد، می‌ایستد و اسباب‌بازی را به دست می‌گیرد و اگر آن را در برابر دیدگانش زیرپوششی پنهان کنند، می‌رود وبرمی دارد. در این دوره کودک برای کشف و یافتن دنیای اطرافش تلاش می‌کند. اشیا را در دست می‌گیرد و به‌دفعات می‌چرخاند و آن‌ها را در بین انگشتانش نگه می‌دارد و اغلب به‌طرف دهان خود می‌برد. شیئی را که در دست دارد، روی چیزی می‌کوبد و از این کار لذت می‌برد. در این سن، کودک دوست دارد اشیا را قطعه‌قطعه کند و از داخل کردن یک شی ء در شی ء دیگر لذت می‌برد. اشیا را داخل جعبه می‌گذارد و مجدداً بیرون می‌آورد. با دست‌ها به‌صورت بال زدن پرندگان بازی می‌کند. اگر در دستش یک اسباب‌بازی باشد، ولی اسباب‌بازی دیگری به وی داده شود آن را هم می‌گیرد و سعی می‌کند هر دو اسباب‌بازی را در یک دست نگه دارد.

در سن ده الی دوازده‌ماهگی مداد در دست می‌گیرد.

کودک در سن یازده و دوازده‌ماهگی با گرفتن نخی که به ماشین اسباب‌بازی یا وسایل چوبی بازی‌اش بسته‌شده، می‌تواند آن‌ها را به‌طرف خود بکشد. به اجسام کوچکی مانند دکمه، چشم‌شیشه‌ای و حفره‌ها علاقه مند است. از بازی‌های مشترک (دالی، مخفی کردن اجسام و دنبال هم کردن) لذت می‌برد.

در یک‌سالگی از اسباب‌بازی‌های کوکی که راه می‌روند و صدا می‌دهند خوشش می‌آید و توجهش به آن‌ها جلب می‌شود. همچنین به پرنده‌ها، حیوانات، وسایل نقلیه و کسانی که حرکت می‌کنند نیز توجه می‌کند. می‌توان او را نشاند و با قل دادن توپ، او را با توپ‌بازی آشنا کرد. کودک تا یک‌سالگی با هر وسیله‌ای که در اختیارش قرار گیرد، بازی می‌کند و آن‌ها را از چند جنبه موردبررسی قرار می‌دهد؛ ازلحاظ زبری، نرمی، طعم، صدا و امثال آن. برای بچه‌های این سن جغجغه، عروسک و حلقه‌های نرمی که تمیز کردن آن‌ها آسان باشد بسیار مناسب است.کودکی که تازه می‌خواهد راه بیفتد به اشیایی علاقه دارد که بتواند با آن‌ها کاری انجام دهد نه چیزهایی که فقط آن‌ها را بنگرد یا لمس کند. کاسه‌های پلاستیکی رنگارنگ، عروسکی که آن را در بغل بگیرد، بادکنک رنگی، توپ خوش‌رنگ و بازیچه‌ای مثل روروئک که کودک آن را به سمت جلو هل بدهد از وسایل مطلوب او در این سن هستند. کودک در یک‌سالگی به اسباب‌بازی‌هایی مثل توپ، قطعات خانه‌سازی، حیوان یا ماشینی که بتوان آن را به دنبال خود کشید، لیوان و مکعب‌های توخالی که بتوان آن‌ها را در داخل هم جای داد یا بر روی‌هم چید، نیاز دارد. اسباب‌بازی‌ها باید در آغاز زندگی تا یک‌سالگی سبک و صدادار باشند. کودک در یک‌سالگی از اسباب‌بازی‌های کوکی که راه می‌رود و صدا می‌دهند، خوشش می‌آید و توجهش به آن‌ها جلب می‌شود.اسباب‌بازی‌های زیر برای سن یک الی دوازده‌ماهگی پیشنهاد می‌گردد: جغجغه، عروسک پارچه‌ای، حلقه‌های پلاستیکی، مکعب‌های چوبی، توپ خوش‌رنگ، روروئک، بادکنک رنگی، کاسه‌های پلاستیکی رنگارنگ و انواع لیوان بزرگ و کوچک، پیمانه‌های پلاستیکی رنگارنگ، قطعات درشت خانه‌سازی، مکعب‌های توخالی، اسباب‌بازی‌های صدادار (دایره‌زنگی، طبل و...)، اسباب‌بازی‌های کوکی، اشیای شناور برای آب‌بازی (ماهی، اردک پلاستیکی و...)، ماشین، گاری و حیوان که بتوان آن‌ها را با نخ به دنبال خود کشید، وسایل معمولی خانه مثل بشقاب، قابلمه، قاشق، فنجان و... .

منبع : فصلنامه معرفت، شماره 64 , مطهری، محمدرضا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)

بسیاری از مفسران شیعه و سنی در تفسیر آیه «وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغنى»، تصریح کرده اند بی نیازی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به واسطه اموالی بوده است که حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها)، مجاهدانه و مخلصانه آن اموال را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تقدیم فرمود. از این رو می توان آیه مذکور را در واقع، قطره ای از دریای فضائل بی نظیر حضرت ام المومنین خدیجه (سلام الله علیها) تلقی کرد.
پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

پاسخ به سخنان خلاف اسلام مولوی محمد عثمان قلندرزهی امام جمعه مسجد الخلیل خاش

سالیان متمادی است که مولوی محمدعثمان قلندرزهی، امام جمعه مسجد جامع الخلیل خاش، در خطبه‌های نماز جمعه یا در درس تفسیر خود یا در سخنرانی‌های خود که غالب آن‌ها در کانال رسمی دفتر او به‌صورت کلیپ یا صوت یا متن منعکس شده است، مباحثی در میان سخنرانی‌های خود مطرح می‌کند که پیامد آن چیزی جز تکفیر مسلمانان و مشرک دانستن آن‌ها و ترویج عقیده وهابیت تکفیری نیست.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
مجاهدان متحد، محبوبان خدا

مجاهدان متحد، محبوبان خدا

وحدت مجاهدان در راه خدا از دیدگاه آیات و روایات اهمیت بسزایی در اسلام دارد. وجود اختلاف ها و نزاع ها میان مجاهدان و جبهه مقاومت یکی از ترفندهای دشمنان اسلام است
مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

مسئله فلسطين از دیدگاه مقام معظم رهبری

امروزه مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام و بشر است که در کانون تحولات جدید قرار دارد؛ تحولاتی که آمریکا و صهیونیستها در تلاش برای تغییر تاریخ و رقم زدن وقایع عظیم هستند. آغاز این تحولات به عملیات طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵) مهر ماه ١٤٠٢) بر می گردد؛ زمانی که جنبش حماس حمله های خود به پایگاههای اسرائیلی را آغاز کرد.

پر بازدیدترین ها

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

بررسی تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه از نگاه علمای شیعه و اهل سنت

یکی از شبهاتی که امروزه وهابی ها مطرح می کنند این است که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد نشده است و این تولد امام (علیه السلام) در کعبه فضیلتی برای امام (علیه السلام) شمرده نمی شود در حالی که با مراجعه با کتب علمای شیعه و اهل سنت دانسته می شود که علمای شیعه و بسیاری از علمای اهل سنت قائل هستند که امام علی (علیه السلام) در کعبه متولد شده است و این جزو مناقب و فضائل حضرت (علیه السلام) شمرده می شود. از باب نمونه به چند مورد از اقوال کلام علمای شیعه و اهل سنت اشاره می گردد.
بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

بررسی مبانی قرآنی و روایی حمایت از مظلومان

ملاحظه تأکید سنت و روایات متعدد در باب حمایت از مظلومان، از خداوند متعال، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، اهل بیت (علیهم السلام) و فقهای شیعه، نشان از اهمیت این مساله در منظومه اسلام و یکی از مسائل پر اهمیت در دین اسلام شمرده می شود. طبق مبانی قرانی و روایی اسلام همه مظلومان جهان، مورد حمایت هستند. دین، مذهب، رنگ، نژاد، جغرافیا، جنست و مانند آنها موجب ترک حمایت و دفاع از مظلومان نمی گردد. از آنجایی که برای برخی، شبهه و سوال است که چه نیازی به حمایت مستضعفین عالم است؟ و به چه دلیل نظام اسلامی به دیگر ملت های مستضعف در مقابل مستکبران حمایت می کند؟ لذا در این نوشتار بررسی می شود آیا حمایت از مظلومان طبق مبانی آیات و روایات است یا نه؟ با تحقیقاتی که انجام شده بدست می آید: آیات و روایات متعددی از اهل بیت (علیهم السلام) دلالت بر حمایت از مستضعفین و مظلومان جهان، دارد تا جایی که بسیاری از فقهای شیعه حمایت از مظلومان را در مقابل ظالم واجب شمردند.
No image

روش همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در عزاداری برای امام حسین (علیه السلام)

زنان مسلمان در زمینه هاي گوناگون و فراوان در صدر تاریخ اسلام، تاثیرات بسیار مهمی داشتند . برخی از آنان با نقشهاي مثبت یا منفی خود در جهت گیري حاکمیت و مردم تاثیر گذار بودند که نمونه هاي آن در تاریخ در جنگ ها و موارد فراوان دیگر نقل شده است. از جمله زنانی که تاثیر مثبتی در صدر اسلام تا زمان وفات داشتند، برخی از همسران پیامبر صلی الله علیه وآله بودند.
دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

دوستی با مؤمنان و دشمنی با دشمنان

این نوشتار قصد دارد بخشی از آیه ۲۹ سوره «فتح» را که درباره ویژگی های ممتاز رسول الله له و یاران واقعی ایشان نازل شده است تبیین کند
برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

برکات اجتماعی ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات فریقین

به گواه روایات متعددی که در مصادر اسلامی (اعم از کتب روایی شیعیان و یا اهل سنت) نقل شده اند، عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، را می توان عصری بی نظیر و آرمانی خواند که عموم آحاد بشریت در آن دوران، از برکات و ثمرات فراوانی متنعم خواهند بود. در این میان، آثار اجتماعی عصر ظهور را می توان یکی از مهم ترین جلوه های نزول برکات الهی در آن روزگار قلمداد کرد که بی تردید بیان و یادآوری روایات موجودی که محدثین مسلمان در این باره نقل کرده اند، نقش بسزایی در راستای تقویت فرهنگ انتظار در جامعه اسلامی خواهد داشت. از این رو نگارنده در نوشتار پیش رو با نیم نگاهی به روایاتی که شیعه و سنی در رابطه با برکات اجتماعی عصر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نقل کرده اند، به برخی از این برکات اشاره می کند. شایان ذکر است نابودی ظلم، توسعه رفاه اجتماعی، از بین رفتن نا امنی، شکل گیری رضایت عمومی و تحقق وحدت از جمله مهم ترین برکات اجتماعی عصر ظهور هستند که نویسنده در این نوشتار، آن ها را بیان کرده است.
Powered by TayaCMS