آیا شیعه و اهل سنت فقط در قبله با یکدیگر مشترک هستند؟ بخش دوم (قسمت سوم)

آیا شیعه و اهل سنت فقط در قبله با یکدیگر مشترک هستند؟ بخش دوم (قسمت سوم)

🔰محمد باغچقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)

شنیده می شود برخی در پی این هستند که بگویند شیعه و اهل سنت هیچ اشتراکی با یکدیگر ندارند جز در قبله! و در همه چیز حتی توحید و نبوت اختلاف دارند!
در ادامه برای پاسخ به این سوال که چنین ادعایی به چه میزان اسلامی و منطبق با نظر و مبنای علما و متفکرین شیعه است، به برخی از فرمایشات عالمان معاصر شیعه اشاره می شود:
1️⃣آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) با تکیه بر عبارت «وإلههم واحد و نبيّهم واحد و كتابهم واحد» که در فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه (خطبه 18) وارد شده است، چنین تصریح می فرماید:
«سخن آن حضرت(عليه‌السلام) به خوبي نشان مي دهد كه هدف و اعتقادات مشترك «إلههم واحد» و رهبري واحد «نبيّهم واحد» و برنامه و خط مشي مشترك «وكتابهم واحد» وحدت آفرين است. بنابراين، مسلمانان بايد از اين عوامل وحدت زا به خوبي پاسداري كنند تا به وحدت جوامع اسلامي آسيبي وارد نشود، آن گونه كه در زمان حضرت علي(عليه‌السلام) واقع شد.»
📚شمیم ولایت ص۶۶۲ و ۶۶۳

2️⃣مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) نیز در دیدار هیئت اقتصادی فرهنگی کشور اندونزی، در اقدامی جالب، ضمن اهداء یك جلد قرآن كریم با خط و چاپ ایرانی به وزیر اقتصاد این کشور، به مشتركات بین مسلمانان اشاره كرده و بیان داشتند:
«این قرآن را با خطاطی و چاپ ایران به شما هدیه دادم تا بدانید و اعلام كنید كه قرآن همه مسلمانان واحد است. كتاب خدا از مشتركات همه مسلمانان است. اسلام، قبله و نماز واحد است و این، مشتركات همه ماست و با هم اختلاف نداریم.»
📚پایگاه رسمی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)، تاریخ انتشار: شنبه 2 خرداد 1394

 (https://www.saafi.com/news/4214)آیت الله صافی گلپایگانی (ره) در کتاب «عالی ترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان» نیز ضمن اشاره به روزه داری مسلمانان در ماه مبارک رمضان، به عنوان یکی از مشترکات امت اسلامی، می نویسند:
✅«روزه‌دار عزیز! توجّه داشته باش كه مسلمانان در تمام نقاط دنیا با شادی و احترام فراوان از ماه مبارك رمضان استقبال می‎كنند و تو در این مراسم و در ادای وظایفی كه بر عهده‌ داری و در این عالی‎ترین مدرسه تربیتی و كلاس آدم‌سازی تنها نیستی؛ چرا كه صدها میلیون هم‌كلاس و هم‎شاگرد داری و همه با تو در ادای تكلیف روزه، قرائت قرآن و دعا، و مناجات با خدا همگام هستند.»

👈ایشان در ادامه می افزایند:
«متوجّه باش كه چگونه اسلام تو را و آنها را باهم مرتبط كرده، و از این‌همه ملّیّت‎های گوناگون و نژادهای مختلف، یك امّت بزرگ به نام «امّت اسلام»، «امّت توحید» و یا «امّت قرآن» ساخته است....آن مسلمانی كه در دورترین نقاط دنیا و در بین صدها هزار بیگانه اكنون روزه‎دار است، هم‌وطن واقعی توست و تو باید به ‌فكر مصالح و سعادت او باشی! او هم باید به ‌فكر تو باشد و هر دو، برای خیر بشریّت قدم بردارید.
در ماه رمضان متوجّه می‎شویم كه مرزهای جغرافیایی، سازمان‎های حكومتی و... میان مسلمانان فاصله‎ای ایجاد نمی‎كند و این اصطلاحات و تقسیمات هیچ اثری در همبستگی قوای مسلمین ندارد.»
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)


 (https://www.saafi.com/book/2378)3️⃣ آیت الله سید محمد تقی مدرسی یزدی (دامت برکاته) در دیدار جمعی از دانش آموختگان دانشگاه الازهر مصر نیز فرمودند: «مسلمانان بايد در كشورهاي خود بر مشتركات ميان طوائف مختلف اسلامي نظير ايمان به خداوند متعال، رسول اكرم (صلی الله علیه وآله)، قرآن كريم، نماز و قبله مشترك تاكيد كنند.»
📚سایت رسمی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، تمرکز بر روی مشترکات اسلامی از وظایف اصلی مسلمانان است، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396


 (https://hajj.ir/fa/73254)4️⃣در بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته)  در مراسم افتتاحیۀ نخستین گردهمایی اهل سنت و شیعیان عراق در نجف اشرف نیز آمده است:«همگان به خدای احد واحد، رسالت پیامبر (صلی الله علیه وآله)، قرآن کریم ایمان دارند و سنت نبوی (صلی الله علیه وآله) را به عنوان منبع احکام شرعی ونیز مودت اهل بیت (علیهم السلام)، نماز، روزه، حج و مانند اینها را پذیرفته اند.
این مشترکات، اساسی محکم برای وحدت اسلامی است پس باید برای تقویت پیوند محبت و مودت میان فرزندان این امت، بر آن تمرکز نمود و برای زندگی مسالمت آمیز بر اساس احترام متبادل و به دور از تنازع و مجادله مذهبی و فرقه ای با هر عنوانی کوشید.»
📚خبرگزاری حوزه، وحدت در سیره و سخن آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته)، تاریخ انتشار: 4 تیر 1394

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
Powered by TayaCMS