آسيب‌هاي شبكه فارسي وان ماهواره‌اي بر باور افراد نسبت به اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي

آسيب‌هاي شبكه فارسي وان ماهواره‌اي بر باور افراد نسبت به اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي

محسن كردلو*    اكبر صالحي**

ماهواره يكي از وسايل ارتباطي است كه مي‌تواند به‌عنوان ابزاري در جهت گسترش سلطه فرهنگي بيگانگان، ترويج انحرافات اخلاقي، مزاحمت‌ها و لجام‌گسيختگي‌هاي اجتماعي به كار گرفته شود. در اين ميان تماشاي صحنه‌هاي نامناسب ماهواره به‌مرور، اخلاقيات و ارزش‌هاي خانواده را كم‌رنگ‌تر نموده تا جايي كه بسياري از ضد ارزش‌ها به ارزش تبديل می‌شود. درواقع خدشه در فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي مي‌تواند از پيامدهاي برنامه‌هاي ماهواره باشد؛ بنابراين هدف از پژوهش حاضر آسيب‌شناسي نقش ماهواره‌ها و  به‌ويژه شبكه فارسي وان، بر اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي با رويكرد نمود شناسي تفسيري است. براي درك تجربه زيسته افراد از روش نمودشناسي تفسيري و روش تحليل محتوا استفاده شده است. نمونه‌هاي پژوهش حاضر شامل 10 نفر از دانشجويان دوره ارشد و دكتري دانشكده روان‌شناسي و علوم تربيتي دانشگاه خوارزمي، 10نفر از خانواده‌هاي ساكن كرج و 10نفر از معلمان مقطع ابتدايي هستند كه به‌گونه‌اي انتخاب شدند كه حداقل بيش از يك سال از ماهواره و شبكه فارسي وان استفاده مي‌كنند. داده‌ها از راه مصاحبه ژرف نيمه ساختاريافته جمع‌آوري و سپس نگاشته و به روش ون متن تحليل شدند. بر بنياد يافته‌هاي پژوهش، مهم‌ترين آسيب‌هاي شناسايي‌شده ماهواره و شبكه فارسي وان عبارت‌اند از: از بين بردن مناسبات خانوادگي، كمرنگ شدن عقايد ديني مردم، هرزه‌نگاري، آثار ضد تربيتي، القاء ضد ارزش‌ها، تهاجم فرهنگي، تحريف اخبار و شايعه‌پراكني گسترده، نقض حريم خصوصي، ترويج مدگرايي، ترويج سبك زندگي غربي و رواج مصرف‌گرايي، رواج بي بندباري، نمايش فيلم‌هاي خشونت‌آميز و گرايش افراطي نسبت به تماشاي سريال‌هاي ماهواره.

واژگان كليدي: آسيب‌شناسي ماهواره، شبكه فارسي وان ، اخلاقيات ، ارزش‌هاي اسلامي، نمودشناسي تفسيري

-----------------------------------

* . دانشجوي دوره دكتري فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه خوارزمي..mohsenkordlo@yahoo.com

** . استاديار گروه  فلسفه تعليم و تربيت  دانشكده رواانشناسي وعلوم تربيتي ، دانشگاه خوارزمي تهران . .salehihidji2@yahoo.com



Farsi One TV Channel’s damages to the individuals’ beliefs on morality and Islamic values

Mohsen Kordlou*

Akbar Salehi**

 

Satellite receiver is a communication media which can be used as a means to expand domination of foreign cultures, promotion of moral deviations, and social disturbances and disorders. Meanwhile, by watching bad satellite TV programs morality and family values gradually fade inasmuch as many anti-values become value. In fact watching satellite programs can cause damages to Islamic culture and values. The present research, taking an interpretation phenomenology approach, aims to study the role and damages caused by watching satellite programs specifically Farsi One to morality and Islamic values. An interpretation phenomenology approach and content analysis method have been used to understand the lived experiences of the people. The samples include 10 M.A. and PhD students of psychology and education sciences at Kharazmi University, 10 families livening in the city of Karaj, and 10 elementary school teachers. The sample was watching satellite and Farsi One programs at least for one year. Data was collected using in-depth and semi-structured interview. The collected data was noted down and then analyzed using WAN methodology. Based on findings of the research, the most important identified damages of satellite and Farsi One programs include destruction of family relations, fading religious beliefs, pornography, anti-educational effects, anti-values induction, cultural invasion, falsification of news and wide rumors, disregarding privacy, promotion of fashionism, promotion of Western life style and consumerism, promotion of promiscuity, showing violent films, and excessive tendency to watching satellite serials.

Keywords: Satellite receiver’s pathology, Farsi One TV channel, morality, Islamic values, interpretation phenomenology.

 

------------------------------

* . PhD student in the philosophy of education, Kharazmi University, mohsenkordlo@yahoo.com

** . Assistant professor of the philosophy of education group, Department of psychology and education sciences, Kharazmi University, salehihidji2@yahoo.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
Powered by TayaCMS