توصيه‌ى یازده‌گانه از آیت‌الله عبدالكريم حق‌شناس

توصيه‌ى یازده‌گانه از آیت‌الله عبدالكريم حق‌شناس

بيانات اخلاقى - معنوی آيت‌الله حق‌شناس در جان آدمى اثر فراوانى مى‌گذاشت و شنونده را در مسير اخلاق و معنويت حركت مى‌داد. مطالب ايشان مبتنى بر آيات و روايات بوده و به‌مناسبت از اشعار و حكايات نیز استفاده مى‌كردند. مهم‌ترين مطالبى كه ايشان بارها برای رسیدن به درجات عالی معنوی توصيه مى‌كردند، چنين است:

  1. خواندن نماز شب:

«اولین مرحله از سفر الى‌الله سحرخيزى است. آب حيات درون تاريكى شب به‌دست مى‌آيد. شيطان سعى فراوانى دارد كه ما را از سحرخيزى باز دارد. امام حسن عسكرى (ع) مى‌فرمايد: سفر الى‌الله جز به احياى شب طى نمى‌شود». روزى فرمودند: فرش‌هاى خانه من شاهد اشك‌ها و نماز شب من بوده است. من از اعضا و جوارح خود شرمنده‌ام كه اين همه به آنها زحمت دادم.

  1. حضور در درس اخلاق:

حضور در درس اخلاق را نياز همگان مى‌دانستند. خواندن كتاب «جامع السعادات» را بسيار توصيه كرده و درس مى‌داند. جوانان را به حضور در جلسه موعظه و اخلاق توصيه کرده و مى‌فرموند: «در جلسات موعظه ملائكه حضور دارند و بدها را به ميمنت حضور خوب‌ها مى‌بخشند. خودبينى و بزرگ‌بينى و تكبر را از ما مى‌گيرند و عزت و سربلندى به ما عطا مى‌كنند». علاوه بر استاد اخلاق، داشتن يك رفيق خوب و هشيار را شرط راه مى‌دانستند. خودشان نيز در دوران طلبگى دوستان مناسبى را برمى‌گزيدند كه از آنها مى‌توان به آيت‌الله حاج شيخ على مشكينى اشاره كرد.

  1. ترك غيبت:

ايشان بارها به ترك غيبت توصيه مى‌كرد و آن را گناه اول عالم به‌حساب مى‌آورند. ايشان نكات دقيق مسئله غيبت را به مردم ياد مى‌داد و آنان را از انجام آن برحذر مى‌داشت. در اصل بر حفظ زبان اصرار فراوانى داشتند. به جوانان مى‌فرمود: مواظب زبانتان باشيد تا خدا حاجتتان را برآورده کند.

  1. نماز اول وقت:

اولين توصيه به كسى كه خدمت ايشان مى‌رسيد این بود که به نماز اول وقت توجه کن. به دانش‌آموزان مى‌فرموند: اگر نمازت را اول وقت بخوانید، قبولى تو را در امتحانات تضمين مى‌كنم.

  1. اهتمام به زيارت عاشورا:

براى برآورده‌شدن خواسته‌ها، خواندن زيارت عاشورا را ـ با دستور خاصى ـ توصيه مى‌كرد و آن را بسيار مجرب مى‌دانستند. دستور چگونگى زيارت عاشوراى ايشان از حضرت آيت‌الله العظمى بروجردى بود. در اين شيوه ابتدا يكصد مرتبه تكبير و سپس يك‌بار سلام و لعن زيارت خوانده شود، سپس زيارت عاشورا را آغاز و تا اول لعن قرائت كنید. در اينجا برخيزید، دو ركعت نماز به حضرت ابا عبدالله هديه كنید و پس از نماز، صد مرتبه تكبير بگويید و دوباره متن زيارت عاشورا را بخوانید. آنگاه لعن و سلام را صد مرتبه تكرار و زيارت را تمام كنید و بعد دو ركعت نماز زيارت بخوانید. اين عمل را بايد چهل روز به‌طور مستمر به‌جا آورد. ايشان مسائل بسيار مهم را با اين شيوه حل مى‌فرمود.

  1. برپايى روضه:

از ديگر توصيه‌هاى ايشان برپايى روضه به‌ويژه روزه حضرت على اصغر (ع) بود.

  1. تدبر در قرآن:

ايشان توصيه فراوانى به تدبر در قرآن مى‌كردند و فرمايش پيامبر (ص) را كه مى‌فرمايند: «افضل اعمال امتى قراءة القرآن مع التدبر» گوشزد مى‌كرد. از منظر ايشان مطالعه تفسير از مصاديق تدبر است.

  1. توجه به هدايت:

از توجهات فراوان ايشان مسئله هدايت بود. ایشان تمام همت خويش را در مسير هدايت گمراهان به صراط مستقيم قرار داده بود.

  1. تشويق به درس خواندن:

ايشان در تمام مدت جنگ، وظيفه تبليغ و وعظ را ترك نكردند و مباحثه و تدريس ایشان همچنان برقرار بود. از توصيه‌هایشان به طلاب، تشويق به درس‌خواندن و اتلاف‌نكردن وقت بود.

  1. رعايت حال خانواده:

ايشان به رعايت حال خانواده و پدر و مادر اصرار داشت. يكى از مداحان تهران مى‌گويد: «ايام محرم شب‌ها دير به منزل مى‌آمدم، خانواده ناراحت مى‌شدند، بحث ميان ما رخ داد و من از خانواده ناراحت شدم. صبح به مدرسه امين‌الدوله رفتم. ميرزاى حق‌شناس با طلبه‌ها صحبت مى‌كرد. من هم گوشه‌اى نشستم. حضرت آقاى حق‌شناس به طلبه‌ها مى‌گفت بايد مراعات خانواده را كرد، حتى اگر شب‌ها دير منزل آمديد و خانواده با شما بحث كرد، شما نبايد چيزى بگوييد. من هم مطلب را گرفتم و از عمل خود پشيمان شدم».

  1. توجه به امام زمان(عج):

ايشان به توجه به امام زمان (عج) بسيار توصيه مى‌كرد. يكى از طلاب از ايشان خواسته بود مطلبى در اين رابطه بگويد. فرموده بود: من چه بگويم وقتى تمام رگ‌هاى بدنم يا صاحب الزمان مى‌گويد.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی در مصاحبه با دکتر اعرافی

به نظر می‌رسد تربيت تبليغي يك معني بيشتر ندارد و آن عبارت است از انتقال و تثبيت مباني و روش‌های صحيح و مؤثر علمي و عملي تبليغ در عمق جان مخاطب، به‌گونه‌ای كه خود به يك مبلغ مؤفق تبديل شود...
مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

مصاحبه: چیستی و چرایی تربیت تبلیغی

با توجه به وجوه اشتراک بین تبلیغ و تربیت که مهم‌ترین آنها، هدفمند و نظامدار بودن و داشتن اجزای مشترک بین این دو مفهوم است؛ بنابراین یک مبلغ می‌تواند یک مربی در حوزۀ تربیت تلقّی شود. لوازم این امر عبارت است از...
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر عليرضا قائمی نيا

بايد در اين جدال معايب «عرفان سنتي» را دنبال كرد. همان‏ظور كه بايد معايب عرفان‏هاي جديد را مورد بررسي قرار داد و به سمتي رفت كه عرفان اسلامي از لحاظ ادبيات و محتوايي مشكلات بشر جديد را حل كند.
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!

پر بازدیدترین ها

 مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

مصاحبه باحجت‏ الاسلام حميد رضا مظاهري‏ سيف

با كدام مباني؟ ما که درباره عرفان‏هاي كاذب در حوزه علميه قم كار كنيم مي‏گويند اسم «عرفان» را نياوريد! ما مي‏خواهيم نقد كنيم، مي‏گويند «عرفان» يعني چه؟ همه‏ي «عرفان» كاذب است! صادق آن هم كاذب است
 مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

مصاحبه باآيت الله محمد حسن فاضل گلپايگاني

از آن جهت که ديد عرفان در مملکت ما كارايي زياد دارد، بخصوص الان که پُل عرفان در دنيا پيش‏روي مي‏كند. دشمنان براي اينكه بتوانند اهداف خودشان را از پل عرفان پياده كنند سرسختانه كار مي‏كنند. البته ما خودمان را بايد خيلي آماده بكنيم
  مصاحبه با محمد حسين كياني

مصاحبه با محمد حسين كياني

به راستي اين پديده چه عنواني دارد؟ «جنبش‏هاي نو پديد ديني»؟ «جنبش‏هاي نوپديد معنوي»؟ «اديان جديد»؟ «اديان بديل»؟ «عرفان سكولار»؟ آيا «عرفان كاذب» عنوان درستي براي اين پديده هست؟!
مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مصاحبه با دکتر حسینعلی رحمتی

مدتي قبل ساعت يك يا دو بعد از نیمه‌شب بود كه هنگام كار با اينترنت متوجه شدم يكي از جوان‌هایی كه می‌شناختم، به‌قول‌معروف «آنلاين» است؛ وقتي از او پرسيدم چرا اين وقت شب نخوابيده است، گفت: «الان برنامه‌هاي «وايبر»، «واتس آپ» و «لاين» در تلفنم فعال است و با چند نفر از دوستانم با اين برنامه‌ها در تماس هستم». طبیعتاً اگر شما از والدين اين جوان دربارة اين برنامه‌ها سؤال كنيد ممكن است اصلاً نام آنها را هم نشنيده باشند، چه رسد به اینکه از آنها استفاده كنند يا از خوب و بد آنها خبر داشته باشند. اين تفاوت و فاصله بين والدين و فرزندان را می‌توان «شكاف ديجيتالي» ‌بين دو نسل ناميد.
 مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

مصاحبه با حجت الاسلام دكتر محمد جواد رودگر

بعضي از عزيزاني كه ما در محضرشان هستيم كاملاً به اين مقولات و آنچه در اين عرصه گذشت توجه دارند؛ تا اينكه به تعبير مقام معظم رهبري، تهاجم به قتل‏ عام و غارت فرهنگي تبديل شد و به تدريج يك ناتوي فرهنگي عليه جبهة تفكر ديني و اسلامي به جا آمد و در اين اواخر هم تعبير به «جنگ نرم» شد.
Powered by TayaCMS