کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

نویسندگان کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت، محسن داودآبادی، اسماعیل بیوکافی، محمدعلی پیلتن هستند.

این کتاب توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.اين اثر، پژوهشي است مبتني بر قرآن و حديث در زمينه مباني و اصول تبليغ دين که پشتوانه نظري فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي است و براي صاحب‌نظران و فعالان در حوزه فرهنگ و تبليغ ديني مفيد هست. کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهوم‌شناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگی‌های مبلغ دینی است. در پیشگفتار این کتاب آمده است که: از نگاه دین مبین اسلام بهره‌گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری واصلی‌ترین وظیفه رسول اکرم و پیامبران الهی نیز همین بوده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اوما على الرسول إلا البلاغ المبين و بر عهده پیامبر خدا وظیفه‌ای به‌جز تبلیغ آشکار نیست.

جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تأکید داشته و دارند؛ امام خمینی که بارها دراین‌باره فرموده‌اند: «مسلمانان، مخصوصاً علمای اسلام موظف‌اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند».

مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین می‌فرمایند: «تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزه‌ها قرار داشت؛ عالمان بزرگ، در زمره‌ی مبلغان دیانت بودند و مسؤولیت خود را در سنگر تبلیغ و ارشاد ایفا کردند. حوزه‌های شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزه‌های مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند.... منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریف‌ترین کارهاست و بایدوشاید که شریف‌ترین انسان‌ها و عالم‌ترین و آگاه‌ترین آنها به مسائل اسلامی و عامل‌ترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند؛ کما اینکه در گذشته هم همین‌طور بوده است.»

ازآنجاکه ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظام‌مند دین اسلام ممکن نیست، ضروری بود تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث درزمینه قواعد مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

رفتارهای انسان‌ساز

رفتارهای انسان‌ساز

کتاب رفتارهای انسان‌ساز که دربردارنده مطالبی ارزنده و مفید از زندگی علما و بزرگان است که در دو جلد منتشر شده است.
دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص)

دائرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص)

دائرةالمعارف صحابه شرح‌حال صحابه پیامبر اعظم (ص) را موردبررسی و کنکاش قرار داده و در تمام مطالب از آدرس‌دهی دقیق و از منابع متقن استفاده کرده است...
کتاب خودسازی برای خودشناسی

کتاب خودسازی برای خودشناسی

کتاب از «مقدمه و سه بخش: کلیات، معرفت حصولی به نفس (علم‌النفس) و معرفت حضوری به نفس» گردآوری شده که هر بخش دارای فصولی است...
مجموعه «گلشن ابرار آذربایجان»

مجموعه «گلشن ابرار آذربایجان»

این اثر به شرح‌حال 300 تن از فقیهان، عالمان، نویسندگان، شهیدان و استادان سده‌‌های سیزده، چهارده و پانزده هجری، از استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل اختصاص دارد. این اثر توسط گروه گلشن ابرار پژوهشکده باقرالعلوم (ع) تدوین شده است.
معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

معرفی کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی (مجموعه مقالات)

کتاب جنبش‏های نوپدید دینی – معنوی(مجموعه مقالات) به اهتمام محمد حسین کیانی و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است. این اثر شامل مجموعه مقالاتی است که در باب «جنبش‏های نوپدید دینی- معنوی» در شماره‌های مختلف فصلنامه مطالعات معنوی توسط متخصصان این حوزه نوشته و منتشر شده است.
Powered by TayaCMS