مجموعه گردآمده از ترجمههای علامه ملامحسن فیض كاشانی دربردارنده ده رساله در زمینه فقه، اخلاق، عقاید و عبادات است. رسالههای موجود در این دفتر فارسی بر اساس تقدم احتمال زمان نگارش عبارتند از: ترجمه العقاید، ترجمه الصلاه، ابواب الجنان، ترجمه الطهاره، ترجمه الحج، ترجمه الزكاه، مفتاحالخیر، ترجمه الشریعه، ترجمه الصیام. رساله (ترجمه العقائد) در هشت بخش همانند هشت در بهشت نگاشته شده است. هر بخش با نام «در» به بیان اصول عقاید شیعه بر مبنای آیات قرآن و احادیث معصومان (ع) پرداخته است. فیض كاشانی، دلالتها و ارشادهای خداوند و رسول گرامی او را برترین كلامها و استوارترین برهانها برای صاحبان خرد و اندیشه میداند و این استشهاد و استدلالجویی از قرآن و حدیث را تقلید محض و پیروی ناآگاهانه نمیداند بلكه این شیوه را مایه هشدار باش و بیداری عقلهای درستاندیش میخواند.
«درِ» اول درباره اثبات وجود خداوند و هستی حق گفتوگو میكند. نویسنده این «در» را با این عبارت آغاز میكند: «یك دم حدیث امكان و وجوب را بگذار و دل با ما دار و لحظهای حرف دور و تسلسل را رها كن و گوش با ما كن كه دورت سرگردان میسازد و تسلسلت در بیابان بیپایان میاندازد. زمانی نگاه كن و ببین در غرایب آسمان و…».
علامه فیض ربانی با بیان نظم حاكم بر هستی و نیز فطرت خداجوی آدمی كه درمییابد: او خود خویشتن را نیافریده است پس نیازمند آفریدگاری هست و نیز با اشاره به برهان نهفته در این كلام بلند امام علی(ع) عَرَفتُ اللهَ بِفَسخِ العَزائِم و نَقضِ الهِمَمِ و نیز برهان نیاز انسان در مشكلات و دشواریها به نیروی ماورایی و قدرتی لایزال به اثبات وجود خدا میپردازد.
« در» دوم پیرامون اثبات توحید و یگانگی حق سخن میراند. و «در» سوم به بحث و بررسی پیرامون صفات جمالی و جلالی خداوند بر اساس آیات و روایات، میپردازد..
«در» چهارم درباره نبوت و رسالت، و «در» پنجم در به روی موضوع وصایت و ولایت میگشای« در» ششم درباره معاد و «در» هفتم از رساله «ترجمه العقائد» به ذكر احوال موت و قیامت پرداخته است. و در آخر «در» هشتم را به تشریح بهشت و دوزخ و شفاعت و حوض اختصاص داده است. وی در پایان پس از گفت و گو از حوض كوثر، رساله را چنین به پایان میرساند: و مؤلف این رساله را كه یكی از فدویان خاك در اوست (یعنی امیرمؤمنان امام علی(ع) انشاءالله جامی كرامت خواهد فرمود كه لذت دیدار ساقی، او را چنان محو سازد كه به لذت شراب نپردازد». این اثر به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.