آداب و فواید عزلت

آداب و فواید عزلت

قال الصّادق (علیه السلام): صاحب العزلة مُتَحَصّن بحصن اللَّه تعالی و متحرّس بحراسته. فیاطوبی لمن تفرّد به سرّاً و علانیة و هو یحتاج الی عشر خصال: عِلم الحقّ و الباطل و حبّ الفقر و اختیار الشّدّة و الزّهد و اغتنام الخلوة و النّظر فی العواقب و رؤیة التّقصیر فی العبادة مع بذل المجهود و ترک العجب و کثرة الذّکر بلاغفلة فانّ الغفلة مصطاد الشّیطان و رأس کلّ بلیّة و سبب کلّ حجاب و خلوة البیت عمّا لایحتاج الیه فی الوقت. قال عیسی‌بن‌مریم (علیه السلام): اخزن لسانک بعمارة قلبک و لیسعک بیتک و احذر من الرّبا و فضول معاشک و ابک علی خطیئتک و فرّ من النّاس فرارک من الاسد، فانّهم کانوا دواء فصاروا الیوم داء، ثمّ اتّق اللَّه تعالی متی شئت. قال ربیع بن خثیم: ان استطعت ان تکون [الیوم] فی موضع لاتَعرِف و لاتُعرَف فافعل، ففی العزلة صیانة الجوارح و فراغ القلب و سلامة العیش و کسر سلاح الشّیطان و مجانبة من کلّ سوء و راحة القلب؛ و ما من نبیّ و لا وصیّ الّا و اختار العزلة فی زمانه امّا فی ابتدائه و امّا فی انتهائه.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: صاحب عزلت، در دژ محکم خداوند تعالی پناه جسته و در حفاظت اوست، پس خوشا به حال کسی که در خفا و آشکار با او باشد. صاحب عزلت نیازمند خصلت است: شناختن حق و باطل؛ عشق به فقر؛ برگزیدن سختی؛ زهد؛ خلوت‌گزیدن و در عواقب امور اندیشیدن؛ دیدن کوتاهی خویش در عبادت؛ در عین حال که تمام توان خود را در عبادت به‌کار بندد؛ دوری از خودپسندی؛ بسیاریِ ذکر خداوند که غفلت در آن نباشد، چراکه غفلت، دام شیطان است و اساس هر بلا و سبب هر دوری و خانه را از هر آنچه بدان نیاز نیست تهی‌کردن. عیسی بن مریم (علیه السلام) فرمود: زبانت را (از سخن غیرضروری) باز دار تا قلبت آباد شود و در خانه بنشین و از ربا و بیش از نیاز زندگی است بپرهیز و بر گناهت گریه کن و از مردم بگریز؛ چنان‌که از شیر می‌گریزی؛ زیرا که آنان در گذشته درمان بوده‌اند و امروز عامل بیماری‌اند. پس (چون چنین کنی) هرگاه که خواهی به دیدار خدا بشتاب. ربیع‌بن‌خثیم گوید: اگر می‌توانی که نه کس را بشناسی و نه کسی تو را بشناسد، چنین کن چرا که صیانت اعضای بدن از کارهای بیهوده و فراغت قلب و سلامت و درستی زندگی و شکستن سلاح شیطان و دوری از هر بدی و آسایش قلب، در عزلت نهفته است. هر پیامبر و جانشین پیامبری، عزلت اختیار کرد؛ چه در آغاز عمر خویش و چه در فرجام آن.

برگرفته از مصباح الشریعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

جستاری پیرامون ازدواج حضرت خديجه (سلام‌الله)

ضرورت دارد که زندگی‌نامه اولین بانوی مدافع اسلام، بیشتر مورد کاوش و بررسی واقع شود. در راستای هدف مذکور، این مقاله در پی معرفی و شناساندن این بزرگ‌بانوی اسلام و تبیین مباحثی پیرامون ازدواج حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است...
جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

جایگاه مسجد در تربیت تبلیغی جامعه

مسجد سهم بسزایی در تربیت تبلیغی جامعه دینی بر عهده دارد. همچنان که قرآن در شماری از آیات خود به این مهم اشاره کرده است. سیره عملی پیامبران الهی (علیهم السلام) نشان از این مهم دارد که مسجد مهم‌ترین سنگر عرصه تربیت تبلیغی و تبلیغ تربیتی این انوار الهی بوده‏ است...
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.

پر بازدیدترین ها

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

راه‌های تربیتی دور کردن ذهن و قلب، از افکار و تخیلات شیطانی

چگونه می‌توان افکار و تخیلات شیطانی را از ذهن و قلب خود دور کرد؟ انسانی كه برای تهذیب روح و تربیت دینی خود قدم برمی‌دارد، شیطان رأی قوه متخیله او را به‌جای وحی و عقل می‌نشاند و موهوم و مُتَخَیل را معقول جلوه می‌دهد...
شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

شیوه‌های تربیت جنسی کودکان و راهکارهای پیشگیری از عوارض آن

در این مقاله به تبیین و بررسی این موضوع با نگاه به آیات و روایات پرداخته شده است؛ چگونه فرزندمان را با غریزه جنسی آشنا کنیم؟ در مواجهه با رفتار نادرست فرزندان، والدین چه برخوردی باید داشته باشند، از جمله سؤالاتی است که این مقاله سعی در پاسخ دادن به آنها است.
ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

ویژگی‌‌های معلمان تربیت دینی از منظر نهج‌البلاغه

یافته های پژوهش مدل فعالیت‌های معلمان را در دو بخش آمادگی و اصلی نشان می‌دهد. فعالیت های آمادگی اشاره به اقداماتی دارد که قبل از شروع امر تدریس لازم است معلم آن ها را انجام دهد که خود به دو بخش فعالیت های شناختی و عملی تقسیم می شود. بخش دوم شامل فعالیت های اصلی معلم است که چهار بخش را در بر می گیرد: انتقال مبانی، کاربرد روش ها، جهت گیری جریان تربیت در راستای رسیدن به اهداف و در نهایت ارزشیابی.
نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

نقش قصه‌های قرآنی در تعلیم و تربیت نسل جدید

در این مقاله سعی بر آن است تا ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی قصه، اهمیت، انواع، ویژگی‌ها و ارزش‌های تربیتی قصه موردبررسی قرار گیرد، سپس جایگاه، اهمیت و ویژگی‌های قصه در قرآن موردبررسی قرار می‌گیرد و ...
Powered by TayaCMS