گزارش نشست: بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره‌ای

گزارش نشست: بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره‌ای

گزارش نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی بخشی با موضوع تحلیل و بررسی سپهر شبکه‌های ماهواره ای در ابعاد مختلف (تربیتی، فرهنگی، سیاسی و ...)
پوستر نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت

این نشست به همت پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در تاریخ پنجشنبه 1393/11/9 ساعت 10 صبح در سال همایش‌های این مرکز برگزار شد.

جامعه هدف این نشست مبلغین و همچنین مربیان دینی و مشاوران مدارس و موسسات و مراکز علمی و تبلیغی تعیین شد؛ مبلغین از بین حوزه‌های علمیه برادران و خواهران به صورت تصادفی و با هماهنگی معاونت پژوهش این حوزه‌ها شناسایی و دعوت شدند. نحوه دعوت از مربیان مدارس نیز با جلساتی که با ریاست آموزش و پرورش ناحیه چهار و تبیین اهمیت موضوع برای مربیان، دعوت صورت گرفت. تبلیغات در سطح موسسات و پژوهشگاه‌های و مراکز تبلیغی نیز صورت گرفت. با فرمانده سپاه علی بن ابی طالب (ع)، معاونت فرهنگی ناجا و معاونت فرهنگی بسیج ناحیه قم نیز ارتباط برقرار و دعوت به‌عمل آمد. ‌همچنین از فعالان حوزه رسانه نیز دعوت شد تا در این جلسه شرکت نمایند.

در این نشست که همراه با پخش چند کلیپ تربیتی شروع شد، به‌صورت کلی به آسیب‌های ماهواره در ابعاد مختلف پرداخته شد. بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین سریال‌های ماهواره‌ای با نگاه سیاسی (تفرقه‌افکنی میان شیعه و سنی) و تربیتی (سبک زندگی غربی، تأثیرات بر تربیت کودکان و نوجوانان، از هم

پاشیدن نظام خانواده و غیره ) نیز از جمله موضوعات مطرح‌شده در این نشست بود که تمام توضیحات همراه کلیپ و تصویر ارائه شد

آقای خوش رو

آقا خوش‌رو ابتدا درباره جنگ نرم توضیحاتی را ارائه دادند. ایشان افزودند که کمیته صلح جاری آمریکا تنها راه تغییر رژیم در ایران را پیگیری جنگ نرم بجای جنگ سخت دانسته است و این مسئله را بر اساس استراتژی دلتا دنبال می‌کند که بر سه محور تاکتیک‌های دکترین مهار، نبرد رسانه‌ای و ساماندهی نافرمانی مدنی استوا است.

ایشان ماهواره را کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین رسانه حال حاضر نامیدند. در ادامه ایشان درباره سبک‌ زندگی‌ای که شبکه‌های ماهواره به دنبال رواج آن در دنیا هستند توضیح دادند. ایشان گفتند ایالات متحده به دنبال رواج سبک زندگی آمریکایی (American Lifestyle) در دنیاست و برای این کار میلیاردها دلار هزینه کرده و از کشورهایی چون کره جنوبی و ترکیه نیز برای رسیدن به این هدف استفاده نموده است. همچنین شبکه «من و تو 1» را شبکه‌ای صرفاً جهت تغییر سبک زندگی نامیدند. همچنین آمارهایی قابل توجهی را نیز ارائه نمودند که از جمله آنها می توان به 566 مورد ترویج مشروبات الکلی و 618 مورد نمایش و ترویج عریانی در زنان در سریال‌های پخش‌شده از ماهواره در تابستان 93 اشاره نمود. همچنین تعدد مقولات در رده پوشش و آرایش نسبت به یکدیگر را در سریال‌های تابستان 93 بصورت 696 مورد ترویج عریانی، 42 مورد ترویج پوشش‌های نامتعارف، 4 مورد ارائه تعریف جدید از حجاب اسلامی و 2 مورد رواج مصرف‌گرایی در پوشش و آرایش عنوان کردند.

در ادامه ضمن پخش قسمت‌هایی از این سریال ایشان به گزارش توصیفی و تحلیلی سریال معاویه، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پرداختند.

تعداد افراد شرکت‌کننده در این نشست حدود 115 نفر بود که از این تعداد حدود 50 نفر از مبلغین و 60 نفر از مربیان مدارس و جاهای دیگر شرکت داشتند و 5 نفر نیز از پژوهشکده بودند.

مبلغین حاضر در نشست اول از سلسله نشست‌های تخصصی ماهواره و تربیت

دغدغه حضاری که با آقای دکتر خوش‌رو و آقای نیک‌داد صحبت می‌کردند ارائه راهکار تربیتی و بسته‌های آموزشی بود.

خروجی این نشست متن سخنرانی پیاده شده و دسته بندی شده و همچنین فیلم تدوین‌شده این نشست همراه با پرسش و پاسخ مدعوین است.

این نشست بازتاب خوبی در رسانه‌ها مثل رادیو پیام (مصاحبه آقای نیک‌داد) و رادیو معارف سراسری (مصاحبه آقای نیک‌داد) و همچنین سایت‌های خبری داشت. در این نشست نیز برگه نظرسنجی در بین مدعوین پخش شد که 74 برگه جمع‌آوری شد که جمع‌بندی نظرات به شرح ذیل است:

جدول فراوانی نظرات آن دسته از شرکت‌کنندگان در نشست که فرم نظرسنجی را تحویل دادند.

همچنین برخی از نکاتی که در فرم‌های نظرسنجی عنوان شده بودند به شرح ذیل است:
<

آمار نظرسنجی همایش

نمودار آمار نظرسنجی در همایش

  • راهکارهای مقابله با خطرات ماهواره در تمام سطوح جامعه؛
  • برنامه‌های مناسب برای دانش‌آموزان و والدین؛
  • نشستی با موضوع نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی مثل Line، whatsapp و ...؛
  • بررسی سریال‌های فارسی‌زبان ماهواره؛
  • ارائه مطالب به‌صورت مکتوب، سی‌دی و جزوه جهت استفاده در مدارس؛
  • درباره ماهواره و دین نمونه‌های خوبی ارائه کردند؛ ولی در مورد تربیت و سبک زندگی بیشتر به ارائه آمار پرداختند؛ ولی در کل مفید بود.
  • محور و موضوعاتی مانند اعتیاد، شیطان‌پرستی، فرقه وهابیت و بهاییت، علت افزایش آمار طلاق،‌ نقش مبلغان در تربیت اسلامی، خانواده، تربیت فرزند، روحانیت، تربیتی، تربیت فرزند، همسرداری، روابط خانوادگی، مهارت‌های تربیتی و مشاوره‌ای، کودک و نوجوان نیز در نشست‌های بعدی بررسی شود؛
  • به لحاظ زمانی: تداخل با امتحانات حوزه داشت؛
  • اطلاع‌رسانی: تبلیغات در سطح شهر کم بود؛
  • موضوع بسیار مناسب به دلیل نیاز شدید جامعه در این زمینه؛
  • کیفیت علمی نشست بسیار مناسب است.
  • تبلیغات کم بوده، بیشتر باید بین مبلغین و مربیان تبلیغ شود.
  • مسائل تربیتی با ارائه راهکار بدون بررسی مسائل صرفاً سیاسی؛
  • کارگاه عملی برای آموزش‌وپرورش برگزار شود.
  • وقت و زمان جلسه کم بود.
  • شیوه‌های کاربردی جهت بالا بردن سواد رسانه‌ای متولیان فرهنگ؛
  • بررسی آسیب‌های تربیتی ماهواره؛
  • برگزاری نشستی با موضوع «سواد رسانه‌ای» برای مبلغان و مربیان؛
  • نحوه پیشگیری از جنگ نرم و رسانه‌ای در خانواده‌ها؛
  • بیشتر شود و ساعت بیشتر / مطالب خیلی عالی بود؛ ولی به دلیل کمبود وقت به‌صورت سریع و ناقص بیان شد.
  • بررسی آسیب‌های سبک زندگی غربی و بیان آموزه‌های اسلامی از سبک زندگی اسلامی؛
  • بررسی آسیب‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کودک و نوجوان
  • تداوم این نشست‌ها و بازخورد آن در سطح مدارس؛
  • بررسی برنامه‌های جایگزین بجای برنامه‌های ماهواره؛
  • موضوعات خوب است، فقط ریز موضوعات بیشتری بحث شود؛
  • عوامل گرایش مردم به برنامه‌های ماهواره نیز بررسی شود؛
  • از لحاظ علمی شخص سخنران بسیار عالی و خوب بود؛ بهتر است راهکارها هم ارائه شود؛
  • پیشنهاد می‌شود آمارهای و اطلاعات به‌صورت دقیق جهت استفاده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
Powered by TayaCMS