معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

معرفی کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی

نویسندگان کتاب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، محمود فتحعلی، مجتبی مصباح، حسن یوسفیان است؛ این کتاب زیر نظرعلامه محمد تقی مصباح یزدی (حفظه الله) منتشر شده است. این کتاب را موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه) منتشر کرده است.

 انتشار این کتاب در راستای به انجام رساندن رسالت بزرگ نهضت نرم‌افزاری و تولید علوم انسانی اسلامی و با الهام گرفتن از رهنمود مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) درباره لزوم تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به‌عنوان پیش‌نیاز طرح تدوین سند ملی آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران و بنا بر درخواست وزارت آموزش‌وپرورش، معاونت پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی –ره- تدوین فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را به‌مثابة یکی از پیش‌نیازهای هرگونه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور، در دستور کار و اولویت پژوهشی خود قرار داد و پس از تهیة طرحی اولیه در گروه علوم تربیتی، با رهنمود علامه استاد محمد تقی مصباح یزدی –دامت برکاته – تهیة طرح تکمیلی و تدوین کتاب به شورائی با نظارت عالی ایشان واگذار شده است. در این نوشتار بدون پرداختن به سایر دیدگاه ها، مستقیما مبانی مورد قبول اسلام و آثار و نتایج آن در مباحث تعلیم و تربیت اسلامی ارائه شده است. این کتاب شامل سه بخش و 14 فصل است. فهرست اجمالی کتاب به شرح زیر است.

بخش اول: مباحث مقدماتی

صل اول: مفهوم شناسی

فصل دوم: تعلیم و تربیت و فلسفه ی آن

فصل سوم: تعلی و تربیت اسلامی و فلسفه ی آن

بخش دوم: مبانی تعلیم و تربیت اسلامی

فصل اول: مبانی معرفت شناختی (مشتمل بر 18 مبنا)

فصل دوم: مبانی هستی شناختی (مشتمل بر 10 مبنا)

فصل سوم: مبانی الهیاتی (مشتمل بر 17 مبنا)

فصل چهارم: مبانی انسان شناختی (مشتمل بر 28 مبنا)

فصل پنجم: مبانی ارزش شناختی (مشتمل بر 13 مبنا)

بخش سوم: سایر مولفه ها

فصل اول: اهداف تعلیم وتربیت اسلامی

فصل دوم: اصول تعلیم و تربیت اسلامی

فصل سوم: ساحت های تعلیم و تربیت اسلامی

فصل چهارم: مراحل تعلیم و تربیت اسلامی

فصل پنجم: عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی

فصل ششم: روشهای تعلیم و تربیت اسلامی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

فقدان سواد رسانه‌ای از یک‌سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فراملّی از جمله اینترنت به تبلیع ارزش‌های حاکم بر جوامع غربی پرداخته و...
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...

پر بازدیدترین ها

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

فقدان سواد رسانه‌ای از یک‌سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فراملّی از جمله اینترنت به تبلیع ارزش‌های حاکم بر جوامع غربی پرداخته و...
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
Powered by TayaCMS