جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

جایگاه وحدت در مکتب امام خمینی (ره)

✍️محمد باغچیقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) قم

به بهانه فرا رسیدن بیستم جمادی الثانی سالروز قمری ولادت حضرت امام خمینی (ره):
رهبر انقلاب (مدظله العالی) در خرداد ماه 1394 و در بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار سخن از «مکتب امام خمینی (ره)» را به میان آوردند و با اشاره به زنده بودن این مکتب و همچنین مبتنی بودن آن بر مبانی توحیدی، همگان را به شناخت و البته پیروی از این مکتب توصیه کردند. نکته حائر اهمیت در این میان آن است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این دیدار در بیانی بسیار صریح فرمودند: «اگر راه امام (ره) را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» پر واضح است این فرمایش حاوی این نکته می باشد که اگر ملت ایران، از اصول و شاخصه های مکتب بنیانگذار انقلاب غفلت ورزیده و به آنها اهتمام نورزد، قطعا متضرر خواهد شد.
نکته جالب ماجرا آنجاست که رهبر انقلاب (مدظله العالی) در این مراسم، ضمن اشاره به مطلب فوق، همچنین به بیان اصول و شاخصه های مکتب امام (ره) پرداخته و یکی از این اصول را اینگونه تبیین می فرمایند: «یکی دیگر از خطوط اصلی تفکّر امام و راه امام و خطّ امام (ره)، مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها؛»
از این رو مشخص می شود یکی از اصول اساسی که همواره امام خمینی (ره) نسبت به آن دغدغه و اهتمامی جدی داشته اند، مسئله وحدت جامعه اسلامی است. چنانکه به غیر از این فرمایش رهبر انقلاب (مدظله العالی)، شواهد دیگری نیز بر این مدعا وجود دارد. طبعا ذکر تمامی این شواهد نیازمند نگارش اثری بسیار مفصل تر است و لذا در این مَقال نمی گنجد از این رو در ادامه صرفا به سه نمونه از فرمایشات حضرت امام (ره) که از اهتمام جدی ایشان نسبت به مسئله وحدت و پرهیز از تفرقه دلالت دارند اشاره می شود:

1️⃣ فرمایش اول:
«مسلمین مأمورند به دوستی و مواصلت و نیکویی به یکدیگر و مودّت و اخوّت. و معلوم است آنچه موجب ازدیاد این معانی شود، محبوب و مرغوب است، و آنچه این عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بین جمعیت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست.»
شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)، ص310.

2️⃣ فرمایش دوم:
«ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‏خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏.»  
صحیفه امام (ره)، ج6،ص133.

3️⃣ فرمایش سوم:
«بر جميع سخنرانان، چه در محيطهای باز و چه بسته و تمام نويسندگان، تکليف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنايه‏، از گفتار و نوشته‏های اختلاف‏انگيز اجتناب نمايند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است. و بايد بدانند که‏ ايجاد اختلاف در محيط حاضر، جز تبعيت از نفس اماره و شيطان درونی و خدمت به ابرقدرتها خصوصاً امريکای جهانخوار، نيست. و از منکرات بزرگی است که شيطان به اسم اسلام، بر زبانها و قلمها جاری می‏کند.»
صحیفه امام (ره)، ج14، ص253.

به هرحال روشن می شود که وحدت از جمله اموری به حساب می آید که حضرت امام (ره) در طول حیات مبارک شان بدان اهتمام می ورزیدند و امید است ملت ایران در سایه التزام عملی به این مهم که از جمله اصول اساسی مکتب آن بزرگوار به شمار می رود، به سعادت و موفقیت در دو دنیا نائل شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

فقدان سواد رسانه‌ای از یک‌سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فراملّی از جمله اینترنت به تبلیع ارزش‌های حاکم بر جوامع غربی پرداخته و...
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...

پر بازدیدترین ها

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

فقدان سواد رسانه‌ای از یک‌سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فراملّی از جمله اینترنت به تبلیع ارزش‌های حاکم بر جوامع غربی پرداخته و...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
Powered by TayaCMS