آیا شیعه و اهل سنت فقط در قبله با یکدیگر مشترک هستند؟ بخش دوم (قسمت سوم)

آیا شیعه و اهل سنت فقط در قبله با یکدیگر مشترک هستند؟ بخش دوم (قسمت سوم)

🔰محمد باغچقی
عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)

شنیده می شود برخی در پی این هستند که بگویند شیعه و اهل سنت هیچ اشتراکی با یکدیگر ندارند جز در قبله! و در همه چیز حتی توحید و نبوت اختلاف دارند!
در ادامه برای پاسخ به این سوال که چنین ادعایی به چه میزان اسلامی و منطبق با نظر و مبنای علما و متفکرین شیعه است، به برخی از فرمایشات عالمان معاصر شیعه اشاره می شود:
1️⃣آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) با تکیه بر عبارت «وإلههم واحد و نبيّهم واحد و كتابهم واحد» که در فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه (خطبه 18) وارد شده است، چنین تصریح می فرماید:
«سخن آن حضرت(عليه‌السلام) به خوبي نشان مي دهد كه هدف و اعتقادات مشترك «إلههم واحد» و رهبري واحد «نبيّهم واحد» و برنامه و خط مشي مشترك «وكتابهم واحد» وحدت آفرين است. بنابراين، مسلمانان بايد از اين عوامل وحدت زا به خوبي پاسداري كنند تا به وحدت جوامع اسلامي آسيبي وارد نشود، آن گونه كه در زمان حضرت علي(عليه‌السلام) واقع شد.»
📚شمیم ولایت ص۶۶۲ و ۶۶۳

2️⃣مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) نیز در دیدار هیئت اقتصادی فرهنگی کشور اندونزی، در اقدامی جالب، ضمن اهداء یك جلد قرآن كریم با خط و چاپ ایرانی به وزیر اقتصاد این کشور، به مشتركات بین مسلمانان اشاره كرده و بیان داشتند:
«این قرآن را با خطاطی و چاپ ایران به شما هدیه دادم تا بدانید و اعلام كنید كه قرآن همه مسلمانان واحد است. كتاب خدا از مشتركات همه مسلمانان است. اسلام، قبله و نماز واحد است و این، مشتركات همه ماست و با هم اختلاف نداریم.»
📚پایگاه رسمی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)، تاریخ انتشار: شنبه 2 خرداد 1394

 (https://www.saafi.com/news/4214)آیت الله صافی گلپایگانی (ره) در کتاب «عالی ترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان» نیز ضمن اشاره به روزه داری مسلمانان در ماه مبارک رمضان، به عنوان یکی از مشترکات امت اسلامی، می نویسند:
✅«روزه‌دار عزیز! توجّه داشته باش كه مسلمانان در تمام نقاط دنیا با شادی و احترام فراوان از ماه مبارك رمضان استقبال می‎كنند و تو در این مراسم و در ادای وظایفی كه بر عهده‌ داری و در این عالی‎ترین مدرسه تربیتی و كلاس آدم‌سازی تنها نیستی؛ چرا كه صدها میلیون هم‌كلاس و هم‎شاگرد داری و همه با تو در ادای تكلیف روزه، قرائت قرآن و دعا، و مناجات با خدا همگام هستند.»

👈ایشان در ادامه می افزایند:
«متوجّه باش كه چگونه اسلام تو را و آنها را باهم مرتبط كرده، و از این‌همه ملّیّت‎های گوناگون و نژادهای مختلف، یك امّت بزرگ به نام «امّت اسلام»، «امّت توحید» و یا «امّت قرآن» ساخته است....آن مسلمانی كه در دورترین نقاط دنیا و در بین صدها هزار بیگانه اكنون روزه‎دار است، هم‌وطن واقعی توست و تو باید به ‌فكر مصالح و سعادت او باشی! او هم باید به ‌فكر تو باشد و هر دو، برای خیر بشریّت قدم بردارید.
در ماه رمضان متوجّه می‎شویم كه مرزهای جغرافیایی، سازمان‎های حكومتی و... میان مسلمانان فاصله‎ای ایجاد نمی‎كند و این اصطلاحات و تقسیمات هیچ اثری در همبستگی قوای مسلمین ندارد.»
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)


 (https://www.saafi.com/book/2378)3️⃣ آیت الله سید محمد تقی مدرسی یزدی (دامت برکاته) در دیدار جمعی از دانش آموختگان دانشگاه الازهر مصر نیز فرمودند: «مسلمانان بايد در كشورهاي خود بر مشتركات ميان طوائف مختلف اسلامي نظير ايمان به خداوند متعال، رسول اكرم (صلی الله علیه وآله)، قرآن كريم، نماز و قبله مشترك تاكيد كنند.»
📚سایت رسمی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، تمرکز بر روی مشترکات اسلامی از وظایف اصلی مسلمانان است، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396


 (https://hajj.ir/fa/73254)4️⃣در بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته)  در مراسم افتتاحیۀ نخستین گردهمایی اهل سنت و شیعیان عراق در نجف اشرف نیز آمده است:«همگان به خدای احد واحد، رسالت پیامبر (صلی الله علیه وآله)، قرآن کریم ایمان دارند و سنت نبوی (صلی الله علیه وآله) را به عنوان منبع احکام شرعی ونیز مودت اهل بیت (علیهم السلام)، نماز، روزه، حج و مانند اینها را پذیرفته اند.
این مشترکات، اساسی محکم برای وحدت اسلامی است پس باید برای تقویت پیوند محبت و مودت میان فرزندان این امت، بر آن تمرکز نمود و برای زندگی مسالمت آمیز بر اساس احترام متبادل و به دور از تنازع و مجادله مذهبی و فرقه ای با هر عنوانی کوشید.»
📚خبرگزاری حوزه، وحدت در سیره و سخن آیت الله العظمی سیستانی (دامت برکاته)، تاریخ انتشار: 4 تیر 1394

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

فقدان سواد رسانه‌ای از یک‌سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فراملّی از جمله اینترنت به تبلیع ارزش‌های حاکم بر جوامع غربی پرداخته و...
بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

آثار تربیتی انیمیشن های غربی بر تربیت کودکان

این محتواها که برخاسته از مکاتب فلسفی، همچون اومانیسم، هدونیسم و پست‌مدرنیسم هستند، جهان‌بینی و گرایش‌های کودکان را به صورتی بسیار نرم و تدریجی به‌سوی مکاتب الحادی غرب سوق می‌دهند و زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه می‌کنند.
تلویزیون وتربیت دینی کودکان

تلویزیون وتربیت دینی کودکان

نتايج تحقيق، نشان مي‌دهد که تلويزيون داراي تأثيرات مثبت ومنفي بر کودکان است. در اين رسانه مي‌توان با استفاده از شيوه‌هاي اعطاي بينش، اسوه‌سازي، تلقين والقا، آراستن ظاهر وتزيين کلام در جهت تربيت ديني کودکان گام برداشت. همچنين...

پر بازدیدترین ها

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

بررسي تاثير رسانه ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان

امروزه رسانه‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي اصليِ انتقال و گسترش ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغيير رفتار اجتماعي آنان، داراي نقش مهمي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تأثير رسانه‌ها بر تربيت و رشد کودکان و نوجوانان است.
امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

امپریالیسم رسانه ؛ چالش ها و بایدهای تربیتی

فقدان سواد رسانه‌ای از یک‌سو و تأثیر امپریالیسم رسانه‌ای از سوی دیگر، زمینه را برای به چالش کشیدن ارزش‌ها و بایدهای اخلاقی و تربیتی فراهم ساخته است. رسانه‌های فراملّی از جمله اینترنت به تبلیع ارزش‌های حاکم بر جوامع غربی پرداخته و...
جهانی شدن و بحران مادری

جهانی شدن و بحران مادری

مقاله حاضر با نگاه نقادانه به روند جهانی‌شدن در حوزۀ مادری، به بررسی سه بعد از ابعاد این روند(موقعیت ساختاری، بعد فرهنگی و سیاسی) و عناصر هر یک و ارتباط آنان بر تغییرات نقش مادری در جهان پرداخته است.
ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

ارتباط رسانه و تربیت در مصاحبه با سید حمید خندان

حجت الاسلام والمسلمين سيد حميد ميرخندان، عضو مرکز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيماي قم، دانشجوي دکتري رشتة فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
سرمقاله

سرمقاله

Powered by TayaCMS