معرفی کتاب بازی‌های خلاق (365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا)

معرفی کتاب بازی‌های خلاق (365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا)

نویسندگان کتاب بازی‌های خلاق( 365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا) جودیت آن گری، شیلا الیسون، لیلی انگجی و مترجم لیلی انگجی است. این کتاب توسط انتشارات جوانه رشد منتشر شده است. "در این مجموعه با نگاه ریشه‌ای به مقوله ورزش و تلفیق آن با آموزه‌های دینی و ارزشی، ضمن ارائه تعریفی از بازی و انواع آن، فوائد این بازی‌ها ارزیابی شده است. همچنین فهرست جالبی از انواع بازی‌ها و نحوه انجام آنها در مدارس تهیه شده است. بعضی از این بازی‌ها عبارت‌اند از: حمل توپ روی شکم؛ از من بگیر به او بده؛ پنج پاس؛ بزن به تخته و لکوموتیورانی و... . این کتاب شامل سه فصل: بازی، روان‌شناسی کودک و تأثیرات بازی و فایده‌های آن است که به این موارد پرداخته شده است: سرگرمی و ورزش؛ عوامل مؤثر در بازی؛ رفتار اجتماعی در اواخر دوران کودکی؛ همبازی‌های خیالی؛ تأثیر بازی بر روی دستگاه‌های داخلی بدن؛ بازی‌های مهارتی و... ." در بخش از مقدمه آمده است: فرزند شما به هر مقامی که در آینده برسد، به تجربیات او در دوران کودکی بستگی دارد. انجام بازی، تجربیات مثبت و احساسات موفقیتآمیز را برای کودک فراهم می آورد. بازیهای خلاق فرصتی به کودک می دهند تا از قوة خلاقیت و تخیلی خود در حل مسایل استفاده کند و آن را رشد دهد و تقویت کند.

این کتاب با دقت بسیار زیادی برای ارائة فعالیت‌های مختلف خلاق برای کودکان تدوین شده است. کوچک‌ترها، پدران و مادران، معلمان، مربیان و افرادی که به‌گونه‌ای با کودکان سروکار دارند. می‌توانند آن را بخوانند و از آن استفاده کنند. کتاب در ۱۳ قسمت تدوین شده که شامل: هنر، کاردستی، ساختمان‌سازی، حرکات موزون، آموزشی، محیط، خانواده، غذا و پختنی‌ها، بازی‌ها، باغبانی، وانمود کردن، موسیقی و طبیعت، هستند. اگر فعالیت‌ها به‌گونه‌ای که ارائه شده انجام شوند، نتیجه خوبی در بر خواهند داشت. هرچند، بزرگ‌ترها نخواهند توانست پله به پله از فعالیت‌ها استفاده کنند، ولی می‌توانند فعالیت‌های مناسب را از هر جای کتاب که دلشان می‌خواهد، انتخاب کنند. کلیه فعالیت‌های خلاق توسط نویسندگان بارها و بارها تمرین و اجرا شده‌اند.

نکاتی که در این کتاب یاداوری شده است اینکه: برای امنیت و لذت کودک شما بهتر است:

هنگام انجام هر فعالیت، حتماً روزنامه‌ای پهن کنید. وسایل خطرناک را از دسترس کودکان دور نگهدارید یا اینکه از نزدیک مواظب آنها باشید. برای فعالیت‌های مختلف به کودک خود لباس‌های آزاد، گشاد و کهنه بپوشانید. با دقت مواظب استفادة کودکان از وسایل تیز و برنده باشید (قیچی). فضای بازی بیرون را از لحاظ وجود وسایلی که تیز و برنده باشند، بررسی کنید. شناختن خطرات و صدمات و اجتناب از آنها را به کودک بیاموزید. دسته‌ای کودک را قبل از فعالیت‌های پختنی بشویید. مسواک‌ها و شانه‌ها را بعد از استفاده حتماً با دقت بشویید.

کودک خود را به انجام فعالیت‌ها مجبور نکنید.

با کودک خود بازی کنید. قبل از انجام هر فعالیت، وسایل مورد نیاز و دستورات ارائه شده را با دقت مطالعه کنید. برنامه و ساعات خود را تنظیم کنید؛ بعضی از فعالیت‌ها چند روز طول می‌کشند و بعضی‌ها چند دقیقه. پروژه یا تجربة تمام شده، از فرایند دستیابی به آن کم‌اهمیت‌تر نیست. این کتاب را در مهمانی‌ها یا تعطیلات نیز همراه داشته باشید. اجازه دهید کودک از قوة خلاقیت خود استفاده کند. ممکن است کودکان چیزها را به‌گونه‌ای متفاوت ببینند. این کتاب را همیشه در دسترسی داشته باشید افراد دیگر (فامیل و دوستان) نیز ممکن است از شرکت در بازی‌ها لذت ببرند، به آنها فرصت این کار را بدهید. برای همة بازی‌های ذکر شده در این کتاب، محیطی جذاب و بی‌خطر مهیا کنید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

بررسی پیوند قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین پیامدهای حاصل از آن با تأکید بر متون دینی

قناعت از‌جمله ویژگی‌های فرهنگی و از تعالیم و آموزه‌های قرآن و سنت است که پیوسته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. اهمیت این فضیلت به ‌اندازه‌ای است که در قرآن از آن به‌عنوان «حیات طیبه» تعبیر شده و در سنت، عامل تأمین ‌کننده سعادت است؛ از ‌آنجایی ‌که درک این جایگاه و روی آوردن به آن، مستلزم آگاهی و کسب شناختی دقیق از فضایل مرتبط با قناعت و تبیین آثار آن است، پژوهش حاضر با مبنا قراردادن متون دینی و به‌کارگیری روش تحلیل محتوا، بررسی پیوند میان قناعت با دیگر فضایل اخلاقی و تبیین آثار و پیامدهای حاصل از آن را هدف خود قرار داده و از شرایط قناعت‌پیشگی نیز به منزله پیش‌درآمدی جهت ورود به این بحث، سخن به میان ‌آورده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، عزم، برخورداری از یقین و پذیرش سختی‌ها از مهم‌ترین ملزومات و شرایط قناعت‌پیشگی است. در رابطه با پیوند قناعت با دیگر فضایل نیز، نتایج پژوهش با ذکر شواهدی، بیانگر ارتباط قناعت با فضایل اخلاقی‌ای، چون زهد، شکر، صبر، توکل و رضا و تسلیم است؛ همچنین در این پژوهش، مهم‌ترین پیامدهای قناعت‌پیشگی در ذیل هشت عنوان مطرح شده است.
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره)

تربيت اخلاقي فرآيند زمينه‌سازي و به‌كارگيري شيوه‌هايي براي شكوفا‌سازي، تقويت و ايجاد رفتارهاي اخلاقي و اصلاح آداب ضد اخلاقي در انسان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی مبانی انسان‌شناختی تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا مهدی نراقی (قدس سره) است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. نتایج بررسی آراء تربیتی علامه نراقی (قدس سره) بیانگر آن است که اساسی‌ترین مسئله در تربیت اخلاقی آدمی، شناخت مبانی انسان‌شناختی است؛ با معرفت به این مبانی است که می‌توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و بایدونبایدهای کلی تربیت را کشف نمود و مسیر تربیت اخلاقی را در جهت نیل به سعادت و حیات طیبه‌ای که سرشار از شفقت، مودت و آرامش روانی است، هموار ساخت.
تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

تحلیل تبارشناختی از سیر تحول گفتمان‌های تربیتی

حاصل پژوهش حاضر، تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام‌های تربیتی نیز همچون سایر بخش‌های جامعه، سبک‌های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان‌یافته نظارت و کنترل داده‌اند
No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

تربیت اسلامی در نظام تعلیم و تربیت: ضرورت تبیین مبانی، اهداف و شاخص‌ها

تربیت دینی از دیرباز موضوع بحث و بررسی اندیشمندان تربیتی با دیدگاه‌های گوناگون فلسفی، علمی و دینی بوده است. همه متخصصان حوزه دین و تعلیم ‌و ‌تربیت بر این باورند که اگر افراد جامعه زندگی خود را برمدار دین و خداباوری قرار دهند، سلامت و سعادت جامعه در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تضمین می‌شود.
تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

تأثیرپذیری سبک زندگی از تربیت و باورهای اسلامی با رویکرد جامعه‌شناختی

نوشتار حاضر به تأثیر‌پذیری سبک‌زندگی از تربیت و باورهای‌دینی می‌پردازد و بر رعایت رویکرد درون‌دینی و ارائه راهکارهای عملی و دینی تأکید دارد. پژوهش پیش‌رو، کیفی بوده و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده ‌است. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و اسنادی صورت گرفته و همچنین از منابع دیداری و شنیداری و وب‌گاه‌های مرتبط با این حوزه استفاده شده است.
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
Powered by TayaCMS