معرفی کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما

معرفی کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما

نویسنده کتاب نگاهی به طنز پردازی در سینما (به بهانه فیلم ورود ممنوع) محمد شکیبادل است. این کتب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر شده است.

 این کتاب در دو فصل با موضوع: هويتي دور از تاروپود فرهنگ ديني و سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ گردآوری و نگارش شده است. درفصل اول موضوعاتی چون داستان فيلم: پيله زنانه يک کمدي ساز جوان، مقدمه، سينماي ايران، کمدي يا هجو؟ کارگرداني به نام رامبد جوان، راه رفتن روي لبه تيغ، تيغ بازيگري بر ابريشم شخصيت پردازي، قصه گويي عنصر پويايي روايت، پيله‌اي زنانه تنيده بر فرهنگ جامعه، نسخه زنانه‌اي از جنس مردانه، خانواده عليه فرهنگ، در جستجوي هويت زنانه، ميوه ممنوعه يا مجاز؟ مرزها و تابوهاي جنسي، مذهب در پروسه فراموشي، حرف آخر، موردبحث قرار گرفته است.

سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ، نشست اول: دين، فرهنگ و آموزه‌هاي اجتماعي، نشست دوم: حيا و عفت در سينما؛ بايد‌ها و راهکار‌ها  از دیگر موضوعات این کتاب در فصل دوم است.            

در بخش سخن پژوهشکده آمده است: دنیای امروز در مناسبات در هم تنیده فنّاوری‌های چندرسانه‌ای (رسانه‌های صوتی و تصویری) گرفتار آمده است. امروزه نظریه‌پردازان رسانه، نقش آن را فراتر از یک واسطه انتقال پیام می‌دانند و برای آن تأثیرهای ساختاری، بنیانی و ماندگاری در فرهنگ، آموزش و تربیت جامعه قائل‌اند. این فنّاوری‌های جدید با تکیه‌بر نیروی چندرسانه‌ای بودن خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که مخاطبان آن‌ها، خواسته و القاء رسانه‌ها را تلقی خویش از زندگی و فرهنگ می‌دانند. به‌بیان‌دیگر رسانه‌ها  آن‌چنان بر ناخودآگاه اندیشه آدمی اثر می‌گذارد که انسان حتی از درک نیازهای واقعی خود غافل می‌ماند، چه رسد به درک وی از زندگی و اندیشه پیرامون فرهنگ و دین.

اما به هر حال رسانه‌های دیداری و شنیداری جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی به شمار می‌آیند و آموزش فرهنگِ درک رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری در استفاده از این تکنولوژی یک ضرورت است؛ بنابراین نقد و آسیب‌شناسی محتوای آثار رسانه‌ای و بررسی تأثیرات آن بر زندگی اجتماعی و فرهنگ یکی از مهم‌ترین وظایف اربابان فرهنگ و هنر در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

گروه آسیب‌شناسی و نقد رسانه‌ و سینما» در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) بر آن است که این مهم، بخشی از وظایف او به شمار می‌آید. در این راستا گروهی از کارشناسان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر گرد هم آمده و به تبادل‌نظر و تحلیل آثار برآمده از رسانه ملی و سینمای ایران پرداخته‌اند.

گروه به فراخور و تناسب موضوعات قابل‌بررسی و طبعاً با در نظر گرفتن امکانات و توانایی‌های افراد به آسیب‌شناسی و نقد آثاری می‌پردازد که در حوزه فرهنگ، دین و زندگی اجتماعی اثرگذار بوده‌اند؛ بنابراین انتخاب آثار تحلیل شده صرفاً بهانه‌‌ای برای گفتگو و نقد و بررسی است و دلیلی بر تأیید یا رد آنها از سوی گروه آسیب‌شناسی و نقد رسانه و سینما یا پژوهشکده باقرالعلوم (ع) نیست. همچنین نظرات کارشناسان ـ دیدگاه‌های شخصی ایشان بوده و چاپ و نشر آنها در کتاب با این نگاه صورت گرفته است که به‌نوعی آشنایی مخاطب را بادانش رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری افزون‌تر ‌سازد. در این راستا از منظری جامع‌تر، مقاله‌ای تحلیلی برای تکمیل مباحث به مطالب کتاب اضافه شده است.

 این اثر در قطع رقعی با 230 صفحه و قیمت 9.000 تومان از سوی پژوهشکده باقرالعلوم چاپ و منتشر شده است.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
Powered by TayaCMS