آسيب‌هاي شبكه فارسي وان ماهواره‌اي بر باور افراد نسبت به اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي

آسيب‌هاي شبكه فارسي وان ماهواره‌اي بر باور افراد نسبت به اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي

محسن كردلو*    اكبر صالحي**

ماهواره يكي از وسايل ارتباطي است كه مي‌تواند به‌عنوان ابزاري در جهت گسترش سلطه فرهنگي بيگانگان، ترويج انحرافات اخلاقي، مزاحمت‌ها و لجام‌گسيختگي‌هاي اجتماعي به كار گرفته شود. در اين ميان تماشاي صحنه‌هاي نامناسب ماهواره به‌مرور، اخلاقيات و ارزش‌هاي خانواده را كم‌رنگ‌تر نموده تا جايي كه بسياري از ضد ارزش‌ها به ارزش تبديل می‌شود. درواقع خدشه در فرهنگ و ارزش‌هاي اسلامي مي‌تواند از پيامدهاي برنامه‌هاي ماهواره باشد؛ بنابراين هدف از پژوهش حاضر آسيب‌شناسي نقش ماهواره‌ها و  به‌ويژه شبكه فارسي وان، بر اخلاقيات و ارزش‌هاي اسلامي با رويكرد نمود شناسي تفسيري است. براي درك تجربه زيسته افراد از روش نمودشناسي تفسيري و روش تحليل محتوا استفاده شده است. نمونه‌هاي پژوهش حاضر شامل 10 نفر از دانشجويان دوره ارشد و دكتري دانشكده روان‌شناسي و علوم تربيتي دانشگاه خوارزمي، 10نفر از خانواده‌هاي ساكن كرج و 10نفر از معلمان مقطع ابتدايي هستند كه به‌گونه‌اي انتخاب شدند كه حداقل بيش از يك سال از ماهواره و شبكه فارسي وان استفاده مي‌كنند. داده‌ها از راه مصاحبه ژرف نيمه ساختاريافته جمع‌آوري و سپس نگاشته و به روش ون متن تحليل شدند. بر بنياد يافته‌هاي پژوهش، مهم‌ترين آسيب‌هاي شناسايي‌شده ماهواره و شبكه فارسي وان عبارت‌اند از: از بين بردن مناسبات خانوادگي، كمرنگ شدن عقايد ديني مردم، هرزه‌نگاري، آثار ضد تربيتي، القاء ضد ارزش‌ها، تهاجم فرهنگي، تحريف اخبار و شايعه‌پراكني گسترده، نقض حريم خصوصي، ترويج مدگرايي، ترويج سبك زندگي غربي و رواج مصرف‌گرايي، رواج بي بندباري، نمايش فيلم‌هاي خشونت‌آميز و گرايش افراطي نسبت به تماشاي سريال‌هاي ماهواره.

واژگان كليدي: آسيب‌شناسي ماهواره، شبكه فارسي وان ، اخلاقيات ، ارزش‌هاي اسلامي، نمودشناسي تفسيري

-----------------------------------

* . دانشجوي دوره دكتري فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه خوارزمي..mohsenkordlo@yahoo.com

** . استاديار گروه  فلسفه تعليم و تربيت  دانشكده رواانشناسي وعلوم تربيتي ، دانشگاه خوارزمي تهران . .salehihidji2@yahoo.com



Farsi One TV Channel’s damages to the individuals’ beliefs on morality and Islamic values

Mohsen Kordlou*

Akbar Salehi**

 

Satellite receiver is a communication media which can be used as a means to expand domination of foreign cultures, promotion of moral deviations, and social disturbances and disorders. Meanwhile, by watching bad satellite TV programs morality and family values gradually fade inasmuch as many anti-values become value. In fact watching satellite programs can cause damages to Islamic culture and values. The present research, taking an interpretation phenomenology approach, aims to study the role and damages caused by watching satellite programs specifically Farsi One to morality and Islamic values. An interpretation phenomenology approach and content analysis method have been used to understand the lived experiences of the people. The samples include 10 M.A. and PhD students of psychology and education sciences at Kharazmi University, 10 families livening in the city of Karaj, and 10 elementary school teachers. The sample was watching satellite and Farsi One programs at least for one year. Data was collected using in-depth and semi-structured interview. The collected data was noted down and then analyzed using WAN methodology. Based on findings of the research, the most important identified damages of satellite and Farsi One programs include destruction of family relations, fading religious beliefs, pornography, anti-educational effects, anti-values induction, cultural invasion, falsification of news and wide rumors, disregarding privacy, promotion of fashionism, promotion of Western life style and consumerism, promotion of promiscuity, showing violent films, and excessive tendency to watching satellite serials.

Keywords: Satellite receiver’s pathology, Farsi One TV channel, morality, Islamic values, interpretation phenomenology.

 

------------------------------

* . PhD student in the philosophy of education, Kharazmi University, mohsenkordlo@yahoo.com

** . Assistant professor of the philosophy of education group, Department of psychology and education sciences, Kharazmi University, salehihidji2@yahoo.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.

پر بازدیدترین ها

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی در مجموعۀ تلویزیونی «ماه‌‌عسل»؛ با تأکید بر سواد رسانه‌‌ای

هدف اصلی پژوهش حاضر، بازشناسی مؤلفه‌‌های تربیتی-دینی (شامل مؤلفه‌‌های سبک زندگی اسلامی) در مجموعۀ ‌‌تلویزیونی ‌‌«ماه‌‌ عسل» و نیز تحلیل میزان تأثیر این مجموعه بر ارتقای سطح سواد رسانه‌‌ای مخاطب است.
بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

بررسی شیوه‌های تبلیغی حضرت نوح بر اساس نگرش قرآن

در میان پیامبران الهی، حضرت نوح (علیه السلام) جایگاهی ویژه‌ای در امر تربیت انسان و تبلیغ رسالت الهی دارد. طی بررسی‌‌های این مقاله، دعوت چهره‌‌‌به‌چهره و نهان یا آشکار، بیان صریح عقاید، مداومت در تبلیغ، بهره‌برداری از تمام فرصت‏ها و شیوه‏ها، نصیحت و خیرخواهی، عدم درخواست مزد، پرهیز از نومیدى و یأس، آزادمنشی در دعوت، برخورد استدلالى و منطقى، یادآورى نعمت‏هاى الهی، روش تبشیر و انذار، روش جدال احسن، پاسخ آرام و منطقى به شبهات و تهمت‏ها، برخی از روش‌های تبلیغی این پیامبر الهی را تشکیل می‌‌دهند که در این پژوهش سعی در کشف و تبیین آنها شده است
واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

واكاوي مسئله جواز اقناع اندیشه مخاطب در تبلیغ دینی ناظر به منابع فقهي

اقناع، فرایندی ارتباطی است که هدف اساسی آن، انتقال محتوا با تأثیرگذاری بر مخاطب است. بر اساس تعاریف، تبیین‌ها و شیوه‌های اقناعی موجود که برخاسته از دنیای غرب است و با اذعان برخی از اندیشمندان عرصه ارتباطات، تأثیرگذاری اقناعی در بسیاری از موارد در وضعیتی تحمیلی و با فریب اقناعی حاصل می‌شود.
چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

چیستی، چرایی و ضرورت سواد رسانه‌ای برای مبلغان

زندگي بشر در دنياي معاصر، محصور رسانه‌ها واقع شده كه به‌عنوان مهم‌ترین ابزار انتقال، به‌طور مداوم ساختار وجودي مخاطبان را هدف قرار داده‌اند؛ در این راستا با توجه به جنگ نرم، مبلغان ديني ناگزيرند جهت نشر معارف اسلامي به سواد ‌رسانه‌ای مجهز شوند.
سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

سیرۀ اخلاقی رفتاری امام حسین (علیه السلام) و یارانش در جریان واقعۀ کربلا: (الگو و معیاری اخلاقی- رفتاری برای یک زندگی معنادار)

ویژگی‌های زندگی معنادار نیز در سیرة امام علیهم السلام عمق داشتن و مهم بودن زندگی، هدف‌مداری، خودآگاهی و داشتن تصویری شفاف از اعمال خویش، اخلاقی بودن و رعایت ارزش‌ها و اصول اخلاقی در زندگی و بهره‌مندی از انسجام اخلاقی است؛ موفقیت‌آمیز بودن زندگی و نیل به برخی توفیقات در زندگی و خداباوری یا دین‌دار بودن زندگی ایشان و یارانش، نمود چشمگیری داشته و شواهد بسیاری برای آن وجود دارد؛ بنابراین امام علیه السلام و یاران باوفایش، الگوها و قهرمانان همیشگی زندگی معنادار هستند.
Powered by TayaCMS