معرفی کتاب بازی‌های خلاق (365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا)

معرفی کتاب بازی‌های خلاق (365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا)

نویسندگان کتاب بازی‌های خلاق( 365 بازی برای کودکان 2 سال به بالا) جودیت آن گری، شیلا الیسون، لیلی انگجی و مترجم لیلی انگجی است. این کتاب توسط انتشارات جوانه رشد منتشر شده است. "در این مجموعه با نگاه ریشه‌ای به مقوله ورزش و تلفیق آن با آموزه‌های دینی و ارزشی، ضمن ارائه تعریفی از بازی و انواع آن، فوائد این بازی‌ها ارزیابی شده است. همچنین فهرست جالبی از انواع بازی‌ها و نحوه انجام آنها در مدارس تهیه شده است. بعضی از این بازی‌ها عبارت‌اند از: حمل توپ روی شکم؛ از من بگیر به او بده؛ پنج پاس؛ بزن به تخته و لکوموتیورانی و... . این کتاب شامل سه فصل: بازی، روان‌شناسی کودک و تأثیرات بازی و فایده‌های آن است که به این موارد پرداخته شده است: سرگرمی و ورزش؛ عوامل مؤثر در بازی؛ رفتار اجتماعی در اواخر دوران کودکی؛ همبازی‌های خیالی؛ تأثیر بازی بر روی دستگاه‌های داخلی بدن؛ بازی‌های مهارتی و... ." در بخش از مقدمه آمده است: فرزند شما به هر مقامی که در آینده برسد، به تجربیات او در دوران کودکی بستگی دارد. انجام بازی، تجربیات مثبت و احساسات موفقیتآمیز را برای کودک فراهم می آورد. بازیهای خلاق فرصتی به کودک می دهند تا از قوة خلاقیت و تخیلی خود در حل مسایل استفاده کند و آن را رشد دهد و تقویت کند.

این کتاب با دقت بسیار زیادی برای ارائة فعالیت‌های مختلف خلاق برای کودکان تدوین شده است. کوچک‌ترها، پدران و مادران، معلمان، مربیان و افرادی که به‌گونه‌ای با کودکان سروکار دارند. می‌توانند آن را بخوانند و از آن استفاده کنند. کتاب در ۱۳ قسمت تدوین شده که شامل: هنر، کاردستی، ساختمان‌سازی، حرکات موزون، آموزشی، محیط، خانواده، غذا و پختنی‌ها، بازی‌ها، باغبانی، وانمود کردن، موسیقی و طبیعت، هستند. اگر فعالیت‌ها به‌گونه‌ای که ارائه شده انجام شوند، نتیجه خوبی در بر خواهند داشت. هرچند، بزرگ‌ترها نخواهند توانست پله به پله از فعالیت‌ها استفاده کنند، ولی می‌توانند فعالیت‌های مناسب را از هر جای کتاب که دلشان می‌خواهد، انتخاب کنند. کلیه فعالیت‌های خلاق توسط نویسندگان بارها و بارها تمرین و اجرا شده‌اند.

نکاتی که در این کتاب یاداوری شده است اینکه: برای امنیت و لذت کودک شما بهتر است:

هنگام انجام هر فعالیت، حتماً روزنامه‌ای پهن کنید. وسایل خطرناک را از دسترس کودکان دور نگهدارید یا اینکه از نزدیک مواظب آنها باشید. برای فعالیت‌های مختلف به کودک خود لباس‌های آزاد، گشاد و کهنه بپوشانید. با دقت مواظب استفادة کودکان از وسایل تیز و برنده باشید (قیچی). فضای بازی بیرون را از لحاظ وجود وسایلی که تیز و برنده باشند، بررسی کنید. شناختن خطرات و صدمات و اجتناب از آنها را به کودک بیاموزید. دسته‌ای کودک را قبل از فعالیت‌های پختنی بشویید. مسواک‌ها و شانه‌ها را بعد از استفاده حتماً با دقت بشویید.

کودک خود را به انجام فعالیت‌ها مجبور نکنید.

با کودک خود بازی کنید. قبل از انجام هر فعالیت، وسایل مورد نیاز و دستورات ارائه شده را با دقت مطالعه کنید. برنامه و ساعات خود را تنظیم کنید؛ بعضی از فعالیت‌ها چند روز طول می‌کشند و بعضی‌ها چند دقیقه. پروژه یا تجربة تمام شده، از فرایند دستیابی به آن کم‌اهمیت‌تر نیست. این کتاب را در مهمانی‌ها یا تعطیلات نیز همراه داشته باشید. اجازه دهید کودک از قوة خلاقیت خود استفاده کند. ممکن است کودکان چیزها را به‌گونه‌ای متفاوت ببینند. این کتاب را همیشه در دسترسی داشته باشید افراد دیگر (فامیل و دوستان) نیز ممکن است از شرکت در بازی‌ها لذت ببرند، به آنها فرصت این کار را بدهید. برای همة بازی‌های ذکر شده در این کتاب، محیطی جذاب و بی‌خطر مهیا کنید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

راهکارهای مأنوس‏‌نمودن کودکان با مسجد بر مبنای اصول بنیادین تربیتی

مأنوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می‌تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد؛ تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...

پر بازدیدترین ها

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

تربیت فکری و عقلانی کودکان در الگوی تربیتی اسلام با نگاهی تطبیقی به طرح «آموزش فلسفه به کودکان»

گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش‏‌های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش‏‌های عقلی بر اساس اولویت‏‌های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش‏‌های بینشی، علاوه بر روش‏‌های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان‏‌دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به‏‌ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقيق با رویکردی تطبیقی و با بهره‏‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت‏‌های اساسی این دو الگو می‏‌پردازد...
جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی کودکان

بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می‌شوند؛ ابزاری که گاه تا سال‌های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می‌تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی‌های خاص آن، عنصر علاقه‌مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید...
راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان

. یافته‏‌های پژوهش نشان داد که می‏‌توان از راهکارها و روش‏‌هایی، مانند زمینه‏‌سازی مناسب، بصیرت‏‌بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماكن مذهبي در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود...
نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

نهادینه‏‌سازی آموزه‏‌های مهدوی در کودکان

هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی‌باوری و نهادینه‌سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه‌های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش‌رو به شیوه کتابخانه‌ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه‌سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی‌های دوره کودکی می‌پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی‌باوری روشن شود...
روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی در کودکان و نوجوانان

آشنایی با روش‏‌‏‌های متنوع در تربیت تبلیغی، نقش مؤثری در توفیق آن دارد؛ از این‏‌رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش‏‌‏‌های تربیت تبلیغی را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه‏‌ای است...
Powered by TayaCMS