نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش دوم)

نگاهی تطبیقی به بیانیه عجیب مجمع محققین حوزه و طرح های صلح آل سعود (بخش دوم)

✍️محمد باغچقی (عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام قم)

پیش تر گفته شد که بیانیه تاسف بار مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، توسط برخی دیگر از غربگرایان نظیر مولوی عبدالحمید و ملک فهد نیز مطرح شده و لذا مسبوق به سابقه است. همچنین اشاره شد که امامین انقلاب به صورت بسیار جدی با چنین طرح های مخالف بوده و اینگونه بیانیه ها و طرح هایی را نوعی تن دادن به خواسته صهیونیست ها معرفی کرده اند.
در این یادداشت نیز باید گفت: یکی دیگر از طرح هایی که شباهت بسیاری با بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه داشته است، طرح صلحی است که در سال 2002 میلادی از سوی ملک عبدالله صادر شد.
در این طرح که با نام «طرح صلح اعراب با اسرائیل» ثبت گردید، چنین پیشنهاد شد: "به شرط عقب نشینی اسرائیلی ها تا مرزهای 4 ژوئن سال 1967 و حل مشکل پناهجویان فلسطینی بر اساس قطعنامه 194 سازمان ملل متحد، روابط اسرائیل و جهان عرب و مسلمانان، عادی سازی شود". (خبرگزاری اسپوتنیک فارسی، رقص با شیطان، 10 ژوئن 2015م.)
فارغ از اینکه در این طرح، سخن از عادی سازی روابط با اسرائیل مطرح شده است، همچنین سران رژیم صهیونیستی بارها از طرح ملک عبدالله استقبال کرده اند. چنانکه ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق اسرائیل، ضمن نشان دادن انعطاف نسبت به طرح ملک عبدالله،  آن را نقشه راهی برای صلح  در منطقه خواند و بر آمادگی خویش در جهت اجرایی ساختن این طرح تاکید کرد. (پایگاه اطلاع رسانی شبکه الجزیره، أولمرت يبدي مرونة تجاه مبادرة السلام العربية، تاریخ انتشار: 24 آوریل 2007م.؛ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، المرت: براي پذيرش طرح صلح اعراب آماده‌ام باراك فاقد درك صحيح براي اداره‌ي امور است عمليات غزه حركتي روبه جلو براي آزادي شليط بود، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1387ش).
ناگفته پیداست که حمایت مسوولان رژیم صهیونیستی از طرح عبدالله بن عبدالعزیز حاکی از آن است که این طرح تا چه میزان، حامی منافع اسرائیل در منطقه می باشد. چنانکه شهیدسید حسن نصرالله (ره) نیز در سال 2007 میلادی، احیاء طرح مذکور را مایه نجات دولت ایهود اولمرت دانست. (خبرگزاری مهر عربی، نصر الله: تفعيل مبادرة السلام العربية إنقاذ لأولمرت بتشجيع أمريكي، تاریخ انتشار: 12 مه 2007م.)
به هر حال هرچه باشد، باید گفت بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در واقع ادامه همان سیاست منفعلانه و خفت باری است که برخی از خودباختگان و غربگرایان عربی آن را دنبال کرده اند. بدون تردید همانطور که گفته شد چنین طرح ها و بیانیه هایی نه تنها در تعارض با خطوط اسلام ناب است، بلکه خدمت کم نظیری به رژیم غاصب صهیونیستی نیز به حساب می آید.
امید است همانگونه که امام خمینی (ره)، محکوم کردن طرح صلح ملک فهد را واجب دانسته اند، در این برهه حساس نیز همه تریبون داران و اندیشمندان مسلمان، در قبال بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه، واکنش مناسبی اتخاذ نمایند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS