نتیجه‌های عملی حالات عارفان

نتیجه‌های عملی حالات عارفان

قال الصادق (علیه السلام): نَجوَی العارفین تَدور علی ثلاثة اصول: الخوف و الرجاء و الحُبّ. فالخوف فرع العلم و الرجاء فرع الیقین و الحب فرع المعرفة. فدلیلُ الخوفِ الهربُ و دلیلُ الرجاءِ الطّلبُ و دلیل الحبِ ایثارُ المحبوب علی ما سِواه. فاذا تَحقّقَ العلمُ فی الصّدر خافَ و اذا صحّ الخوفُ هَرَبَ و اذا هرب نجا و اذا اَشرقَ نورُ الیقین فی القلب شاهَدَ الفضلَ و اذا تَمکّنَ منه رجا و اذا وَجدَ حلاوةَ الرّجاءِ طَلبَ و اذا وَفّقَ للطّلب وَجدَ؛ و اذا تَجلّی ضیاءُ المعرفة فی الفؤاد هاج ریح المحبّة و اذا هاج ریح المحبّة استأنس فی ظلال المحبوب و آثر المحبوب علی ما سواه و باشَرَ اَوامرَه و اجتنبَ نواهِیهَ [و اختارهما علی کلّ شیءٍ غیرهما]؛ و اذا استقام علی بساط الانس بالمحبوب مع اَداءِ اوامره و اجتِنابِ نواهیه وَصَل الی روح المناجاة [و القرب]؛ و مثال هذه الاصول الثّلاثة: کالحرم و المسجد و الکعبة: فَمَن دَخَلَ الحرم اَمِنَ مِنَ الخلق و مَن دَخَلَ المسجدَ اَمِنَت جوارحَه اَن یَستَعمِلَها فی المعصیة و من دخل الکعبة اَمِن قلبه مِن اَن یَشغَلَه بِغیر ذکرِ الله تعالی. فانظر ایّها المؤمن! فان کانت حالتُک حالةً ترضاها لحلول الموت فاشکر اللهَ تعالی علی توفیقه و عِصمتِه و اِن تَکُن الاُخری فَانتَقِل عنها بصحّة العزیمة و اندِم علی ما قد سَلَف من عمرک فی الغفلة و استَعِن بالله تعالی علی تطهیر الظاهر من الذنوب و تنظیف الباطن من العیوب و اقطَعْ رباطَ الغفلة عن قلبک واطفِ نارَ الشهوة من نفسک.

 

امام صادق (علیه السلام) فرمود: نجوای عارفان همواره بر سه اصل استوار است:

  1. بیم؛
  2. امید؛
  3. حبّ.

بیم شاخه علم است و امید شاخه یقین است و حب شاخه معرفت و عرفان. نشان بیم، گریختن و نشان امید، طلب است و نشان حب، آن است که در ایثار آنچه را دوست دارد، از آن دریغ نورزد؛ پس چون علم در سینه مؤمن تحقق یابد، ترس پدید آید و چون خوف، درست آید، گریز از غیر خدا پیش آید و چون کسی بگریزد، نجات یابد و چون نور یقین بر قلب، تابیدن گیرد، فضل الهی را مشاهده می‌کند و چون یقین در او به‌وجود آید، امید پدید آید و چون شیرینی امید بچشد، خواهانِ آن شود. چون به طلب برخیزد، گم‌شده خویش را بیابد و چون نور معرفت تجلّی یابد، نسیم محبّت و عشق در قلب وزیدن گیرد و چون نسیم محبّت وزیدن گرفت و انسان در سایه محبوب انس یابد و او را بر ماسوایش ترجیح دهد و به اوامرش مبادرت و از نواهی‌اش اجتناب ورزد و [آن دو را بر هرچیزی مقدّم بدارد]. هرگاه با رعایت اوامر و نواهیِ محبوب بر خوان انس او نشیند، به روح مناجات [و قربش] واصل خواهد گشت. این اصول سه‌گانه، مانند حرم و مسجد و کعبه است: اگر کسی داخل حرم شود، از خلق ایمنی یابد و چون داخلِ مسجد شود اندامش را از آلودگی به گناه حفظ می‌کند و اگر داخل کعبه شود، قلبش از اشتغال به چیزی جز ذکر خدای تعالی در امان می‌ماند. پس ای مؤمن! چنانچه در حالی هستی که اگر در آن حالت بمیری، با رضایت‌خاطر خواهی مُرد، بر توفیق و حفظ الهی شاکر باش؛ و اگر چنین نیستی، خویش را به حالتی نیک و درست انتقال ده و بر عمری که در غفلت گذرانده‌ای پشیمان شو و در تطهیر ظاهرت از گناهان و پالایش باطنت از عیوب و کاستی‌ها، از خدای تعالی مدد بجوی و قلبت را از دام غفلت برهان و آتش شهوت را در خرمن نفست خاموش نما.

برگرفته از مصباح الشریعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS