معرفی کتاب زن در مقام مبلغ (درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن)

معرفی کتاب زن در مقام مبلغ (درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن)

نویسنده کتاب زن در مقام مبلغ(درآمدی بر الگوی مطلوب مبلغ زن) حوریه بزرگ و محمدحسین هاشمیان است. این کتاب توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

این کتاب مشتمل بر پنج فصل است که در فصل اول کتاب به مفهوم‌شناسی تبلیغ، فصل دوم، مبلغ و تبلیغ؛ فصل سوم شاخصه‌های وجودی زنان، فصل چهارم به موضوع مبلغ زن و تبلیغ و در فصل آخر نیز به جمع‌بندی مطالب پرداخته است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است که: اما منظور ما از الگوی مطلوب چیست؟الگو برداشتی انتزاعی از دنیای واقعیات است؛ بازسازی و خلاصه‌ای از واقعیت که با دربرداشتن ویژگی‌های اصلی آن، شناخت ما را از واقعیت موردنظر تسهیل می‌کند. الگو را می‌توان مجموعه عناصری دانست که در یک چهارچوب مشخص با یکدیگر در تعامل هستند. این نظام از مبنا تا بنا نظمی منطقی و در حوزه تدوین، تبیین و تجويز ظرفیتی ویژه دارد و ساده و خلاصه بودن، داشتن قدرت نظم دهندگی توانایی بیان جنبه‌هاي اصلي و مهم پدیده موردنظر، هماهنگي و تطابق با واقعیت‌ها و تسهیل امر تحقیقات را می‌توان از ویژگی‌های یک الگوی خوب برشمرد.

در پژوهش حاضر، برای رسیدن به الگوی مطلوب مبلغ زن، دو گام کلی دنبال شده است؛ ازآنجاکه مطلوبیت در هر الگو با توجه به مبانی اندیشه‌ای ناظر بر آن الگو، تعریف‌پذیر است، برای تأمین مطلوبیت الگو، در گام نخست، به آیات قرآن و تفاسیر المیزان، نمونه و نور و روایات و به‌مقتضای بحث، آراء رهبران انقلاب اسلامی رجوع کرده‌ایم که نتیجه این رجوع، در سه فصل اول، دوم و سوم نگاشته شده است.

در فصل نخست، به مفهوم شناسی واژه تبلیغ پرداخته‌شده است که درنهایت، به بیان تعریفی مختار درباره تبلیغ انجامید که بنای کار در سایر مراحل تحقیق خواهد بود.در فصل دوم ، فرآیند تبلیغ در چهار بعد «بایسته‌های اخلاقی مبلغ»، «مخاطبان مبلغ»، «شیوه‌های تبلیغ» و «عرصه‌های تبلیغ» دنبال و این چهار بعد، عناصر الگوی مطلوب برای مبلغان، به‌طور عام قلمداد شد. از دیگر داده‌های به‌دست‌آمده از آیات و روایات و همین‌طور برخی مطالعات روان‌شناختی، شاخصه‌های وجودی زن بود که در فصل سوم به آن پرداخته‌شده است. درواقع، این سه فصل از گام نخست و نظری تحقیق، لازمه و مقدمه رسیدن به الگوی مطلوب مبلغ زن بود.

در گام دوم، باهدف عینی، انضمامی و کاربردی کردن مباحث نظری گام نخست، مصاحبه‌هایی با نخبگان حوزوی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان، به شیوه فردی و گروهی متمرکز صورت گرفت. مصاحبه گروهی متمرکز، مصاحبه‌ای با گروه کوچکی از افراد درباره‌ی یک موضوع خاص وقتی بسیار کارآمد برای گردآوری داده‌های کیفی است. در این شیوه، شرکت‌کنندگان نظرات یکدیگر را نقد، تعدیل و دیدگاه‌های غلط و افراطی را غربال می‌کنند و به‌این‌ترتیب می‌توان میزان توافق و اجماع نسبی درباره دیدگاه‌های مشترک را به‌سرعت دریافت." سلسله جلسات مصاحبه گروهی در پژوهشکده باقرالعلوم * در چهار جلسه دوساعته صورت گرفت و موضوع هر جلسه یکی از ابعاد چهارگانه الگو بود. با توجه به اینکه هدف از تشکیل جلسات، معنادار کردن داده‌های نظری گام نخست مبتنی بر مطالعات و تجربیات شرکت‌کنندگان در جلسه بود، پیش از جلسه، داده‌های گام نخست به‌صورت خلاصه در اختیار مصاحبه‌شوندگان قرار داده می‌شد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
Powered by TayaCMS