معرفی کتاب دوره سه‌جلدی کتاب فرهنگ شهادت معصومین (ع)

معرفی کتاب دوره سه‌جلدی کتاب فرهنگ شهادت معصومین (ع)

دوره سه‌جلدی عربی ـ فارسی کتاب فرهنگ شهادت معصومین علیهم‌السلام با تلاش گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام از سوی انتشارات این پژوهشکده منتشرشده است. در این کتاب گذشته از احادیثی که در کتب روایی خبر از مظلومیت ائمه معصومین علیهم‌السلام و کیفیت شهادت و بعضی از حوادث دلسوز داده است می‌توان کتاب‌ها و جزواتی را که به نام مقتل جریان شهادت یکی از معصومین و به‌ویژه حضرت امام حسین علیه‌السلام را گزارش کرده‌اند اولین یا حداقل پس از موضوع سقیفه و فدک دومین موضوع در تاریخ‌نگاری سیاسی شیعه به‌حساب آورد.

جلد اول این کتاب از چهار بخش «در شهادت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، در شهادت سرور زنان جهان حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیه، در شهادت امیر مؤمنان حضرت علی علیه‌السلام و در شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام» گردآوری‌شده است. این بخش‌ها شامل فصل‌های: «پرتوی از شخصیت آن حضرت، رنج‌ها و اندوه‌های حضرت، پیشگویی شهادت حضرت، وصیت‌های حضرت، لحظات احتضار حضرت، چگونگی شهادت حضرت، تجهیز حضرت، حوادث پس از شهادت حضرت و سوگنامه‌های حضرت» است.

جلد دوم این کتاب به شهادت‌نامه امام حسین علیه‌السلام اختصاص دارد که به فصل‌های «گوشه‌ای از شخصیت بزرگوار آن حضرت، آزار و اذیت آن حضرت، وصایای امام حسین علیه‌السلام، وقایع نهضت حسین علیه‌السلام، کیفیت شهادت آن حضرت، در غسل و کفن و نماز و دفن آن حضرت، پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام و مرثیه و گریه برای امام حسین علیه‌السلام» پرداخته است.

در جلد سوم شهادت‌نامه «امام زین‌العابدین، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام رضا، امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری و زندگینامه امام زمان علیهم‌السلام» موردبررسی قرارگرفته است.

در هر یک از بخش‌ها در رابطه با فصل‌های «پرتوی از شخصیت آن حضرت، رنج‌ها و اندوه‌های حضرت، پیشگویی شهادت حضرت، وصیت‌های حضرت، لحظات احتضار حضرت، چگونگی شهادت حضرت، تجهیز حضرت و رویدادهای پس از شهادت حضرت» مطالبی را می‌خوانیم.

در بخش زندگینامه امام زمان عجل‌‌الله تعالی فرجه‌الشریف فصل‌های «پرتوی از شخصیت آن حضرت، رنج‌ها و اندوه‌های حضرت، وظایف مؤمنان در مدت غیبت، نشانه‌های ظهور آن حضرت و جهان پس از ظهور آن حضرت» جای گرفته است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب به آدرس: قم - بلوار نیایش - جنب مصلی قدس - پژوهشکده باقرالعلوم(ع) مراجعه نموده و یا با شماره 37740369-025 دفتر انتشارات تماس حاصل فرمایید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

ماهواره و تربیت با رویکرد آگاهی‌بخشی

چیزی که در حوزه جنگ نرم به‌عنوان ابزارآلات فرهنگی بیشتر استفاده می‌شود؛ بحث سینما، مطبوعات، نرم‌افزارهای مبتنی بر تلفن همراه مانند همین واتس‌آپ، وایبر، تانگو، لاین و... است.
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

چیستی، چرایی و چگونگی تربیت تبلیغی

معنایی که از عبارت تربیت تبلیغی به ذهن متبادر می‌شود، این است که یک مبلغ باید به‌گونه‌ای تبلیغ کند که حاصل آن، تحقق امر تربیت در وجود متربی باشد. پس اگر تبلیغات به‌گونه‌ای انجام شود که این مهم میسر نگردد، نمی‌توان گفت که «تربیت تبلیغی» صورت گرفته است، بلکه می‌توان گفت که «آموزش تبلیغی» انجام شده است.
سرمقاله

سرمقاله

«تربیت تبلیغی» واژه‌ای متشکل از دو کلمه تبلیغ و تربیت است که با ورود فصلنامه تربیت تبلیغی به عرصه نشریات تخصصی، بر سر زبان‌ها و محافل علمی افتاد؛ اما به‌راستی از نظر مفهوم شناسی این واژه به چه معناست؟ به عبارتی اگر این واژه، ترکیبی از دو کلمه تبلیغ و تربیت است، منظور از تبلیغ کدام نوع از تبلیغ و منظور از تربیت چه نوع تربیتی است؟
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.

پر بازدیدترین ها

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

روش سلبی به مثابه روش فطری در تبلیغ دینی

هدف این مقاله، بررسی ویژگی‌های روش تبلیغ «سلبی» و«پرهیزی» با تکیه بر مفاهیم قرآنی «تزکیه» و« ذکر»، و مقایسه آن با روش‌های «تجویزی» و «تحمیلی» در تبلیغ دینی است. با مقایسه همانندی‌ها و ناهمانندی های این دو روش (سلبی و فطری، در برابر تجویزی و ایجابی) مشخص می‌شود که در رویکرد سلبی، مبلغان به جای «دین‌دهی» از بیرون، باید تلاش کنند تا مخاطبان با مداخله و مکاشفه خود بر مبنای اصل «دین‌یابی» از درون، پی به ارزش‌های دینی ببرند.
کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

کارکردهای اخلاقی، اجتماعی و تربیتی علم از دیدگاه حضرت علی(ع) و راهکارهای کاربردی آموزش علوم در ایران

این مقاله به بررسی کارکردهای علم از منظر حضرت علی(ع)و ارائه اصولی برای آموزش علوم در ایران می‌پردازد. به همین منظور، نخست کارکردهای علم بر مبنای سخنان علی(ع)در مواردی مانند کارکردهای شخصیتی و روانی، کارکردهای اخلاقی علم، کارکردهای معنوی علم و کارکردهای اجتماعی علم مورد بررسی قرار گرفته است.
صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

صفات و ویژگی‌های تربیتی مبلغان از منظر قرآن کریم

تبليغ در قرآن به بلاغ، بيان، تبيين آمده و بیان‌ شده که يكي از وظايف مقدس و مهم انبياء، علماء، متفكران، دانايان و مصلحان است. با این زمینه، سؤال اساسی این خواهد بود که مبلغان برای چنین رسالت و وظیفه‌ مهمی باید دارای چه صفات و ویژگی‌هایی باشند؟
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

ضرورت و قلمرو «فقه‌ فرزندپروری» در تربیت دینی

فرزندپروری از ابتدای خلقت مورد ابتلای والدین بوده و سبک‌های آن نیز در دهه‌های اخیر مورد توجه‌ی علومِ رفتاری قرار گرفته است. فرزندپروری فقهی و ابتناء سبکی از فرزندپروری بر احکامِ فقهی، ایده‌ای است که نوشتار پیش‌رو به دنبالِ تبیینِ ضرورت و قلمرو آن است
Powered by TayaCMS